Slide 2
EUROPA Początek: Ostatnie dziesięciolecia XVIII wieku Koniec: Połowa XIX wieku POLSKA Początek: 1822 wydanie Ballad i romansów Adama Mickiewicza Koniec: 1863 wybuch powstania styczniowego
Slide 3
1822 1830 faza początkowa (preromantyzm) 1830 1831 dojrzały romantyzm (powstanie listopadowe, Wielka Emigracja) 1831 1848 rozkwit (Wiosna Ludów) 1848 1863 zmierzch (śmierć A. Mickiewicza, J. Słowackiego, Z.
Slide 4
Immanuel Kant (ur. 22 kwietnia 1724 w Królewcu, zm. 12 lutego 1804 tamże) Na podstawie subiektywnych wrażeń i wniosków tworzy się idee uogólnienia Jego filozofia stała się źródłem romantycznego indywidualizmu i idealizmu
Slide 5
Johann Gottlieb Fichte (ur. 19 maja 1762 w Rammenau, zm. 27 stycznia 1814 w Berlinie) Sztuka realizacją absolutu Artysta to natchniony geniusz Najważniejsza wartość to wolność
Slide 6
Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling (ur. 27 stycznia 1775r. w Leonbergu, zm. 20 sierpnia 1854r. w Bad Ragaz) Natura to byt absolutny Bóg najwyższy i najbardziej twórczy artysta Każdy akt twórczy człowieka jest analogią kreacji boskiej Głosił koncepcję miłości romantycznej
Slide 7
Karl Wilhelm Friedrich von Schlegel (1772 - 1829) Poezja romantyczna to efekt natchnienia, geniuszu i intuicji artysty Odrzucenie wszelkich zasad i przepisów
Slide 8
August Wilhelm von Schlegel (1776 1845) W sztuce romantycznej widział zbliżenie rzeczy najbardziej przeciwnych np. piękno i brzydota Jego pogląd stał się fundamentalnym założeniem estetyki romantycznej
Slide 9
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (ur. 27 sierpnia 1770 w Stuttgarcie, zm. 14 listopada 1831 w Berlinie) Twórca tzw. trójcy heglowskiej: Teza antyteza synteza Sztuka to wyraz ducha absolutnego (synteza rzeczywistości z myślą)
Slide 10
MALARSTWO William Turner Eugene Delacroix Theodore Gericault Piotr Michałowski Henryk Rodakowski MUZYKA Ludwik van Beethoven Karol Maria Weber Franciszek Schubert Robert Schumann Franciszek Liszt Fryderyk Szopen Ryszard Wagner Hektor Berlioz
Slide 11
Statek niewolników, William Turner, 1840
Slide 12
Rzeź na Chios, Eugene Delacroix, 1824
Slide 13
Tratwa Meduzy, Théodore Géricault, 1817-1818
Slide 14
Stajenny kiełznający perszerony, Piotr Michałowski
Slide 15
Chłopka międląca len przy pomocy tarlicy, Henryk Rodakowski ,
Slide 16
werteryzm bajronizm walenrodyzm prometeizm
Slide 17
Mesjanizm (Widzenie Księdza Piotra, III część Dziadów; Adam Mickiewicz) Winkelriedyzm (Kordian, Juliusz Słowacki)
Slide 18
Powieść poetycka (Giaur, Byron; Grażyna, Mickiewicz) Ballada (Król Olch, Goethe; Rękawiczka, Schiller) Dramat romantyczny (Faust, Goethe; Dziady, Mickiewicz) Poemat dygresyjny (Beniowski, Słowacki)
Slide 19
idealizm ludowość romantyczna miłość romantyczna mistycyzm natura orientalizm towianizm tyrteizm
Slide 20
indywidualista niepospolita osobowość buntowniczy stosunek do świata samotnik skazany na klęskę nieszczęśliwie zakochany (miłość płaszczyzną sacrum) przesadna uczuciowość, bogate wnętrze
Slide 21
Autor: Adam Mickiewicz Jest to ballada (utwór synkretyczny). Główna bohaterka utworu to Karusia, młoda kobieta wywodząca się z gminu. Jest szalona, gdyż wciąż widzi zmarłego kochanka. Polemika między poetą (romantyk), a starcem (racjonalista). Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko. Miej serce i patrzaj w serce! natura tłem akcji, ludowość (wierzenia i legendy), nastrój grozy i tajemniczości
Slide 22
Autor: Adam Mickiewicz Część II: wileńsko-kowieńskie (dekalog romantyzmu) Zjawy: Józio i Rózia dzieci, które nigdy nie zaznały goryczy Zosia pasterka, która nigdy nie zaznała miłości (odrzucała uczucie zakochanych w niej mężczyzn) Widmo złego pana dawny właściciel Dziady głoszą prawdy żywe ziemski, który nie ludzko traktował wpisane w wierzenia ludowe poddanych mu chłopów
Slide 23
Ilustracja do części II Dziadów, rys. Czesław Jankowski.
