Slide 1
Układ Słoneczny własnymi rękami Wioletta Ogłoza 2005
Slide 2
Budowa modelu Budowa modelu Układu Słonecznego może być interesującą propozycją przeprowadzenia w szkole projektu wspólnego dla różnych przedmiotów i klas. W trakcie realizacji uczniowie zapoznają się z szeregiem nowych pojąć i zagadnień nie tylko z fizyki czy astronomii
Slide 3
Budowa modelu Realizacja filmów poklatkowych ilustrujących poruszanie się planet była ważnym czynnikiem aktywizującym uczniów i motywacją do starannego wykonania modelu
Slide 4
Budowa modelu Przedstawiony model został zrealizowany przez uczniów szkoły szpitalnej w wieku od 10 16 lat Model tworzono w trakcie zajęć pozalekcyjnych i na lekcjach matematyki i fizyki Projekt można rozszerzyć na lekcje geografii (Ziemia, pory roku itp.) i informatyki (wyszukiwanie zdjęć i informacji, realizacja filmu)
Slide 5
Budowa makiet planet Zadanie to zrealizowno w najmłodszej grupie uczniów Poszczególne makiety wykonano z modeliny Powierzchnie planet odtworzono zgodnie z orginałem dobierając różne kolory modeliny Uwzględniono różne rozmiary planet
Slide 6
Omawiane zagadnienia: Ilość i nazwy planet Rozmiary planet Topografia powierzchni Zagadnienia orientacji osi obrotu w przestrzeni (odpowiednie umocowanie podstawek)
Slide 7
Budowa makiet planet
Slide 8
Budowa makiet planet
Slide 9
Budowa makiet planet Planety wykonano z modeliny, podstawki z wykałaczek, modeliny i monet 5 groszowych Korzystając ze zdjęć Pomalowano je tak by przypominały prawdziwe obiekty
Slide 10
Budowa makiet planet
Slide 11
Budowa makiet planet
Slide 12
Budowa makiety komety
Slide 13
Budowa makiet planet
Slide 14
Budowa makiet planet
Slide 15
Budowa makiet planet
Slide 16
Konstrukcja orbit wprowadzone zagadnienia Proporcje Miara kątów Elementy elipsy Konstrukcja geometryczna elipsy
Slide 17
Konstrukcja orbit Obliczenia rozmiarów orbit w różnych skalach (np. 1 AU 10 cm) przeprowadzili uczniowie gimnazjum na lekcjach matematyki Rzeczywiste rozmiary orbit porównano z regułą odległości (R) Tytusa-Bodego : R0.30.4n (gdzie dla kolejnych planet n 0,1,2,4,8,16,32,64...)
Slide 18
Konstrukcja orbit Na orbitach zaznaczono położenia planet co 30 dni Na podstawie okresu obiegu T obliczono wielkość kąta pozycyjnego a o jaki w tym czasie przesuwa się planeta
Slide 19
Konstrukcja orbit a 360 ( T 30 ) a
Slide 20
Konstrukcja orbit Starsi uczniowie obliczyli i narysowali położenie orbity komety Halleya W skali 1 AU 10 cm peryhelium orbity znajduje się blisko Słońca (q6 cm) Drugie ognisko jest oddalone o 354 cm Długość sznurka jaki wykorzystano do narysowania orbity; 366 cm Kolejne pozycje komety obliczono przy pomocy popularnego programu astronomicznego Guide 8
Slide 21
Konstrukcja orbit
Slide 22
Realizacja animacji Zrealizowano kilka filmów ilustrujących różne zjawiska w układzie planetarnym Film zarejestrowano programem VidCap W trakcie realizacji omawiano poszczególne ustawienia planet oraz warunki ich widoczności z Ziemi patrz prezentacja Filmy poklatkowe
Slide 23
Realizacja animacji
Slide 24
Film 1 Układ Słoneczny Zagadnienia: Kolejność planet Współpłaszczyznowość ruchu Zodiak Warunki widoczności Skala 1AU 3 cm
Slide 25
Film 1 Układ Słoneczny
Slide 26
Film 1 Układ Słoneczny Opozycja Saturna Ziemia Planety widoczne wieczorem Planety niewidoczne Mars widoczny nad ranem
Slide 27
Film 2 III prawo Keplera Film zachowuje właściwe rozmiary orbit i tempo ruchu 5 planet Wprowadzono podział na planety wewnętrzne i zewnętrzne oraz planety typu Ziemi i olbrzymy Zmierzono maksymalne elongacje Wenus i Merkurego Skala 1AU 10 cm
Slide 28
Maksymalna elongacja
Slide 29
Film 2 III prawo Keplera
Slide 30
Film 3 - Wenus Warunki widoczności planet wewnętrznych Ośmioletni cykl powtarzalności położenia Wenus na niebie
Slide 31
Film 3 - Wenus
Slide 32
Film 4 - Mars Warunki widoczności planet zewnętrznych Zmiana odległości pomiędzy planetami Opozycje Ruch wsteczny
Slide 33
Film 4 - Mars
Slide 34
Film 4 - Mars
Slide 35
Ruch Księżyca Fazy Księżyca Miesiąc gwiazdowy i synodyczny
Slide 42
Film 5 ruch komety Halleya Orbity komet Budowa komet
Slide 43
Film 5 ruch komety Halleya
Slide 44
Co jeszcze można zrobić ? Model zaćmień Słońca i Księżyca Drobne ciała Układu Słonecznego Żywy (złożony z uczniów) model układu uwzględniający ruchy postępowe i wirowe planet i ich głównych księżyców
Slide 45
Oczywiście demonstracje budowy i ruchu Układu Słonecznego można przeprowadzić na komputerze przy pomocy jednego z licznych programów (np:www.GravitySimulator.com) Nasz model pomimo niedociągnięć pozwolił nauczyć się więcej niż maszyna do klikania oraz dostarczył nam sporo zabawy i satysfakcji
Slide 46
Gravity Simulator
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!