Slide 2
Ramy czasowe Europa 1850-1890 Polska 1864- 1880 klęska powstania styczniowego Umowna data początku Młodej Polski (debiuty modernistów)
Slide 3
Główne założenia epoki Nazwa pozytywizmu odnosi się do epoki literackiej tylko w Polsce ! W Europie obowiązuje nazwa realizmrealizm pozytywizmem nazywamy tylko prąd filozoficzny.
Slide 4
SZTUKA muzyka malarstwo architektura teatr rzeźba literatura
Slide 5
MALARSTWO szczegóły obserwowanej rzeczywistości, świat bez upiększeń codzienne życie, pospolitość jako opozycja wobec tradycji symbolizowania nurt realistyczny ( Courbet podczas paryskiej Wystawy Światowej w 1855r. po raz pierwszy w odniesieniu do sztuk pięknych zastosował tytuł Realizm ) malarstwo historyczne zerwanie z pozowaniem modeli, wyjście z pracowni w plener zainteresowanie naturalizmem malarstwo pejzażowe
Slide 6
Jan Matejko ur. 24 czerwca 1838 w Krakowie-zm. 1 listopada 1893 w Krakowie malarz, najwybitniejszy polski twórca obrazów historycznych i batalistycznych Matejko wykształcił wielu malarzy. Najważniejszymi uczniami byli: Mehoffer, Wyspiański, Tetmajer i Malczewski,wybitni przedstawiciele polskiego modernizmu Artystę wyróżniała skłonność do komponowania tłumnych, wielopostaciowych scen, często rozwiniętych panoramicznie, rozgrywających się w pozbawionej głębi przestrzeni pierwszego planu, a także potężna skala ekspresji
Slide 7
Jan Matejko
Slide 8
Jan Matejko Stańczyk Jan Matejko Portret żony Matejki
Slide 9
Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem Jan Matejko Śmierć Urszulki Kochanowskiej
Slide 10
Jan Matejko Hołd pruski
Slide 11
Józef Marian Chełmoński
Slide 12
Józef Marian Chełmoński ur. 7 listopada 1849 w Boczkach, zm. 6 kwietnia 1914 w Kuklówce Zarzecznej polski malarz, reprezentant realizmu. Uczył się 1867-1872 w warszawskiej Klasie Rysunkowej i w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona współpracował jako ilustrator z paryskim Le Monde Illustre malował sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi polskiej i ukraińskiej sceny myśliwskie oryginalna tematyka obrazów W realistycznych, nastrojowych pejzażach z wielką wrażliwością odtwarzał koloryt przyrody Rzadziej malował portrety
Slide 13
Jezioro o zmierzchu Jesień
Slide 14
Dropie Babie lato
Slide 15
RZEŹBA kontynuacja stylów z epok wcześniejszych II poł. wieku liczne dzieła pomnikowe kamień w ogólności, a marmur w szczególności dominował styl klasycystyczny, antyczny i renesansowy, a także oświeceniowy, stąd tyle XIX-wiecznych pomników klasycyzujących.
Slide 16
F.A.Bartholdi Statua Wolności w Nowym Jorku
Slide 17
P.Weloński Gladiator
Slide 18
Pocałunek (marmur), Auguste Rodin
Slide 19
ARCHTEKTURA -eklektyzm ( łączenie różnorodnych stylów i szkół ) -rozwój urbanistyki, np. przebudowa centrum Paryża -wielkie dokonania przemysłowe i cywilizacyjne ( kanał Sueski, kolej transsyberyjska ) -stosowanie nowych konstrukcji i materiałów (żelazo, żelbet) np. wieża Eiffla w Paryżu -Pojawiają się nowe style neo- m.in. neoromański, neogotycki, neorenesansowy. -czołowe miejsce zajmuje neogotyk, który dominował w architekturze sakralnej, a także w budownictwie użyteczności publicznej. Styl neogotycki reprezentuje londyński parlament ze słynnym Big Benem na jednej z wież.
Slide 20
Wieża EIFFLA
Slide 21
Londyński parlament ze słynnym Big Benem na jednej z wież
Slide 22
Opera w Paryżu, Charles Garnier
Slide 23
MUZYKA Ceniono muzykę salonową, eklektyczną, ładną, jak utwory Wieniawskiego czy francuskiego kompozytora Camillea Saint-Saensa. Wielbiono wirtuozerię instrumentalistów i popisy, a także modne operetki, jak choćby Piękną Helenę Offenbacha. W Lalce Prusa muzyka rozbrzmiewa za sprawą Molinariego, skrzypka, którego podziwia panna Izabela. Pierwowzorem Molinariego był prawdopodobnie Hiszpan Pablo Sarasate (1844-1908) znany w całej Europie kompozytor i skrzypek wirtuoz, który zasłynął świetna techniką i pełną polotu improwizacją. -początek muzyki okresu neoromantyzmu ( 1850 ) -poemat symfoniczny, uwertura -nawiązanie do form klasycznych i barokowych z zastosowaniem polifonii -tendencje realistyczne
Slide 24
Henryk Wieniawski
Slide 25
Camille Saint-Saëns
Slide 26
TEATR Teatr był jedną z ulubionych rozrywek warszawskiego towarzystwa. Historycy epoki nazwali go teatrem wielkim i smutnym. Wielkim, bo grali w nim wielcy aktorzy, tacy jak Helena Modrzejewska. Smutnym, bo był instytucją państwową, zarządzaną przez Rosjan, bez polskiego repertuaru. Wielkim wydarzeniem teatralnym lat 70. był występ w Warszawie zespołu włoskiego tragika Ernesta Rossiego. Dzięki niemu mieszkańcy stolicy mogli obejrzeć słynne tragedie Szekspira.
Slide 27
Helena Modrzejewska, Kraków 1867 Portret Heleny Modrzejewskiej autorstwa Tadeusza Ajdukiewicza z 1880
Slide 28
LITERATURA Wpływy zewnętrzny na język literatury: zdecydowanie przeważa proza, najważniejszym gatunkiem literackim staje się powieść język dąży do precyzji i konkretu, unika zbędnego patosu i efektów poetyckich
Slide 29
Cele i główne cechy literatury 1. Początkowo bardzo zaangażowana w realizację programu połecznoekonomicznego 2. Początkowo tendencyjna: tendencyjna miarą wartości literatury ma być jej tendencja społeczna 3. Z czasem realizująca założenia światowych prądów literackich realizmu i naturalizmu 4. Może i powinna ukazywać problemy jednostki, ale zawsze na szerszym tle społecznym 5. Pojawia się tworzona przez wybitnych artystów literatura kierowana do dzieci (Konopnicka) 6. Dążenie do niepodległości drogą walki zbrojnej usunięte na dalszy plan
Slide 30
Maria Konopnicka, około 1885
Slide 31
Tematyka 1. Społeczna: problem edukacji szerokich rzesz chłopskich, emancypacji kobiet, asymilacji żydów, nadmiernej roli arystokracji, niesprawiedliwości społecznych 2. Historyczna, niekiedy z aluzjami do współczesności 3. Unika fantastyki, trzyma się realiów, pojawia się problematyka miejska
Slide 32
Typowy bohater 1. Działacz: przedsiębiorczy, wykształcony, kierujący się rozsądkiem, a nie porywami uczuć, orientujący się w osiągnięciach nauki i techniki i doceniający je, realizujący program pozytywistyczny; praca jest miernikiem jego wartości 2. Żyd: aktywny, nowocześnie myślący, silnie związany z polskim społeczeństwem (silne dążenia części Żydów do asymilacji); 3. Ubogie dziecko: pozbawione szans edukacyjnych, bez swojej winy skazane na wegetację (dziecko po raz pierwszy staje się samodzielnym bohaterem literackim)
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!