Slide 1
Wyszukiwanie informacji w Internecie . 1
Slide 2
Spis treści prezentacji pt. Wyszukiwanie informacji w Internecie 1. Narzędzia dostępu do Internetu 2. Narzędzia wyszukiwawcze Wyszukiwarki Wyszukiwarki specjalistyczne Multiwyszukiwarki Katalogi Bazy danych 3. Wyszukiwanie w sieci Wyszukiwarki polskojęzyczne Wyszukiwarki globalne Katalogi stron www Portale polskojęzyczne Multiwyszukiwarki polskojęzyczne Multiwyszukiwarki globalne Katalogi wyszukiwarek Portale polskojęzyczne 4. Praktyczne rady przy wyszukiwaniu 2
Slide 3
3
Slide 4
Według badań, za pomocą wyszukiwarek można mieć dostęp do zaledwie 16 zasobów Internetu objętych globalną pajęczyną. Informacja w Internecie nie ma hierarchii ważności, o jej wyborze decyduje sam użytkownik Informacje w Internecie są przedstawiane bez opinii Internet umożliwia całodobowy dostęp do informacji Internet zawiera wiele informacji niedokładnych Internet nie może być jedynym źródłem informacji Internet podlega ciągłym zmianom 4
Slide 5
Wyszukiwanie informacji w Internecie Narzędzia wyszukiwawcze zasobów Internetu Warszawa, 2007 r. Wyszukiwarki Automatycznie indeksują strony internetowe, wiadomości z różnych wyszukiwarek pokrywają się częściowo Wyszukiwarki specjalistyczne Dokonują częściowego wyboru, obejmują informacje z wąskich dziedzin (informacje naukowe, serwisy dla dzieci) Multiwyszukiwarki Nie posiadają własnych zasobów danych, przeszukują wiele wyszukiwarek, serwisów i baz danych, oddają dużo zbędnych informacji Katalogi Posiadają uporządkowaną strukturę wewnętrzną, są tworzone przez redaktorów, oddają mało zbędnych informacji, wysoka skuteczność działania Bazy danych Zawierają informacje specjalne, dane pochodzą z niezależnych systemów (adresy, spisy telefonów, rozkłady jazdy) Opracowała: Alicja Rogozińska Animacja automatyczna Źródło: na podstawie informacji zaczerpniętej z internetowego kursu BIBWEB pt. Systematyczne wyszukiwanie informacji w Internecie, Warszawa: styczeń, 2005 r. 5
Slide 6
Wyszukiwarki Automatycznie indeksują strony internetowe Obejmują wycinek zasobów Internetu Wiadomości z różnych wyszukiwarek częściowo pokrywają się Strategia wyszukiwania: należy podać precyzyjnie hasło Zalety: szybkie i proste wyniki wyszukiwania 6
Slide 7
Wyszukiwarki specjalistyczne Dokonują częściowego wyboru według treści Najczęściej są kontrolowane przez redaktorów Obejmują informacje z wąskich dziedzin (informacje naukowe, serwisy dla dzieci, informacje z archiwów) Strategia wyszukiwania: informacje znajdują się w bazach i serwisach edukacyjnych, encyklopediach, słownikach 7
Slide 8
Multiwyszukiwarki Nie posiadają własnych zasobów danych Każda multiwyszukiwarka przeszukuje obszary wielu wyszukiwarek, serwisów i baz danych Duża liczba przeszukiwanych źródeł Dużo zbędnych informacji (szum informacyjny) Strategia wyszukiwania: należy podać hasło wyszukiwania, przeprowadzić selekcję po wyświetleniu, wybrać poprawne hasło Zalety: przeszukanie w krótkim czasie obszernych zasobów 8
Slide 9
Katalogi Posiadają uporządkowaną strukturę wewnętrzną według określonych kategorii z możliwością przeszukiwania Katalogi są tworzone przez redaktorów i obejmują strony o istotnej treści W porównaniu z wyszukiwarkami mniej zbędnych informacji, mniej stron do przeglądania Strategia wyszukiwania: przeglądanie krok po kroku lub przeglądanie poszczególnych kategorii Zalety: wysoka skuteczność działania 9
Slide 10
Bazy danych Zawierają informacje specjalne Dostęp do baz osiąga się przez Internet Dane pochodzą z niezależnych systemów (adresy, spisy telefonów, rozkłady jazdy itp.) 10
Slide 11
