Oświecenie

Liczba slajdów:
22
Autor:
Nieznany
Rozmiar:
5.94 MB
Ilość pobrań:
41
Ilość wyświetleń:
1873
Kategoria:
Oświecenie - Slajd 21
Oświecenie - Slajd 0
Oświecenie - Slajd 1
Oświecenie - Slajd 2
Oświecenie - Slajd 3
Oświecenie - Slajd 4
Oświecenie - Slajd 5
Oświecenie - Slajd 6
Oświecenie - Slajd 7
Oświecenie - Slajd 8
Oświecenie - Slajd 9
Oświecenie - Slajd 10
Oświecenie - Slajd 11
Oświecenie - Slajd 12
Oświecenie - Slajd 13
Oświecenie - Slajd 14
Oświecenie - Slajd 15
Oświecenie - Slajd 16
Oświecenie - Slajd 17
Oświecenie - Slajd 18
Oświecenie - Slajd 19
Oświecenie - Slajd 20
Oświecenie - Slajd 21
Oświecenie - Slajd 0

Treść prezentacji

1
2
Oświecenie, określane często jako wiek rozumu, wiek filozofów, wiek światła prąd kulturalny oraz okres w historii Europy przypadający na lata 1688-1789.
3
Odważ się być mądrym I.Kant
4
Empiryzm Pogląd, zgodnie z którym poznanie świata jest możliwe jedynie za pomocą doświadczenia. Prawdziwe jest tylko to, co można sprawdzić drogą indukcyjną. Deizm Doktryna filozoficzno-religijna, według której Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego funkcjonowanie. Wśród znanych deistów wspomnieć należy Diderota i Woltera. Ateizm Pogląd filozoficzny negujący istnienie Boga oraz świata pozagrobowego. Libertynizm Ruch umysłowy, który nawiązywał do renesansowego humanizmu. Opierał się na wolnomyślicielstwie i laickiej postawie. .
5
Racjonalizm Kierunek filozoficzny wskazujący na rozum jako jedyne nadrzędne narzędzie poznania prawdy. Twórcą tego sytemu był Kartezjusz (1596 1650), którego sformułowanie: Cogito ergo sum (Myślę, więc jestem) wykorzystywane było przez ludzi oświecenia i funkcjonowało niemal jako naczelne hasło epoki. Założenie, zgodnie z którym jedynie to, co można wyjaśnić za pomocą rozumu, jest prawdziwe.
6
Oświecenie w Polsce można podzielić na trzy fazy: Fazy oświecenia w Polsce. wczesna od lat 40. XVIII w. do 1764 dojrzała (czasy stanisławowskie) 1764-1795 schyłkowa (późne oświecenie lub oświecenie postanisławowskie) 1795-1822
7
Klasycyzm był dominującym nurtem w ówczesnej literaturze. Sztuka powinna naśladować rzeczywistość, dlatego twórca musi zrezygnować z wszelkich dziwacznych i niezrozumiałych środków stylistycznych. Kategoria mimesis była jednym z podstawowych wyznaczników literatury. Język miał być z założenia komunikatywny, bowiem literatura miała mieć charakter dydaktyczno-moralizatorski (spełniała funkcje utylitarne). Na gruncie polskim ten wyznacznik był szczególnie respektowany. Wśród twórców klasycyzmu należy wymienić:
8
A. Naruszewicz Balon-pochwała rozumu i nauki Ignacego Krasickiego Bajki, Satyry Hymn do miłości ojczyzny Molier Świętoszek klasycyzm francuski
9
W oświeceniu wyróżniamy trzy główne style epoki : - klasycyzm - sentymentalizm - racjonalizm Sztuka oświecenia jest przede wszystkim sztuką klasycyzmu. Charakteryzuje się ona spokojem, harmonią i równowagą. Uznaje jeden klasyczny (zaczerpnięty ze sztuki antycznej) wzorzec piękna. Dzieła oświeceniowe realizują hasło: uczyć, bawiąc, czyli spełniają funkcję dydaktyczną
10
(z łac. classicus - doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian. W Europie tzw. powrót do źródeł (klasycznych) pojawił się już w renesansie, a następnie wyłonił się w okresie późnego baroku, czyli od końca XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Styl ten szczególnie nawiązywał do antyku.
11
Zauroczenie klasyczną harmonią pojawiało się wielokrotnie, także w XX wieku, pod postacią neoklasycyzmu (w literaturze, w architekturze), a następnie wśród artystów awangardowych, np. u Picassa. Cechy klasycyzmu: wzorowanie się na tematyce i architekturze starożytnej Grecji i Rzymu (rzymski Panteon i Partenon w Atenach) chęć wiernego odwzorowania elementów dekoracji, stroju czy architektury antyku statyka zamiast dynamizmu oszczędność wyrazu spokój - przeciwieństwo barokowej ekspresji uwypuklenie cnót obywatelskich w przeciwieństwie do rokokowej frywolności obraz idealistyczny kształt ważniejszy niż barwa tematyka moralizatorska, często propagandowa używanie silnego strumienia, snopu światła (np. Jacques-Louis David Śmierć Sokratesa)
12
Czuję, więc jestem. Żyć- to dla nas znaczy czuć. Odczuwanie niewątpliwie poprzedza rozum. Już mamy uczucia, zanim zdobyliśmy pojęcia Jan Jakub Rousseau
13
14
motyw Arkadii (malownicza kraina na Peloponezie, zamieszkana przez ubogich pasterzy-uchodziła za świat idealny, wcielenie pierwotnej szczęśliwości miasto miejsce fałszu, pozornych wartościniszczy naturalne walory człowieka
15
16
Madame de Pompadour
17
Sentymentalizm kierunek umysłowy i literacki w Europie,który trwał od lat 70 XVIII wieku do początku wieku XIX, był okresem pomiędzy oświeceniem a romantyzmem. W różnych krajach trwał w róznym czasie. Np. w Anglii rozpoczał sie juz w latach 50 XVIII wieku, a w Polsce w latach 80 tegoż wieku. Jego twórcami byli Jean Jacques Rousseau (we Francji) i Laurence Sterne (w Anglii). Cechy stylu sentymentalistycznego nasilenie pierwiastka uczuciowego, poszerzenie tematyki literatury i wzbogacenie jej o treści społeczne, w literaturze podkreślanie indywidualizmu bohaterów, stylowi retoryczno-oratorskiemu przeciwstawienie intymności i czułości, nastroje religijne, smutek i melancholia, wprowadzenie uczuć litości i empatii, wprowadzenie folkloru, naśladowanie natury, ale nie ucywilizowanej, lecz prostej, a nawet dzikiej.
18
Charakterystyka człowieka sentymentalnego: czuły patrzy na świat przez pryzmat miłości powinien analizować własne przeżycia powinien bywać na łonie natury nie powinien korzystać ze zdobyczy cywilizacji najlepiej żeby był pasterzem lub pasterką (kostium pasterski) Poglądy Jeana Jacquesa Rousseau: uczucie jest podstawową cechą kultury ludzkiej kultura i cywilizacja niszczą w człowieku to co dobre człowiek jest rozdarty między czułością, dobrocią, a wymaganiami jakie stawia mu cywilizacja człowiekowi dają szczęście uczucia takie jak miłość, przyjaźń, życie w zgodzie z samym sobą, z głosem serca
19
20
racjonalizm krytycyzm moralizatorstwo dydaktyzm uczyć,bawiąc bajki satyry bajki satyry realizm
21
klasycyzm zasady gatunku postępowania jasność prawda realizm antyk prostota uniwersalizm piękno
22
KLASYCYZM KLASYCYZM (literatura, (literatura,sztuka) sztuka) OŚWIECENIE OŚWIECENIE SENTYMENTALIZM SENTYMENTALIZM (literatura, (literatura,uczucia) uczucia) ROKOKO ROKOKO (architektura) (architektura)

Mogą Cię zainteresować

Motywy biblijne w literaturze i sztuce - Slajd 1

Motywy biblijne w literaturze i sztuce

Motywy biblijne w literaturze i sztuce
Renesans - Slajd 1

Renesans

Renesans
Małgorzata Musierowicz - Slajd 1

Małgorzata Musierowicz

Małgorzata Musierowicz
Wisława Szymborska - Slajd 1

Wisława Szymborska

Wisława Szymborska

O stronie

Świat prezentacji to vortal zawierający prezentacje multimedialne przeznaczone nie tylko dla uczniów, ale i nauczycieli. Tylko w naszym vortalu znajdziesz ogrom wiedzy przedstawiony na slajdach prezentacji. Dzięki nam łatwiej przygotujesz się do lekcji czy odrobisz zadanie domowe. Prezentacje podzielone są na kategorię aby łatwiej było Ci odnaleźć to czego szukasz. Nazwy kategorii odpowiadają nazwą przedmiotów szkolnych. Dzięki nam zapomnisz czym jest pracochłonne przygotowywanie prezentacji i ściągniesz "gotowca".

Ostanio dodane

2017 © Wszystkie prawa zastrzeżone

Używamy plików cookies, aby dostosować zawartość strony do Twoich preferencji i oczekiwań oraz zapewnić Ci wygodę podczas przeglądania strony www. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Co to są ciasteczka?