Język Polski

Barok wiek XVI - i połowa XVIII

6 lat temu

Zobacz slidy

Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 1
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 2
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 3
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 4
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 5
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 6
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 7
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 8
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 9
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 10
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 11
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 12
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 13
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 14
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 15
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 16
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 17
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 18
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 19
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 20
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 21
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 22
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 23
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 24
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 25
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 26
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 27
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 28
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 29
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 30
Barok wiek XVI - i połowa XVIII - Slide 31

Treść prezentacji

Slide 1

BARO K WIEK XVI - I POŁOWA XVIII

Slide 2

BAROK  Termin barok pochodzi od  włoskiego słowa barocco, które  można przetłumaczyć jako perła  o nieregularnym kształcie  Barok  narodził się  we Włoszech. Trwa od końca  XVI wieku do  XVIII wieku.

Slide 3

WIADOMOŚCI OGÓLNE Barok wyrósł na gruncie renesansu i manieryzmu, we Włoszech, w II połowie XVI wieku. W XVII stuleciu rozpowszechnił się w niemal całej Europie, chociaż jego najsilniejszym ośrodkiem pozostała Italia. W XVIII wieku najpierw przeszedł w rokoko, a potem ustąpił miejsca klasycyzmowi w sztuce i oświeceniu w nauce. Najważniejszymi cechami baroku są: bogactwo środków oryginalność kontrast ruch patos emocjonalność łączenie różnych elementów nawiązywanie do kultury ludowej, współczesności i codzienności tematyka religijna i mitologiczna dynamika ekspresja, teatralność znaczna rola koloru posługiwano się alegorią i personifikacją światłem wydobywano dominantę (czyli motyw najważniejszy) w kompozycji dominują kierunki ukośne

Slide 4

POJĘCIA Kontrreformacja Rokoko MARINIZM KLASYCYZM EMBLEMAT GONGORYZM SARMATYZM

Slide 5

GONGORYZM GONGORYZM-kierunek w barokowej poezji hiszpańskiej XVII wieku. Jego cechą charakterystyczną była zawiła konstrukcja i wyszukany, przesadnie kwiecisty styl. Nazwa gongoryzm pochodzi od nazwiska poety Luisa de Góngora y Argote.

Slide 6

KONTRREFORMACJA Kontrreformacja - prąd w Kościele katolickim zwalczający reformację w celu odbudowy własnej potęgi oraz politycznych, gospodarczych i kulturalnych wpływów. Wpływy kontrreformacji zaznaczały się od połowy XVI do końca XVII w. System celów stawianych sobie przez działaczy kontrreformacji opierał się na dążeniu do reformy wewnątrz Kościoła poprzez pogłębienie życia religijnego, wzmożenie dyscypliny, eliminację najbardziej rzucających się w oczy nadużyć kleru.

Slide 7

SARMATYZM Sarmatyzm barokowa formacja kulturowa w Polsce od końca XVI do schyłku XVIII w. Opierał się na micie, jakoby szlachta polska miała pochodzić od Sarmatów - starożytnego ludu zamieszkującego początkowo między Dolną Wołgą a Donem. Po Sarmatach szlachta miała odziedziczyć umiłowanie wolności, gościnność, dobroduszność, męstwo oraz odwagę. Odegrał on ważną rolę w barokowej literaturze polskiej i miał przemożny wpływ na kształtowanie umysłowości, obyczajowości i ideologii polskiej szlachty.

Slide 8

MARINIZM Marinizm - styl poetycki stosowany często w literaturze barokowej. Charakteryzowała go efektowna forma utworu, nadużywanie metafor oraz różnorodne chwyty stylistyczne, by osiągnąć pożądany efekt. Nazwa pochodzi od nazwiska twórcy Giambattista Marino. W Polsce reprezentowany był głównie przez Jana Andrzeja Morsztyna. Jego naśladowcy, popisujący się niezwykłymi pomysłami osiągali prawdziwą wirtuozerię formy poetyckiej; mariniści, tak jak ich mistrz, pisywali zwykle utwory erotyczne.

Slide 9

KLASYCYZM KLASYCYZM- styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian, Greków oraz Żydów. Styl ten nawiązywał głównie do antyku. W Europie tzw. powrót do źródeł (klasycznych) pojawił się już w renesansie jako odrodzeniu kultury wielkiego Rzymu.

