Slide 1
DRAMAT I JEGO GATUNKI
Slide 2
Dramat (gr. drama działanie) - jeden z trzech rodzajów literackich oparty na konstrukcji fabularnej, obejmujący utwory przeznaczone do realizacji teatralnej z dominacją dialogu. Rodzaj literacki, powstały w starożytnej Grecji, wywodzący się z pieśni pochwalnych, śpiewany w czasie misteriów dionizyjskich. Rozwinął się około V w. p.n.e.
Slide 3
Cechy dramatu antycznego podział na akty, sceny i odsłony tekst poboczny - didaskalia zasada decorum podzielony na role 3 aktorów brak narratora kreowanie świata poprzez dialogi i monologi zasada trzech jedności - akcja trwająca 24 godziny, jedno miejsce wydarzeń, jeden problem Istnienie chóru
Slide 4
Krzywa dramatyczna c ja y z po s k e prolog Punkt kulminacyjny c ji k a ój w z Ro katastrofa Rozwiązanie akcji
Slide 5
Dramat antyczny Tragedia Komedia Ajschylos Arystofanes Sofokles Menander Eurypides Plaut Seneka Terencjusz
Slide 6
Tragedia Tragedia oznacza pieśń kozłów - aktorów ubranych w koźle skóry mające ich upodobnić do satyrów. W VI wieku p.n.e. poeta Tespis wprowadził dialog między chórem a aktorem, były to początki tragedii. utwór, który przedstawia nieprzezwyciężalny konflikt między dążeniami jakiejś wybitnej osoby, a siłami wyższymi (Bogiem, bogami, losem, prawem, moralnością). Wszystkie dążenia bohatera prowadzą do nieuchronnej klęski. Często też do klęski popycha bohatera Hybris, czyli pycha i zaślepienie na prawdę Służy przeżyciu katharsis.
Slide 7
Cechy tragedii Hibris pycha, zaślepienie Hamatia omyłka tragiczna Pathos czyn tragiczny Katastrophe- katastrofa Gnosis wiedza Katharsis - oczyszczenie
Slide 8
Wyznaczniki tragedii wysoki styl wznisłośc bogactwo figur stylistycznych patos kommos stasimon
Slide 9
Budowa tragedii prolog - temat sztuki i charakter; wprowadzenie parados - pierwsza, wprowadzająca pieśń chóru epejsódion - część mówiona przez aktora, aktorów stásimon - część mówiona przez chór éxodos - kończy sztukę właściwą; zawiera kommos, czyli lament bohatera. Wg Poetyki Arystotelesa
Slide 10
Dramat średniowieczny liturgiczny misterium moralitet mirakle dramat liturgiczny intermedium farsa
Slide 11
Tragedia renesansowa Jan Kochanowski (Odprawa posłów greckich) Nawiązanie do wzorców antycznych Dramat humanistyczny W. Szekspir i jego twórczość Odrzucenie zasady decorum i trzech jedności, Luźna kompozycja, Łącznie tragedii z elementami epiki, liryki oraz fantastyki.
Slide 14
Miejsce początkowego wystawiania DRAMATU
Slide 15
BUDOWA TEATRU
Slide 21
Kolejne etapy rozwoju dramatu XVIII w. - Dramat mieszczański 1 poł. XIX w. - Dramat romantyczny 2 poł. XIX w. - Dramat obyczajowo psychologiczny XX w. -Dramat poetycki i groteskowy
Slide 22
Dramat mieszczański Komedia łzawa Melodramat Dramat obyczajowopsychologiczny
Slide 23
Drama mieszczański (XVIII w.) Przedstawienie o tematyce historycznej, obyczajowej sentymentalnej Posiada cechy dydaktyczne Upiększa świat Odmiana łzawa komedia
Slide 24
Dramat romantyczny Odrzucenie reguły trzech jedności, Wprowadzenie fabuły o luźnej kompozycji, dającej znaczną swobodę poszczególnym epizodom, Swobodne łączenie elementów dramatycznych z poetyckimi i epickimi. Twórcy: W. Hugo, J. Słowacki, Z. Krasiński, A. Mickiewicz.
Slide 25
Dramat obyczajowo-psychologiczny, dramat poważny dramat właściwy Idea realizmu Konsekwentna akcja Niewielka liczba postaci, dokładnie określone ideologicznie Język potoczny A. Czechow (Trzy siostry, Czajka, Wiśniowy sad) G. Zapolska (Żabusia)
Slide 26
Dramat poetycki Swobodna kompozycja Poetyckość języka Symbole i metafory Elementy przypowieści
Slide 27
Komedia Cechy charakterystyczne: pogodna tematyka, żywa akcja, zamknięta rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów, operowanie chwytami komizmu sytuacyjnego, charakterologicznego i językowego, wyjaskrawienia i groteska cel: wywołanie śmiechu u widza.
Slide 28
Komedia wyrosła z dwóch źródeł: pierwsze attyckie stanowiły je obrzędy dionizyjskie, w których śpiewane były swawolne i satyryczne piosenki towarzyszące wesołym pochodom ku czci Dionizosa, drugie doryckie były nim mimy ludowe, improwizowane scenki rodzajowe lub mitologiczne.
Slide 29
Rozwój komedii Za prekursora uznaje się Epicharma; do głównych przedstawicieli zalicza się : Kratinosa, Eupolisa, Frynicha, Ferekratesa Arystofanesa (m.in. Chmury, Ptaki, Żaby, Rycerze, Plutos, Lizystrata).
Slide 30
Antyfanesa, Aleksisa, Eubulosa. Difilosa, Filemona, Menandra (m.in. Pochlebca, Bliźnięta, Sąd rozjemczy), Apollodora z Karystos. Pod jej wpływem rozwinęła się komedia rzymska (Plaut, Terencjusz).
Slide 31
Akcja komedii starożytnej nie była konsekwentna, mogła składać się z epizodów, zmian sytuacyjnych, przeszkód, pomyłek, nieporozumień.
Slide 32
Comedia dellarte (wł. commedia dellarte sztuka, sztuczka) Źródłami sięga: zarówno sztuk mimu oraz ludowego teatru artystycznego, jak i występów żonglerów i linoskoczków w średniowieczu.
Slide 33
Arlekin
Slide 34
Dottore
Slide 35
Capitano
Slide 36
Pantalone
Slide 37
Początek nowożytnym formom komedii dała epoka renesansu. Skrystalizowało się wiele jej odmian tematycznokompozycyjnych, po części nawiązujących do doświadczeń komedii antycznej, z których zasadnicze to komedia sytuacji (a w jej obrębie komedia intrygi), komedia charakterów, komedia satyryczna (w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna).
Slide 38
Komedia sytuacji akcja obfitująca w konflikty, powikłania sytuacyjne, zbiegi okoliczności i nagłe zmiany kierunku akcji, zaskakujące zarówno bohaterów w niej uczestniczących, jak i widzów, Np. Komedia omyłek, Wieczór Trzech Króli Szekspira, Wesele Figara Baumarchaisgo, Mąż i żona A. Fredry.
Slide 39
Wesela Figara w warszawskim Teatrze Wielkim
Slide 40
Komedia charakterów przed akcję wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów, postacie są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem, Np. Poskromienie złośnicy, Kupiec wenecki Szekspira, Świętoszek, Skąpiec, Mizantrop Molierea, Pan Geldhab, Dożywocie Fredry.
Slide 41
Komedie wzbudzały w ówczesnej Francji wieloletnie nieraz spory o prawo ich wystawiania, gdyż - jak wielu uważało demistyfikując szlachtę godzą w jej uprzywilejowaną pozycję w kraju. Nicolas-Bernard Lepicié, Molier, miedzioryt, 1735
Slide 42
Komedia satyryczna akcent główny pada na ośmieszającą charakterystykę zjawisk społecznych danego miejsca i czasu, posługuje się środkami dramatyczno-satyrycznymi w walce z istniejącym układem stosunków społecznych, instytucjami, modą, zepsuciem obyczajów, konwencjami zachowań i mowy, Np. Lizystrata Arystofanesa, Powrót posła J. Ursyna Niemcewicza, Łaźnia W. Majakowskiego.
Slide 43
Tragikomedia Zasada trzech jedności zastąpiona wielowątkową fabułą o zawiłej intrydze, Bohaterami mogły być postacie wzniosłe jak i pospolite, przeciętne, Postacie same musiały rozwiązywać zawiłości losu.
Slide 44
C E I N O K
Slide 45
Źródła: Poetyka Arystotelesa ,,Król Edyp http:www.google.pl http:images.google.pl
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!