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki polskojęzyczne (przykłady) 1. NEToskop: dostosowany do specyfiki języka polskiego (uwzględnia znaki diakrytyczne) 2. NET.sprint: najszybsza wyszukiwarka o dużej wydajności i precyzji prezentowania wyników Zalety: elastyczny mechanizm prezentacji wyników, dostęp do archiwum 11
Slide 12
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki polskojęzyczne (przykłady) 3. Szukacz: przygotowany do wyszukiwania dokumentów w języku polskim, pozwala na budowanie skomplikowanych pytań, pokazuje fragmenty wyszukanych dokumentów z szukanymi słowami 4. Yandex: umożliwia przeszukiwanie zasobów polskiego Internetu, pozwala na zadawanie skomplikowanych pytań, odznacza się dużą trafnością odpowiedzi 12
Slide 13
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki globalne (wybrane przykłady) 1. Google: dzięki metodzie oceny selekcji wyników odznacza się wysoką skutecznością wyszukiwania i większością poprawnych wyników, jest wygodna do stosowania. Zalety: jest szybka (mało reklam, prosta szata graficzna) automatycznie łączy operatorami kilka haseł nie uwzględnia wielkich i małych liter realizuje wyszukiwanie nawet przy źle wpisanych terminach 13
Slide 14
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki globalne (wybrane przykłady) 2. MSN Microsoft Network: zawiera kilka kategorii tematycznych, redagowany jest zasób 2000 najczęściej odwiedzanych tematów, zawiera katalog synonimów 3. AltaVista: jest jedną z największych wyszukiwarek pod względem ilości zaindeksowanych stron, wyszukiwanie jest wspierane przez inne katalogi, wyszukiwanie zaawansowane wymaga stosowania operatorów Boolea 14
Slide 15
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki globalne (wybrane przykłady) 4. AlltheWeb (Fast): dąży do połączenia całego Internetu w jeden wspólny indeks jest największą wyszukiwarką pełnotekstową na świecie (obejmuje 2.1 miliarda stron) przy wyszukiwaniu można używać operatorów oferuje wyszukiwanie stron www, rysunków, nagrań wideo, plików PM3 i FTP 15
Slide 16
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki globalne (wybrane przykłady) 5. HotBot: nie rozwinęła własnej technologii, bazuje na systemie Inktomi wyszukiwanie prowadzi się w zaznaczonej opcji: wszystkie słowa (AND), przynajmniej jedno - OR oraz: cała fraza, osoba, link, operacja Boolea, data, język, rodzaj danych, pliki MP3, grafiki 16
Slide 17
Wyszukiwanie w sieci: Wyszukiwarki globalne (wybrane przykłady) 6. Overture: zawiera funkcję oceny wartości wyników wyszukiwania rezerwuje najbardziej atrakcyjne miejsca do prezentacji świadczy usługi internetowe na rzecz większych wyszukiwarek 17
Slide 18
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi stron www (wybrane przykłady) 1. Katalog Wirtualnej Polski: jest opracowywany przez zespół redaktorów katalog liczy ponad 10 milionów stron, umieszczonych w 16 głównych kategoriach, dużym ułatwieniem dla użytkowników jest poradnik pomocy i serwis FAQ oraz mapa katalogu 2. Onet.pl OKO: posiada 400 tysięcy polskich stron www i jest najpopularniejszym redagowanym katalogiem, posiada możliwość dodawania adresów oraz wewnętrzną wyszukiwarkę, w katalogu jest mapa całego katalogu i poszczególnych kategorii 18
Slide 19
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi stron www (wybrane przykłady) 3. Yahoo: jest wspomagany przez wyszukiwarkę Google, posiada ok. 2 mln. redagowanych wpisów, wielkie i małe litery nie są uwzględniane, istnieje możliwość łączenia haseł operatorami I oraz LUB, jeśli żadne hasło nie zostało znalezione, automatycznie przechodzi do serwisu Inktomi, na stronie początkowej można znaleźć: linki do aktualnych tematów (nagłówki, finanse, sport, muzyka, usługi (pogoda, e-kartki, e-mail, chat, zakupy, aukcje, panoramę firm itd. 19
Slide 20
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi stron www (wybrane przykłady) 4. Open Directory DMOZ: jest redagowany przez społeczność internetową, każdy użytkownik może być moderatorem danej kategorii i ponosić odpowiedzialność za jej zawartość, z katalogu korzystają: Google, Yahoo, Netscape, Lykos, HotBot, zawiera około 5,5 miliona stron Polska wersja Open Directory liczy 73.000 wpisów 20
Slide 21
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi stron www (wybrane przykłady) 5. Looksmart: duża liczba kategorii tematycznych, redagowanych przez około 200 redaktorów, ponad 60.000 kategorii tematycznych, 1 milion wpisów, na stronie startowej znajduje się drzewo kategorii tematycznych, jeśli nie znajdzie hasła przechodzi do zasobów Inktomi, umożliwia przeszukiwanie baz danych z opracowaniami naukowymi z różnych dziedzin, zawartość katalogu jest weryfikowana na bieżąco i wzbogacana o nowe publikacje, stare informacje lub niepełne są usuwane 21
Slide 22
Wyszukiwanie w sieci: Portale polskojęzyczne (wybrane przykłady) 1. Wirtualna Polska: katalog powstał w 1995 r. umożliwia przeszukanie polskich i globalnych zasobów Internetu wspierany jest przez wyszukiwarki Google i NetSprint jest platformą komunikacyjną spotkań i wymiany informacji (Czat, Forum, Debaty, Kontakt, Spotkania), na której można m.in. zawrzeć znajomość, pograć w szachy, posłuchać muzyki z MP3 22
Slide 23
Wyszukiwanie w sieci: Portale polskojęzyczne (wybrane przykłady) 2. Onet.pl: umożliwia dostęp do najważniejszych informacji z Polski i ze świata w 11 serwisach tematycznych, np.: rynek finansowy (banki, podatki, giełda itd.), informacja (encyklopedie, słowniki, bazy teleadresowe), nowinki technologiczne (m.in. e-podpis, WAP, wirusy), rozrywka (m.in. konkursy, galerie), ogłoszenia, aukcje itd., kontakty (e-mail, e-kartki, czat itp.) 23
Slide 24
Wyszukiwanie w sieci: Portale polskojęzyczne (wybrane przykłady) 3. Interia: portal powstał w 1999 r., informacje są zgromadzone w serwisach tematycznych, treści zamieszczone w serwisach są redagowane przez zespół redakcyjny oraz przejmowane z gotowych internetowych serwisów, prezentacja informacji jest wzbogacona elementami multimedialnymi (fotosy, wideo, dźwięk), portal umożliwia przeszukiwanie informacji przez wyszukiwarki AltaVista i Google, umożliwia użytkownikom komunikację za pomocą poczty elektronicznej, kartek elektronicznych, czatu (CZAeria), forum dyskusyjnego (Hyde Park) 24
Slide 25
Wyszukiwanie w sieci: Portale polskojęzyczne (wybrane przykłady) 4. Gazeta.pl: portal powstał z serwisu Gazety Wyborczej, jest jednym z ważniejszych źródeł informacji w polskim Internecie struktura mapy serwisu portalu: nowości, serwisy tematyczne, Gazeta Wyborcza i serwisy informacyjne, serwisy specjalne, serwisy regionalne, usługi internetowe (czat, e-mail, forum dyskusyjne, www, wyszukiwarka AltaVista) 25
Slide 26
Wyszukiwanie w sieci: Portale polskojęzyczne (wybrane przykłady) 5. Gery.pl: powstał na bazie płatnych serwisów komputerowych, otrzymał dwie statuetki prestiżowego konkursu: Most Popular oraz Best Information, prowadzi m.in. serwis poświęcony Unii Europejskiej 6. Hoga.pl: od 2002 r. stał się portalem usługowym, realizującym potrzeby informacyjne małych i średnich firm, instytucji i osób prywatnych, świadczy nadal usługi bezpłatne: www, wyszukiwarki: Google, NetSprint; konta e-mail, serwisy: Hardware, Software, Gry komputerowe, Banki 26
Slide 27