Slide 10

EMBLEMAT EMBLEMAT forma twrczości charakterystyczna dla XVII w. Polega na połaczeniu obrazu i słow , składa się z trzech cześci motta,ilustracji,i wiersza .Twórca zbiorów EMBLEMATÓW był Zbigniew Morsztyn .

Slide 11

ROKOKO Rokoko ostatnia faza baroku ,sylu charakteryzujacego się lekkoscia , ulotnoscia , wdziekiem (nazwa od muszli rocaille).oddziaływała na mode ,architektóre wnetrz,sztukę uzytkową,malarstwo

Slide 12

GATUNKI EPOKI EPOS- OBEJMUJE UTWORY NAJCZĘŚCIEJ POETYCKIE POWIEŚC- GATUNEK LITERATURY PIĘKNEJ, UTWÓR NARRACYJNY OPISUJĄCY ZWYKLE ROZBUDOWANY CIĄG ZDARZEŃ KOMEDIA- JEDEN Z TRZECH, OBOK TRAGEDII I DRAMATU WŁASCIWEGO, GATUNKÓW DRAMATYCZNYCH. KOMEDIE CECHUJE POGODNY NASTRÓJ TRAGEDIA- JEDEN Z TRZECH PODSTAWOWYCH GATUNKÓW DRAMATU TRAGIKOMEDIA- UTWÓR ŁĄCZĄCY TREŚCI TRAGICZNE I KOMEDIOWE WIELKIE DZIEŁA EPOKI Don Kichot-J.Cervantes Świetoszek-Molier Raj utraconych-J.Milton Cyd-Rodrigo (Ruy) Díaz de Vivar

Slide 13

WIELCY TWÓRCY LITERATURY MOLIER J.MILTON POECI: G.MARINO P.CORNEILLE T.Tasso L.De Gongore J.Donne Jan Andzej Morsztyn Daniel Naborowski Sebastian Grabowiecki Hieronim Morsztyn Zbigniew Morsztyn Wacław Potocki Józef Baka Jan z Kijan 1) Jan Andzej Morsztyn- to dworski poeata. 2) Hieronim Morsztyn-twórca poezji,,swiatowych roskoszy,, 3) Zbigniew Morsztyn-poeta

Slide 14

KULTURA i sztuka

Slide 15

ARCHITEKTURA 1. W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, barok przypada na czas kontrreformacji i długoletnich wojen. W przypadku Polski były to walki z Szwecją, Rosją, Turcją) oraz powstań kozackich: Kosińskiego, Nalewajki, Chmielnickiego. 2. Etapy baroku w Polsce można podzielić na główne okresy pokrywające się z czasem panowania władców: z dynastii Wazów, nazywany stylem Wazów, barok wzorowany na twórczości Berniniego, w tym okresie wczesne formy baroku współistnieją z okresem późnego renesansu (manieryzmem) okres panowania Jana III Sobieskiego, w którym barok stał się stylem dominującym; oprócz wzorów włoskich widoczna jest odmiana baroku klasycyzującego czas panowania władców saskich, okres późnego baroku, w którym dominują wzory włoskie i rokoko francuskie i drezdeńskie.

Slide 16

- Najważniejsze budowle: Kaplica Wazów w Katedrze Wawelskiej Kościół św. Piotra i Pawła w Wilnie Kościół św. Anny w Krakowie Kościół Wizytek w Krakowie Kościół Imienia Jezus we Wrocławiu Kościół Jezuitów (Poznań) Kaplica Królewska w Gdańsku - Architekci barokowi działający w Polsce: Kacper Bażanka Bartłomiej Nataniel Wąsowski Krzysztof Mieroszewski Jan Koński Krzysztof Bonadura Młodszy Krzysztof Bonadura Starszy

Slide 18

RZEŹBA Barokowe rzeźby wpisywały się w poetykę epoki swoim bogactwem i szczegółowością wykonania oraz kontrastem przedstawianych treści. Ich autorzy, poprzez nadawanie swoim wytworom niejednolitych, wyszukanych kształtów usiłowali wywoływać wrażenie ruchu. Rzeźbiarze utrwalali w materii przede wszystkim silne, ekstatyczne przeżycia. Przykładami wybitnych dzieł rzeźbiarskich są Ekstaza Świętej Teresy, której autorem jest Giovanni Lorenzo Bernini czy zdobienie trumny Świętego Stanisława w Katedrze na Wawelu