Slide 24
Część IV: wileńsko-kowieńskie Rozmowa Gustawa z księdzem; 3 świece symbolizujące trzygodzinną konwersację Godzina: Pierwsza miłość Druga rozpacz Trzecia - przestroga
Slide 25
Ilustracja do części IV Dziadów, rys. Czesław Jankowski.
Slide 26
Część III: drezdeńskie Wielka Improwizacja (prometeizm) Widzenie księdza Piotra (mesjanizm) Dramat narodowo - rewolucyjny
Slide 27
Autor: Adam Mickiewicz Bohater: Pielgrzym (banita, tęskni za ojczyzną, przepełniony bólem, pełen melancholii, zafascynowany przyrodą orientalną) Przejawy fascynacji kulturą wschodu: - Nazewnictwo, płaszczyzna językowa (np. harem, Chanowie, Czatyrdah) - Natura stepy - Stroje i obyczaje - Architektura
Slide 28
Adam Mickiewicz na Judahu skale, Walenty Wańkowicz , 18271828
Slide 29
Autor: Adam Mickiewicz Gatunek: powieść poetycka Akcja utworu rozgrywa się w Wilnie, Kownie, Malborku i na Polach Rudawy Czas akcji: II połowa XIV wieku
Slide 30
Alf i Halban. Ilustracja do Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. Michał Elwiro Andriolli , 1880, drzeworyt
Slide 31
Konrad Wallenrod to przykład bohatera tragicznego, który: musi dokonać wyboru: miłość do kobiety albo miłość do ojczyzny walczy z ukrycia, podstępem i sprytem (Są dwa rodzaje walki, trzeba być i lwem i lisem Machiavelli) musiał zapomnieć o Kodeksie Rycerskim, by móc walczyć w ukryciu; wyrzekł się swej moralności wyrzeka się miłości do kobiety, prawdziwego imienia, rodziny i szczęścia topi smutki w alkoholu, miewa stany depresyjne odbiera sobie życie
Slide 32
Autor: Adam Mickiewicz Gatunek: epos (epopeja narodowa Ku pokrzepieniu serc) Animizowana natura, która wytycza rytm życia. Jest sprzymierzeńcem człowieka, zawsze stoi po stronie dobra 3 płaszczyzny: - Przeszłość - Teraźniejszość - Przyszłość
Slide 33
Grzybobranie - ilustracja do III księgi Pana Tadeusza autorstwa Franciszka
Slide 34
Polowanie - ilustracja do IV księgi Pana Tadeusza autorstwa Franciszka
Slide 35
Wątki w utworze: wątek miłosny Tadeusza i Zosi wątek Stolnika wątek sporu o zamek wątek niepodległościowy
Slide 36
Autor: Goethe Powieść epistolarna (listy Wertera do jego przyjaciela Wilhelma) Bohater: Werter typowy bohater romantyczny. Nieszczęśliwie zakochany w Lottcie. Nie godzi się na krzywdę społeczną ani na podziały klasowe. Miłość dla niego to sacrum.
Slide 37
Autor: Zygmunt Krasiński Gatunek: dramat Utwór składa się z 4 części, które można sklasyfikować na 2 działy: dwie pierwsze to dramat rodzinny, kolejne dwie to dramat społeczny Bohaterowie: mąż Hrabia Henryk, żona, Orcio, dziewica (twór szatański), Pankracy Dante w Boskiej komedii opisuje wędrówkę po zaświatach, Krasiński po ziemi (wędrówka Pankracego po obozie).
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!