Slide 1
Jak się uczyć?
Slide 2
Spis treści: Jak się uczyć? Gdzie? Kiedy? Jak notować? Jak sprzedać wiedzę? Jak czytać?
Slide 3
Jak się uczyć? Każdy z nas jest inny, ma inne zdolności. Inne metody przyswajania wiedzy są dla każdego z nas najlepsze.
Slide 4
Każde małe dziecko lubi się uczyć! ma poznawczą PASJĘ
Slide 5
Ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem. Nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie. Lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie. Nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!
Slide 7
Pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe; to co jest nam niezbędne do życia
Slide 8
Gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami- utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję
Slide 9
Buduj osobistą relację z poznawaną sprawą
Slide 10
Lubię to co robię!! To łatwizna! - pozytywne pranie mózgu
Slide 11
Nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa
Slide 12
Dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lekcję- najlepiej się nauczysz
Slide 13
Słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: co wiem na ten temat? czego chcę się dowiedzieć? - wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta; Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma
Slide 14
Słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego
Slide 15
Pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania
Slide 16
Pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9. Człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań. Rozdrabnianie - utrudnia zapamiętanie. Lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno.
Slide 17
Ucząc się pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu. Dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia
Slide 19
Staraj się korzystać z obu półkul mózgowych by lewa nie była przemęczona, a prawa bezrobotna
Slide 20
Dostarczaj odpowiednią strawę prawej półkuli by mogła sobie budować obrazy, skojarzenia...
Slide 21
Słowa ułatwiające zapamiętanie dat, numerów telefonów etc. : 0 ksero 4 sery 8 prosię 1 - głaz 5 - rtęć 9 - skręć 2 drwa 6 jeść 10 pieczęć 3 bzy 7 krem
Slide 22
Takie numeryczne HAKI można też budować biorąc pod uwagę kształt cyfr
Slide 23
Do zapamiętywanych numerów dobudowujemy historyjki... Mamy kupić 248 cm wykładziny? - Piękny biały łabędź pływał wokół kolorowej żaglówki. Wiała orzeźwiająca bryza. Brodaty sternik mierzył czas starą klepsydrą. Pod bosymi nogami w sterówce miał położoną miękką wykładzinę.
Slide 24
Efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego
Slide 25
Przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych
Slide 26
Wierszyki i rymowanki np. W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus humor: Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero
Slide 27
Pamiętaj chemiku młody Wlewaj zawsze kwas do wody!
Slide 28
To co się rymuje Lepiej się zapamiętuje!
Slide 29
Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi? Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Parm Karbon Dewon Sylur Ordowik Kambr Prekambr
Slide 30
Im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek
Slide 31
To co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku - jak kibic nazwiska zawodników. To co jest zabarwione emocjonalnie najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)
Slide 32
Miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nimbo uwierzy, że jest głupi... Stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania
Slide 33
Stres zabiera 30 energii potrzebnej do uczenia się. Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 energii nie jest Twoje...
Slide 34
stres stres wtórny energia uczenia się
Slide 35
komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej, komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia
Slide 36
Mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000. Wykorzystujemy około 30 możliwości naszego mózgu... Doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg!
Slide 37
Im więcej zmysłów uczestniczy w naucelepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
Slide 38
Zapamiętujemy 10 tego, co czytamy czytanie abstrakcja
Slide 39
Zapamiętujemy 10 tego, co słyszymy słuchanie odbiór werbalny
Slide 40
Zapamiętujemy 30 tego, co widzimy oglądanie obrazków nieruchomych odbiór wizualny
Slide 41
Zapamiętujemy 50 tego, co widzimy i słyszymy oglądanie obrazków ruchomych odbiór wizualny demonstracja
Slide 42
Zapamiętujemy 70 tego, co mówimy i piszemy słyszenie i mówienie aktywne zwiedzanie
Slide 43
Zapamiętujemy 90 tego, co mówimy podczas wykonywania widzenie i robienie dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role symulacje zastosowanie w praktyce
Slide 44
czytanie słuchanie oglądanie obrazków nieruchomych oglądanie obrazków ruchomych demonstracja aktywne zwiedzanie dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role; symulacje zastosowanie w praktyce Stożek doświadczenia DALEA
Slide 45
Wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa. Jeżeli chcesz mieć sprawną pamięć bądź stale aktywny w poznawaniu świata!
