Zobacz slidy

Prawa dziecka - Slide 1
Prawa dziecka - Slide 2
Prawa dziecka - Slide 3
Prawa dziecka - Slide 4
Prawa dziecka - Slide 5
Prawa dziecka - Slide 6
Prawa dziecka - Slide 7
Prawa dziecka - Slide 8
Prawa dziecka - Slide 9
Prawa dziecka - Slide 10
Prawa dziecka - Slide 11
Prawa dziecka - Slide 12
Prawa dziecka - Slide 13
Prawa dziecka - Slide 14
Prawa dziecka - Slide 15
Prawa dziecka - Slide 16
Prawa dziecka - Slide 17
Prawa dziecka - Slide 18
Prawa dziecka - Slide 19

Treść prezentacji

Slide 1

PRAW A DZIECKA

Slide 2

WSTĘP DZIECKO- termin określający osobę od dnia narodzin aż do ukończenia 18- go roku życia( bądź też w wieku 16 lat- w polskim prawie dotyczy to kobiety która w2 tym wieku zawarła związek małżeński za zgodą sądu). Dzieci są niesamodzielne, więc posiadają szczególne prawa. Mają mniejszą wolność niż dorośli ludzie przez co narażeni są na łamanie swoich praw. Dlatego same spisane prawa człowieka nie wystarczają do ochrony godności dziecka. Stworzono, więc dla nich specjalne prawa- Prawa Dziecka. Oznaczają one obowiązki państwa w zakresie ochrony praw dzieci, dotyczące gwarancji ochrony przed krzywdzeniem i możliwości dochodzenia ich praw.

Slide 3

TROCHĘ HISTORII Początkowo nie było uregulowanych praw- los dziecka zależał od troski rodziców, kościołów i organizacji pozarządowych. 1789r. Podczas rewolucji francuskiej ustanowiono DEKLARACJĘ PRAW CZŁOWIEKA I OBYWATELA- domagano się w niej równych praw dla wszystkich dzieci- niestety nie przestrzegano ich z racji iż były zbyt radykalne. 1890r.- Kongres Kryminologów przyjął rezolucję ustalającą wiek 14 lat za granicę, poniżej której nie można stosować kar kryminalnych.

Slide 4

1900r. - utworzenie w Chicago pierwszego sądu dla nieletnich- zaczęto łagodniej traktować nieletnich przestępców 1919r.- Konwencja Narodowa Organizacji Pracy ustaliła minimalny wiek zatrudnienia- 14 lat 1946r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych powołało UNICEF Początkowo organizacja miała udzielać pomocy dzieciom- ofiarom II wojny światowej, później zajęła się m.in. zdrowiem i edukacją. Powstanie UNESCO- organizacji wspierającej rozwój oświaty i szkolnictwa, szczególnie w krajach rozwijających się.

Slide 5

PIERWSZE AKTY PRAWNE DOTYCZĄCY DZIECKA DEKLARACJA PRRAW DZIECKA( DEKLARACJA GENEWSKA)1924r. Zawiera 5 zasad dotyczących sposobu traktowania dzieci przez dorosłych bez względu na rasę, narodowość i wyznanie. KARTYA PRAW DZIECKA- 1946R. rozszerzona wersja DEKLARACJI GENEWSKIEJ POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA- 1948r. Uchwalona przez Ogólne Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych Art. 25 ust. 2 podkreśla równe prawa dzieci urodzonych w małżeństwie i poza nim.

Slide 6

DEKLARACJA PRAW DZIECKA- 1959r.Proklamowana przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych( jest rozszerzeniem Deklaracji Genewskiej). Zawiera ona 10 zasad postępowania wobec dziecka. Podkreślono szczególną rolę opieki nad dzieckiem mającym odchylenia od prawidłowego rozwoju i wsparcie rodziny w wykonywaniu jej funkcji opiekuńczej. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA- 1989r. Przyjęta przez Zgromadzenie ogólne Narodów Zjednoczonych. Weszła w życie w 1990r. Ratyfikowana przez Polskę w 1991r.

Slide 7

PRAWA DZIECKA W POLSCE Zawarte są w: -Konwencji o Prawach dziecka - Europejskiej Konwencji o wykonywaniu praw dzieci - ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka - Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: m.in. Art. 68- Stałe zatrudnienie dzieci do lat 16 jest zakazane Art. 70, p. 1.: Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 r. ż. Jest obowiązkowa. Art. 72- p. 1: Każdy ma prawo żądać od organów władzy ochrony dziecka przed przemocą,

Slide 8

RZECZNIK PRAW Został powołany w Polsce ustawą z dnia 6 stycznia 2000 i jest wybierany co 5 lat.DZIECKA Stoi on na straży praw dziecka zawartych w aktach prawnych przyjętych przez Polskę: prawa do życia i ochrony zdrowia Prawa do wychowywania w rodzinie Prawa do godziwych warunków socjalnych Prawa do nauki Rzecznik Praw dziecka wykonując swoje uprawnienia musi kierować się zasadami: dobra dziecka- najważniejsze jest dobro interesu dziecka Marek Michalak- nowy Rzecznik równości- troska o ochronę praw Praw Dziecka od lipca 2008 każdego dziecka Polska jest jednym z Poszanowania odpowiedzialności, nielicznych Państw Europy, praw i obowiązków obojga rodziców która powołała taki za rozwój i wychowanie dziecka urząd( np. Włochy nie posiadają RPD).

Slide 9

PRZYKŁADOWE AKTY PRAWNE

Slide 10

KONWENCJA O PRAWACH Uchwalona 20 listopada 1989r. DZIECKA Weszła w życie 2 września 1990r. Budowa: Preambuła: zawiera 13 paragrafów wyrażających ideę filozoficzną i psychiczną społeczności międzynarodowej, traktującą dziecko jako istotę ludzką, jako podmiot praw i wolności. 3 części stanowiące Cz. I : 40 artykułów zawierających katalog praw dziecka w tym prawa osobiste, socjalne i polityczne. Cz. II: Informacje dotyczące wprowadzenia Konwencji oraz mechanizmów jej przestrzegania. Cz. III: Zasady wprowadzenia konwencji By uniknąć sporów dotyczących kwestii dziecka poczętego, Konwencja definiuje dziecko, jako osobę poniżej 18 roku życia- określa tylko górną granicę wieku.

Slide 11

aw dziecka zawarte w konwencj PRAWA I WOLNOŚCI OSOBISTE: PRAWO DO ŻYCIA I ROZWOJU PRAWO DO POSIADANIA STANU CYWILNEGO, DO TOŻSAMOŚCI PRAWO DO UZYSKANIA OBYWATELSTWA PRAWO DZIECKA DO RODZINY, PRAWO DO POZNANIA SWOICH BIOLOGICZNYCH RODZICÓW PRAWO DO NAUKI PRAWO DO WOLNOŚCI RELIGII LUB PRZEKONAŃ, SUMIENIA PRAWO DO SWOBODNEGO WYGŁASZANIA POGLĄDÓW I POSZANOWANIA PRZEZ DOROSŁYCH W POSTĘPOWANIU SĄDOWYM WOLNOŚĆ OD PRZEMOCY FIZYCZNEJ LUB PSYCHICZNEJ, WYZYSKU, NADUŻYĆ SEKSUALNYCH, OKRÓCIEŃSTWA WOLNOŚĆ OD BEZPOŚREDNIEGO UDZIŁU W DZIAŁANIACH ZBROJNYCH(do lat 15) ZAKAZ KARY ŚMIERCI LUB DOŻYWOCIA WIĘZIENNEGO WOBEC DZIECKA PRAWO MNIEJSZOŚCI ETNICZNYCH DO ZNAJOMOŚCI SWOJEJ KULTURY, WYZNANIA

Slide 12

PRAWA POLITYCZNE PRAWO DO STOWARZYSZANIA SIĘ I ZGROMADZANIA W CELACH POKOJOWYCH PRAWO WOLNOŚCI WYPOWIEDZI, SWOBODY, POSZUKIWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI I WSZELKIEGO RODZAJU IDEI PRAWA SOCJALNE PRAWO DO ZABESPIECZENIA SOCJALNEGO PRAWO DO MOŻLIWIE JAK NAJWYŻSZEGO POZIOMU OCHRONY ZDROWIA PRAWO DO ODPOWIEDNIEGO STANDARDU ŻYCIA PRAWO DO WYPOCZYNKU, CZASU WOLNEGO, ROZRYWKI I ZABAWY PRAWA KULTURALNE PRAWO DO KOŻYSTANIA Z DÓBR KULTURY Zawiera szczególne prawo dla dzieci upośledzonych i niepełnosprawnych do posiadania ułatwionego dostępu do różnych sfer życia przy poszanowaniu ich godności.