Wyszukiwanie w sieci: Multiwyszukiwarki polskojęzyczne 1. Emulti: pracuje równolegle zadaje pytania kilku wyszukiwarkom w tym samym czasie (AltaVista, Excite, HotBot, Netoskop, Infoseek, WebCrawler) przerywa połączenie po pobraniu właściwych danych usuwa duplikaty sortuje w zależności od wagi informacji losuje i wyświetla wyniki 27
Slide 28
Wyszukiwanie w sieci: Multiwyszukiwarki polskojęzyczne 2. Siec.pl: pozwala na przejrzyste definiowanie kryteriów obróbki danych i tworzonych zapytań, zawiera 4 specjalistyczne technologie: Solution Progres Scan (Skanowanie Postępu rozwiązania) system śledzenia postępów i stopnia zaawansowania procesów, Stealth Active Cash (ukryty Bufor Aktywny) system skracający czas oczekiwania na wynik, Deep Pl Searching (Głębiej w PL) pozwala zwiększyć o 10-15 liczbę wyszukanych odpowiedzi, True Target (Trafny Strzał) system przetwarzania i punktowania zwróconych wyników 28
Slide 29
Wyszukiwanie w sieci: Multiwyszukiwarki polskojęzyczne 3. szukaj.premiera.pl: umożliwia wyszukiwanie informacji: z ponad 2 miliardów stron www, ok. 300 milionów zdjęć, obrazków, kilku milionów plików MP3, przeszukuje równolegle wyszukiwarki: Google, AltaVista, HotBot, AlltheWeb, Abacho, Lycos, 2look4 , operatory i hasła przekazuje kolejnym wyszukiwarkom, algorytm wyszukiwania uwzględnia polskie litery, tworzy linki do wyszukanej strony (lub fragmentu) lub serwera, MetaWizjer kieruje do linku Zobacz czego szukają inni ze spisem haseł, plików i MP3 poszukiwanych przez użytkowników 29
Slide 30
Wyszukiwanie w sieci: Multiwyszukiwarki globalne 1. Meta Crawler: do przeszukiwania wykorzystuje wyszukiwarki i katalogi stron www (m.in.): Google, Ask Jeeves, Fast (AlltheWeb), FindWhat, Overture, LookSmart odrzuca powtarzające się wyniki umożliwia szukanie stron www, plików audio, aukcji, informacji o grupach dyskusyjnych, oferuje podręczny katalog tematyczny 30
Slide 31
Wyszukiwanie w sieci: Multiwyszukiwarki globalne 2. KartOO: korzysta z 14 wyszukiwarek i katalogów wyniki są prezentowane w postaci mapy stron oraz istotnych słów możliwe jest proste i zaawansowane wyszukiwanie wyniki mogą być prezentowane w środowisku Flash oraz html 31
Slide 32
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi wyszukiwarek i multiwyszukiwarek 1. Search engines.pl Wszystko o wyszukiwarkach: udostępnia katalog z podziałem na: wyszukiwarki globalne, krajowe, multimedialne multiwyszukiwarki P2P dostępne najświeższe informacje nt. sposobów wyszukiwania w sieci, rankingi narzędzi do wyszukiwania informacji, podstawy języka html 32
Slide 33
Wyszukiwanie w sieci: Katalogi wyszukiwarek i multiwyszukiwarek 2. Wrocławskie Centrum SieciowoSuperkomputerowe. Wyszukiwarki udostępnia opis najpopularniejszych wyszukiwarek i katalogów polskich i światowych w kategoriach: Polska, Portal for search engines, Świat, Serwisy Wszystko w jednym, Poszukiwanie plików, Przeszukiwanie zasobów nowości sieciowych, Wyszukiwarki multimedialne, Darmowe serwisy rejestrujące. 33
Slide 34
Praktyczne rady przy wyszukiwaniu 1. Do szukania informacji w języku polskim, wybieramy polskie wyszukiwarki 2. Jako słowa kluczowe wpisujemy rzeczowniki i dopełnienia 3. W opcji szukaj zawężamy wyszukiwanie 4. Do formułowania wyrażeń złożonych zaleca się używać najwyżej 7 słów w jednym zapytaniu 5. Słowa kluczowe umieszczamy w cudzysłowach 6. Poszukiwania prowadzimy od terminu ogólnego do terminu szczegółowego 7. Używamy odpowiednich do wyszukiwarki operatorów logicznych 8. Przy poszukiwaniu grafiki lub multimediów korzystamy ze specjalizowanych wyszukiwarek 34
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!