Slide 46
Gdzie się uczyć? Wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy
Slide 47
W kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)
Slide 48
Rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie nie na fotelu, łóżku tylko na odpowiednim krześle
Slide 49
Książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45
Slide 50
Tułów z udami oraz nogi w kolanach powinny tworzyć kąty proste. Nogi lekko uniesione na podnóżku, by między krzesłem a udami był niewielki odstęp wtedy krew będzie swobodnie krążyła.
Slide 51
Światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej jeśli jesteś leworęczny). Gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je
Slide 52
Lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)
Slide 53
Muzyka (np. radio) wpływa na spadek koncentracji. Dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa. Większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie. Zbyt powolna, spokojna muzyka może podziałać na nas jak kołysanka... ;-)
Slide 54
Ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej
Slide 55
Warto dobrze przygotować swoje miejsce nauki
Slide 56
Który z chłopaków najwięcej się nauczy?
Slide 57
Warto zadbać o miejsce Twojej pracy!
Slide 58
W pomieszczeniu, gdzie się uczysz powinna być odpowiednia temperatura
Slide 59
Ucz się w wygodnym ubraniu nie opinającym, przewiewnym...
Slide 60
Wcześniej przygotuj wszystko, czego będziesz potrzebować by potem nie tracić czasu na szukanie ekierki
Slide 61
Kiedy się uczyć? Porę nauki dostosuj do swoich osobistych predyspozycji sam wiesz - czy jesteś z natury sową czy skowronkiem?
Slide 62
Ale pamiętaj - sprawność psychofizyczna człowieka a pora dnia: 900 - 1100 1400 - 1600 1800 - 2000 200 - 400
Slide 63
Nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający
Slide 64
Naucz się dobrze planować swój czas
Slide 65
Krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; niedzielny kierowca nie ma wprawy
Slide 66
Warto robić przerwy na spacer, kilka przysiadów ...
Slide 67
Już 10 minut odprężenia dużo daje - kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleńodpoczynek dla oczu)
Slide 68
Polecamy ćwiczenia KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ
Slide 69
Najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiemprzerwa w uczeniuutrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość
Slide 71
Lepiej się uczyć po lekcjach, nie przedw czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek
Slide 73
KOLEJNOŚĆ najpierw łatwe- rozgrzewka naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem) drugi przedmiot, ten po rozgrzewcetrudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty
Slide 74
Systematycznie - czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznymjeśli materiału jest 2 razy więcejczasu trzeba 4 razy tyle
Slide 75
DOBRE ODŻYWIANIE: witaminy z grupy B, ryby, tuńczyk, sardynki, makrele, fasola, wołowina, orzeszki ziemne, ziarna zbóż, otręby, kiełki pszenne, lecytyna- soja ZŁE ODŻYWIANIE: zbyt tłusto, dużo cholesterolu, także niedożywienie, brak białka, alkohol, papierosy, leki wpływające na pracę mózgu, choroby zapalne mózgu- urazy głowy, długotrwałe niedosypianie, przemęczenie, brak wypoczynku
Slide 76
Jak notować? stosuj efekt kontrastu: podkreślenia, ramki, kolory, rysunki, barwne tło nie notuj wszystkiegonie stenografuj zapisuj tylko schemat, szkielet nie pisz pełnymi zdaniami tylko ich równoważnikami
Slide 77
Najważniejsze są słowa- klucze
Slide 78
Używaj swoich własnych symboli; oznaczeń np. (propozycje) Narysować Porównać Policzyć Literatura Odpisać Dobrze Główna treść G Źle - Związek Z Ważne ! Definicja D Problem ? Przykład P Powtórzenie Pt Niejasność N
Slide 79
DLACZEGO WARTO NOTOWAĆ? to co zapisałeś- utrwaliłeś gdy notujesz- łatwiej jest Ci się skupić w czasie słuchania referatu, czytania notując- organizujemy informacje w przejrzystą strukturę zapamiętujemy główne idee i tezy wymuszamy koncentrację otrzymujemy gotowy półprodukt- materiał do wypracowania, rozprawki uruchamiamy twórcze myślenie
Slide 80
JAKIE SĄ RODZAJE NOTATEK? streszczenie konspekt punkty, podpunkty notatka graficzna mapa myśli(oraz inne)
Slide 81
NOTATKA: Notatka jest to krótki tekst, uwaga, spostrzeżenie, zapisane w celu zapamiętania; esencja wykładu. Może mieć formę cytatu, uwag na marginesie tekstu, wyciągu, planu streszczenia. Należy zwrócić uwagę na formę notatki. Aby była ona czytelna, powinna być wyrazista i przestrzenna, powinna zawierać akapity, punkty i podpunkty. Należy wykonywać ją różnymi kolorami. Stosować indywidualne oznaczenia, np.: myślniki, gwiazdki, kropki. Używać słów kluczowych, podkreśleń. Notatka ma charakter osobisty, dlatego że używamy własnych, często znanych tylko nam oznaczeń, słów kluczowych. Notatka powinna być zabawna, kolorowa, ciekawa, różnorodna.
Slide 82
NOTATKA FORMA CECHY CEL - esencja wykładu, zapisana w celu zapamiętania - może być cytatem, uwagą na marginesie, streszczeniem - wyrazistość, przestrzenność, indywidualne oznaczenia np.: różnorodność osobista , kolorowa, ciekawa, zabawna , różnorodna - zapamiętanie określonego materiału - planowanie - komunikacja
Slide 84
MAPA MYŚLI plusy: eliminuje watę słowną pozwala oszczędzić czas jest czytelna i przejrzysta uaktywnia obie półkule mózgu pozwala łatwo nanosić nowe informacje daje natychmiastowy wgląd w całość
Slide 86
BUDOWA MAPY MYŚLI: kartka najlepiej formatu A 3 ułożona poziomo w środku główny temat w formie znaku, symbolu, rysunku napisy, symbole, rysunki na całej przestrzeni pisz tylko słowa- klucze używaj drukowanych liter z wyrazów twórz konary i gałęzie stosuj różne kolory strzałkami zaznaczaj wzajemne relacje wykorzystuj wykrzykniki - !, gwiazdki - , znaki zapytania - ?, figury- , chmurki, dymki, rysunki, symbole- na końcu ustal kolejność (referowania lub pisania)- cyframi
Slide 87
Jak dobrze sprzedać wiedzę? Do sprawdzianu pisemnego lepiej uczyć się pisząc. Do odpowiedzi ustnej mówiąc do mamy, brata, kolegi. Albo chociaż do lustra.
Slide 88
Co myślisz o tej dziewczynie z rysunku? W czasie odpowiedzi zrób dobre wrażenie! Stój swobodnie, prosto z głową do góry.
Slide 90
Ilość Ilość informacji informacji czerpanych czerpanych zz poszczególnych poszczególnych kanałów kanałów informacyjnych: informacyjnych: 7 - słowa 38 - ton głosu 55 - mowa ciała Na nauczycielu też robi wrażenie nie tylko to CO mówisz, ale JAK to robisz...
Slide 91
Jak skutecznie i szybko czytać? Oczy osoby czytającej szybciej mniej się męczą wykonują zaledwie 100 ruchów na jednej stronie podczas, gdy osoby czytającej wolno aż 500!
Slide 92
Osoba czytająca wolniej musi wykonać większą pracę umysłową niż czytający szybko. Sens każdego przeczytanego wyrazu musi dodawać do sensu wyrazów poprzednich, zamiast od razu analizować całą frazę.
Slide 93
Czytając wolno i w nierównym tempie mamy tendencję do szybszego znudzenia się, utraty koncentracji, błądzenia myśli, w pewnej chwili przestajemy rozumieć tekst. Osoba, która czyta szybko jest bardziej skoncentrowana; rozumie tekst o 30 40 lepiej!
Slide 94
Normy szybkości czytania: liczba słów na minutę OCENA poniżej 50 bardzo źle 50 100 źle 100 125 poniżej średniej 125 150 średnio 150 200 dobrze 200 300 bardzo dobrze 300 i więcej wyróżniający się
Slide 95
Warunki skutecznego i szybkiego czytania: stan wiedzy zasób wiadomości stopień nasycenia tekstu informacjami budowa kompozycyjna, styl autora, językowe środki wyrazu, objętość, tytuły, podtytuły; krój czcionki, kolor druku, układ tekstu na stronie znajomość słownictwa nastawienie psychologiczne, umiejętność kierowania uwagą; zdolność myślenia abstrakcyjnego, uogólniania; uświadomienie celu lektury; stosunek do lektury biegłość techniczna w czytaniu znużenie, choroba, brak wiary w swoje siły to przeszkody świeży umysł i skupienie uwagi na treści zdolność koncentracji pamięć; zdolność do przewidywania, domyślania się
Slide 96
Szybciej czytają cholerycy i sangwinicy. Wzrokowcy łatwiej opanowują technikę szybkiego czytania. Słuchowcy mają potrzebę werbalizacji.
Slide 97
W zależności CO czytasz i w jakim CELU to czynisz - zastosuj: czytanie POBIEŻNE czytanie FRAGMENTARYCZNE czytanie STARANNE STUDIOWANIE tekstu Trzeba być elastycznym przy wyborze tempa czytania!
Slide 98
Elementy ułatwiające korzystanie z publikacji naukowych 1. Wprowadzające do tekstu: dedykacja motto; wstęp, przedmowa, od autora, od redakcji, biografia, adnotacja, posłowie 2. Poszerzające: przypisy, odsyłacze, bibliografie, aneksy, dokumenty towarzyszące (mapy, plany, taśmy, kasety, CD) 3. Ułatwiające korzystanie z tekstu głównego: - indeks skorowidz, spis treści, słownik, mapy, objaśnienia skrótów, nota wydawcy, errata; - pozatekstowe źródła informacji: wykresy, tabele, zdjęcia, ilustracje
Slide 99
Układ i treść książki: TYTULATURA: autor, tytuł, adres wydawniczy, metryczka TEKST WPROWADZAJĄCY: dedykacja, motto, wstęp, przedmowa, posłowie TEKST GŁÓWNY: części, tomy, rozdziały, ilustracje TEKST POMOCNICZY: spis treści, skorowidze, przypisy, bibliografia, tabele, mapy
Slide 100
Domniemany ruch gałek ocznych w trakcie czytania:
Slide 101
Oko widzi wyraźnie jedynie wówczas, gdy jest w stanie unieruchomić obiekt. Wzrok musi zatrzymać się na czytanym wyrazie. Czytanie to ciąg zatrzymań i gwałtownych przeskoków.
Slide 102
Rzeczywisty ruch gałek ocznych w trakcie czytania: ruch oczu wyrazy zatrzymania od do 1 sekundy
Slide 103
Złe nawyki wolno czytającej osoby: Czytanie po jednym wyrazie, przeskakiwanie wzrokiem wstecz, odrywanie oczu od tekstu, regresje: ruch oczu cofanie wzroku do już przeczytanych fragmentów błądzenie wzrokiem po kartce zatrzymania wyrazy regresje
Slide 104
Ruchy oka bieglejszego, czytającego w obrębie jednego zatrzymania więcej słów: ruchy gałki ocznej wyrazy zatrzymania wzroku liczba wyrazów odczytana jednocześnie
Slide 105
Podczas czytania w ciągu godziny oczy przebiegają drogę: 53 km!!
Slide 106
Czytając zdanie, nie odczytujemy znaczenia każdego wyrazu z osobna, lecz całe zwroty: Ten kot siedzi na drodze. Ten kot siedzi na drodze..
Slide 107
Jedną z naczelnych zasad szybkiego czytania jest powiększyć pole widzenia podczas każdego zatrzymania oka, by chwytało tekst możliwie najdłuższymi odcinkami. Nie należy czytać każdego słowa oddzielnie. Pogarsza to rozumienie tekstu, zwalnia pracę umysłu któremu trudniej wiązać w logiczny ciąg oderwane wyrazy. Język nie jest zbiorem odrębnych słów, tylko słów włączonych w kontekst.
Slide 108
Ćwiczenie sprawności percepcyjnej: przygotować przegotowane porzeczki miłą miną mimo woli wiele można powiedzieć omamić tym mianem mamy niani mamę dom dym płot płat dola rola pika piła męka ręka połknąć potknąć woda wada przejazd przyjazd nawa nowa sen - syn
Slide 109
Bibliografia Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi, 1999. ISBN 83-85997-79-2
Slide 110
Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie? Instrukcja obsługi mózgu czyli jak z właściciela mózgu stać się jego użytkownikiem. Katowice: KOS, 1997. ISBN 83-86757-10-8 Bosse Angelöw: Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Moderski i S-ka, 1998. ISBN 83-87505-22-6
Slide 111
Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla uczniów liceum technicznego. Warszawa: WSiP, 1999. ISBN 83-02-07501-9 Jarosław Rudniański: Jak się uczyć? Wyd. 9 popraw. Warszawa: WSiP, 1987. ISBN 83-02-02998-X
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!