Slide 20

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 1 Giovanni Lorenzo Bernini (07.12.1598r.28.11.1680r.)   Włoski rzeźbiarz, architekt, malarz Fontanna Czterech  Rzek w Rzymie Kolumnada na placu  św. Piotra w Rzymie

Slide 21

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 2 Francesco Borromini, właśc. Francesco Castelli                                           (25 września 1599r.  3 sierpnia 1667)  włoski architekt                    barokowy .Posługiwał się w zasadzie elementami                                zaczerpniętymi z antyku, a stosowanymi w architekturze                             epoki renesansu  i wczesnego okresu baroku, ale zmieniał                             je w sposób indywidualny, nic sobie nie robiąc z reguł i                         zwyczajów uznanych za ustalone i obowiązujące. Fasada San Carlo alle  Quattro Fontane SantIvo alla  Sapienza 

Slide 22

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 3 CamilloGuarino Guarini (7 stycznia 1624  6 marca   1683)  włoski  architekt, przedstawiciel dojrzałego  baroku. Palazzo Carignano w Turynie. Guarino Guarini: San  Annunziata dei  Teatini w Mesynie

Slide 23

MALARSTWO Malarstwo w epoce baroku przeżywało swój bujny rozkwit. Tworzono obrazy zawierające sceny mistyczne, alegoryczne, mitologiczne, pejzaże, portrety i martwe natury. Istotną rolę odgrywał koncept, ważne było zaskakiwanie odbiorcy dzieła sztuki. Malarze, aby silniej oddziaływać na zmysły, stosowali krzywe, powyginane - Do malarzy działających w Polsce należeli: Tomasz Dolabella Franciszek Lekszycki Krzysztof Boguszewski Andrzej Stech Jan Tretko Jerzy SzymonowiczSiemiginowski

Slide 24

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 4 Peter Paul Rubens (ur. 28 czerwca 1577 w Siegen w Westfalii, zm. 30 maja 1640 w Antwerpii) malarz flamandzki, jeden z najwybitniejszych artystów epoki baroku. Zdjęcie z krzyża Wniebowzięcie NMP

Slide 25

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 5 Diego Velázquez, właśc. Diego Rodriguez de Silva y Velázquez (ur. 6 czerwca 1599 w Sewilli, zm. 6 sierpnia 1660 w Madrycie) - malarz hiszpański epoki baroku, portrecista. Chrystus w domu Marty i Marii, 1618 Triumf Bachusa, 1629

Slide 26

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA 6 Bartolomé Esteban Pérez Murillo (ur. 31 grudnia 1617 w Sewilli, zm. 3 kwietnia 1682 tamże) barokowy malarz hiszpański. Mały żebrak, ok. 1645-1650 Święty Franciszek obejmujący Chrystusa na Powrót syna marnotrawneg o, ok. 16671670

Slide 27

Kościoły na planie krzyża łacińskiego bądź prostokątu. Taki rzut ma np. Fara Poznańska i kościół w Przemęcie.

Slide 28

Santa Maria della Salute w Wenecji

Slide 29

MUZYKA - Muzyka barokowa to muzyka epoki, której początek w historii muzyki wyznacza data skomponowania w roku 1597 przez Jacopo Periego pierwszej opery zatytułowanej Dafne, a koniec - połowa XVIII w., kiedy to powstawały kompozycje ostatnich twórców baroku takich jak: Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, czy Domenico Scarlatti. Szczególną rolę odgrywały w tym czasie Włochy, gdzie współistniały dwa style komponowania (powstałe we Francji): stile antico - styl dawny, bazujący na polifonii renesansowej stile nuovo - styl nowy, mający związek z monodią akompaniowaną i techniką koncertującą. Styl narodowy w Polsce tworzyli: - Bartłomiej Pękiel Marcin Mielczewski Grzegorz Gerwazy Gorczycki Adam Jarzębski

Slide 30

MUZYKA Trzema największymi mistrzami baroku byli Johann Sebastian Bach Georg Friedrich (Koncerty brandenburskie)Händel (oratorium Mesjasz Antonio Vivaldi (Cztery pory roku)

Slide 31

WIELCY FILOZOFOWIE Kartezjusz Blaise.Pascal Baruch.Spinoza Gottfried Wilhelm.Leibniz John.Locke Galileusz

Dane:
  • Liczba slajdów: 31
  • Rozmiar: 2.73 MB
  • Ilość pobrań: 2918
  • Ilość wyświetleń: 30809
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie