Slide 1
POZYTYWIZM
Slide 2
Główne założenia pozytywizmu w dużej mierze nawiązywały do światopoglądu, który narodził się w epoce oświecenia. Pozytywiści na nowo deklarowali powrót do realności, autentyczności, odrzucenie natchnienia, wartości niematerialnych i nieziemskich. Naturę chcą ukazywać w sposób rzeczywisty, odrzucają romantyczne ozdobniki, wykwintne słownictwo, patetyzm. Ich sztuka ma być wiarygodna, rzetelna a przede wszystkim realistyczna. Zrezygnowano z doniosłych, wielkich haseł, wątków, motywów, by zająć się tym, co doraźne, teraźniejsze, być może przyziemne, ale ważne dla społeczeństwa.
Slide 3
Architektura. W pozytywistycznej architekturze dominują tendencje synkretyczne, ale również artyści zaczynają wykorzystywać nowe materiały do swoich konstrukcji oraz wprowadzają nowatorskie rozwiązania w swoich projektów. Czołowym dokonaniem architektury dziewiętnastowiecznej jest górująca nad stolicą Francjiwieża Eiffla, wykonana ze stali.
Slide 4
Popularne stało się również tworzenie nowych stylów nawiązujących do już istniejących a obdarzanych przedrostkiem neo, jak neoarabski, neoindyjski, neochiński, neobizantyjski, neoromański, neorenesansowy i wreszcie najbardziej frapujący: neogotycki. W tym ostatnim został zaprojektowany i wybudowany chociażby budynek parlamentu Londynu ze słynną wieżą ozdobioną Big Benem (choć budowy neogotyckie dominowały jednak wśród budownictwa sakralnego).
Slide 6
Sztuki plastyczne W klasycznych przykładach sztuki malarskiej dominowało wykorzystywanie pejzażu realnego, choć nierzadko zdarzały się przykłady poetyzacji obrazu natury. Pojawiła się również dość powszechna tendencja do zamieszczania na obrazach wszystkich możliwych doznań wzrokowych, otrzymywanych poprzez różnorodną grę za pomocą światła, barw, kolorów i ich najróżniejszych odcieni, a także różnego cienia. Dominatorem w takim malarstwie był francuski artysta: C. Corot.
Slide 7
Jean-Baptiste Camille Corot - francuski malarz, przedstawiciel kierunku realistycznego. Malował pejzaże, sceny historyczne, portrety. Jedne z najsłynniejszych jego obrazów to:
Slide 8
El Lago de Pediluco
Slide 9
Most Świętego Bartłomieja
Slide 10
Kobieta w błękicie Kobieta z perłą
Slide 11
Orfeusz wyprowadzający Eurydykę z Hadesu
Slide 12
W drugiej połowie dziewiętnastego wieku w sztukach plastycznych przeważał już całkowity realizm, pokazywanie przyrody w sposób realistyczny, rzeczywisty, prawdopodobny. Zaczynają wkraczać na terytorium dzieł motywy zwykłe, pospolite, codzienne, jak to dzieje się w malarstwie: J. F. Milleta, którego uważano za malarza wieśniaków, ponieważ głównymi tematami jego obrazów są elementy egzystencji wieśniaków w swojej wsi, z swoimi typowymi obowiązkami. Jean-François Millet francuski malarz. W początkach swej twórczości najchętniej malował sceny z mitologii, a także portrety i pejzaże. Pod wpływem realizmu zaczął ożywiać swoje dzieła ludźmi pracującymi na świeżym powietrzu np. Kobiety zbierające kłosy (1857). Pochodził z chłopskiej rodziny, malował głównie wiejskie życie chłopów, ukazywał etos ich pracy.
Slide 13
Anioł Pański
Slide 14
Kobiety zbierające kłosy
Slide 15
Natomiast: H. Daumier pokazuje życie miasta, ludności miejskiejproletariatu. Inspirację czerpie z wyglądu ulic, przedmieść. Jest artystą głęboko zakorzenionym we swojej współczesności, teraźniejszości otaczających go problemach. Honore Daumier -francuski malarz, grafik, rysownik i rzeźbiarz. Jeden z wybitniejszych przedstawicieli realizmu XIX wieku. Autor sławnych karykatur i rysunków satyrycznych
Slide 16
Kolekcjoner rycin
Slide 17
Nędznicy
Slide 18
List Święta Magdalena na pustyni
Slide 19
Kolejnym reprezentatywnym przykładem malarstwa realistycznego było malarstwo G. Courbet, który decydując się na pokazywanie pracy oraz jednostek pracujących zdecydowanie wycofał się z ukazywania obrazów pięknych, sielankowych, powielania archetypów piękna, co było znamienne dla literatury klasycznej. Taka postawa była odbiciem nowego trendu w malarstwie, by pokazywać świat w sposób eksperymentalny, realistyczny, wręcz naturalistyczny. Charakterystycznymi motywami prezentowanymi w tym nowym nurcie był: nadmorski pejzaż ukazujący plażę, różnorodne pikniki odbywające się w miastach i na jego obrzeżach, samo miasto i jego gwarne ulice, przepełnione bary i kawiarnie, rodzina a także motyw śmierci, ale wyszydzonej, strywializowanej, obdartej z patosu i powagi.
Slide 20
Gustawe Courbet- wybitny francuski malarz. Buntując się przeciw zasadom akademizmu w sztuce, wprowadził do obrazu rzeczywistość widzianą na własny sposób, a nie zapożyczony lub zgodny z obowiązującym stylem epoki. Sięgał często po tematy uważane dotąd za niegodne artysty, unikał sztuczności pozy i gestu i malował to, co podpatrzone, a nie przemyślnie skomponowane.
Slide 21
potkanie (Dzień Dobry, panie Courbet)
Slide 22
Pogrzeb w Ornans
Slide 23
Kamieniarze
Slide 24
Pracownia (Atelier)
Slide 25
W drugiej połowie dziewiętnastego wieku spopularyzowało się również malarstwo ukazujące historyczne wydarzenia. Przed malarzami tego typu stawiano duże wymagania, gdyż oprócz umiejętności plastycznych musieli także wykazać się wiedzą historyczną. Do geniuszy tego nurtu zalicza się: Jana Matejkę, Henryka Rodakowskiego oraz Józefa Chełmońskiego.
Slide 26
Jan Alojzy Matejko
Slide 27
Wskrzeszenie Łazarza
Slide 28
Kazanie Skargi
Slide 29
Stańczyk
Slide 30
Polonia - Rok 1863
Slide 31
Józef Chełmoński
Slide 32
Odlot żurawi
Slide 33
Rankiem w puszczy
Slide 34
W ogródku
Slide 35
Wypłata robocizny
Slide 36
Henryk Rodakowski
Slide 37
Chłopka międląca len przy pomocy tarlicy Portret siostry w stroju ślubnym
Slide 38
Portret Adama Mickiewicza Głowa śmiejącej się dziewczyny
Slide 39
Śpiąca dziewczynka
Slide 40
Główne motywy sztuki pozytywistycznej: Realizm Naturalizm Pejzaże; sceny rodzajowe z życia niższych warstw społecznych; odwrócono się od rzeczy ulotnych, metafizycznych w kierunku zjawisk pewnych, niezaprzeczalnych, możliwych do udowodnienia, doświadczalnych empirycznie i rozumowo; niechęć do metafizyki, idealizmu; hołd złożony naukom ścisłym, faktom;
Slide 41
Realizm Koniec XIX wieku w sztuce wizualnej cechował się zaistnieniem nowego nurtu. Ówcześni malarze odrzucili znany z romantyzmu subiektywizm na rzecz realizmu, czyli dokładnego, obiektywnego przedstawiania obrazu otaczającego człowieka świata. Myśl pozytywistyczna w malarstwie rozwinęła się po roku 1850, kiedy to wprowadzono do jej elementy do programu nauczania w akademiach sztuki. Szczególną uwagę zwracano na fenomen światła, rozwój fotografii oraz wprowadzanie nowych technologii w architekturze. Celem realizmu nie było naśladowanie dawnych mistrzów malarstwa i ich wielkich dzieł, lecz prawdziwe i dokładne opisanie modeli, natury oraz życia takim, jakie ono jest, bez dodatkowych upiększeń . Sztuczność sztuki znana z epoki romantyzmu, a jeszcze wcześniej antyku, została jednogłośnie odrzucona. Inaczej niż to było w przeszłości, realiści składali hołd zwyczajności, codzienności. Nowym pomysłem na sztukę stało się przedstawianie przeciętnych ludzi wykonujących rutynowe czynności. Artyści starali się sportretować ich życie, wygląd, problemy, zwyczaje klasy średniej i niższej, trud bez zbędnych upiększeń
Slide 42
Naturalizm Metoda w literaturze i sztuce zmierzająca do wiernego, niemal fotograficznego naśladownictwa natury, mająca na celu ukazanie natury w pierwszej fazie rozwoju. Powstała we Francji w drugiej połowie XIX wieku. Głównym założeniem naturalizmu było wierne naśladowanie rzeczywistości oparte na dokładnej obserwacji bez zbędnej oceny, komentarza, selekcji i interpretacji. Często uwypuklano ciemne strony życia, wybierano przeciętny i brzydki temat lub model. Działalność artystyczna została ograniczona do biernego odtwarzania zjawisk.
Slide 43
Muzyka Muzyka drugiej połowy XIX wieku jest różnorodna i trudno ją ująć w jakieś ogólniejsze ramy. Z jednej strony tworzy bowiem swój dramat muzyczny Ryszard Wagner (Tristan i Izolda, cykl Pierścień Nibelunga). To stulecie opery. Powstają wówczas najwspanialsze dzieła Bizeta (Carmen), Verdiego (Aida). To muzyka monumentalna, wzniosła, eksponująca potęgę uczucia możemy powiedzieć, że zachowuje swój romantyczny charakter. Nic w tym dziwnego, ponieważ nie mamy jako takiego pozytywizmu czy realizmu w muzyce, zachowuje więc ona swoją ciągłość. Prawdziwą rewolucję przyniesie dopiero przełom wieku XIX i XX, kiedy kulturę muzyczną zainspiruje impresjonizm.
Slide 44
Podsumowanie Pozytywizm narodził się we Francji i stąd także pochodzili najsłynniejsi malarze tego okresu. Podstawowym założeniem tej epoki było odejście od norm klasycznych, a ukazanie sztuki żywej. Dzieła miały przedstawiać przede wszystkim życie ludzi, miały być naturalne i bardzo realistyczne. Odsunięto się od metaforycznego i metafizycznego przedstawiania rzeczywistości. Generalnie rzecz biorąc sztuka stała się bardziej powszechna, codzienna. Tematem dzieł stały się zwykłe ludzkie czynności wykonywane przez zwykłych ludzi.
Slide 45
Dziękuję za uwagę Izabela Nawłatyna
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!