Slide 13

EUROPEJSKA KONWENCJA O WYKONYWANIU PRAW DZIECI Przyjęta przez radę europy w 1996r. BUDOWA: PREAMBUŁA ROZDZIAŁ I Zakres i przedmiot Konwencji oraz definicje. ROZDZIAŁ II Środki procesowe dla promowania wykonywania praw dzieci. ROZDZIAŁ III Stały komitet. ROZDZIAŁ IV Zmiany konwencji. ROZDZIAŁ V Postanowienia końcowe. W przeciwieństwie do konwencji o prawach dziecka, w Europejskiej Konwencji o Wykonywaniu Praw Dzieci zgłaszanie jakichkolwiek zastrzeżeń jest

Slide 14

Przykładowe prawa: Art. 3 PRAWO DO BYCIA INFORMOWANYM I DO WYRAŻANIA STANOWISKA W TOKU POSTĘPOWANIA. Art. 4 PRAWO DO ŻĄDANIA WYZNACZENIA SPECJALNEGO PRZEDSTAWICIELA Art.. 5 PRAWA W DOTYCZĄCYCH DZIECI POSTĘPOWANIACH PRZED ORGANEM SĄDOWYM: -PRAWO DO ŻĄDANIA POMOCY WSKAZANYCH PRZEZ NIE OSÓB, KTÓRE MOGŁYBY UŁATWIĆ IM WYRAŻANIE STANOWISKA - PRAWO DO ŻĄDANIA, OSOBIŚCIE LUB ZA POŚREDNICTWEM INNYCH OSÓB LUB INSTYTUCJI,

Slide 15

Europejska karta praw dziecka w szpitalu ( polski odpowiednik to ustawa o zakładach opieki zdrowotnej z 30.081991r.) Opracowana przez Krajowe Stowarzyszenie na rzecz Opieki nad Dziećmi w szpitalu w Wielkiej Brytanii. Zawiera 10 punktów praw dziecka niezbędnych do uzyskania jak najlepszej opieki medycznej

Slide 16

Przykładowe prawa: gwarancja dziecku i rodzicom wspólnego przebywania w szpitalu w okresie hospitalizacji i stworzenie warunków do aktywnej współpracy w opiece nad dzieckiem- punkt 2 i 3 Prawo do uzyskania informacji w sposób odpowiedni dla wieku i zdolności ich rozumienia , nacisk na zapobieganie i łagodzenie stresu fizycznego i emocjonalnego- punkt 4 Odpowiednia organizacja do zabawy, odpoczynku i nauki dostosowana do wieku i stanu zdrowia, konieczność posiadania przez personel medyczny umiejętności zaspakajania potrzeb fizycznych, emocjonalnych i rozwojowych- punkt 7 i 8 Należy traktować dzieci ze zrozumieniem szanując

Slide 17

ZADANIA PIELĘGNIARKI Każda pielęgniarka powinna mieć odpowiednią wiedzę prawną, w szczególności dotyczącą praw dziecka a także czuć odpowiedzialność i znać konsekwencje w przypadku zaniechania lub zaniedbania swoich obowiązków medycznych. Tylko dzięki temu prawa dziecka mogą być realizowane w życiu codziennym. Powinny one wdrażać regulacje prawne dotyczące przebywania dzieci w szpitalu. Na początku ważne jest budzenie moralnej odpowiedzialności za jakość świadczonych usług, które odbywa się w toku kształcenia zawodowego. Później ważne jest przygotowanie prawne odbywające się w toku pracy zawodowej(szkolenia wewnątrz zakładowe, kursy doszkalające). Wiedza ta może zapobiec zaburzeniom w zdrowiu dziecka spowodowanym zmianą środowiska domowego

Slide 18

PRZESTRZEGANIE PRAW DZIECKA Podsumowując- mimo licznych aktów prawnych wciąż są łamane prawa dziecka. Najczęściej łamane jest prawo do posiadania godności, nietykalności, prywatności, tajemnicy korespondencji. Do łamania praw dochodzi zarówno w domu jak i placówkach opiekuńczo- wychowawczych i w szkołach. Najczęściej dotyczy to znęcania się fizycznego, które często jest karą za nieposłuszeństwo lub złe wyniki w nauce. Naruszane jest też prawo do swobody wypowiedzi i decydowania o sprawach dotyczących dzieckadostosowane do wieku i dojrzałości . Wciąż wiele dzieci jest zagrożonych utratą życia lub nie ma dostępu do edukacji. Najczęstszym powodem łamania praw jest nasza niewiedza- po prostu ich nie znamy.

Slide 19

Karolina Mańka Gr. 21

Dane:
  • Liczba slajdów: 19
  • Rozmiar: 1.13 MB
  • Ilość pobrań: 4748
  • Ilość wyświetleń: 26699
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie