Inne

Jak się uczyć?

5 lat temu

Zobacz slidy

Jak się uczyć? - Slide 1
Jak się uczyć? - Slide 2
Jak się uczyć? - Slide 3
Jak się uczyć? - Slide 4
Jak się uczyć? - Slide 5
Jak się uczyć? - Slide 6
Jak się uczyć? - Slide 7
Jak się uczyć? - Slide 8
Jak się uczyć? - Slide 9
Jak się uczyć? - Slide 10
Jak się uczyć? - Slide 11
Jak się uczyć? - Slide 12
Jak się uczyć? - Slide 13
Jak się uczyć? - Slide 14
Jak się uczyć? - Slide 15
Jak się uczyć? - Slide 16
Jak się uczyć? - Slide 17
Jak się uczyć? - Slide 18
Jak się uczyć? - Slide 19
Jak się uczyć? - Slide 20
Jak się uczyć? - Slide 21
Jak się uczyć? - Slide 22
Jak się uczyć? - Slide 23
Jak się uczyć? - Slide 24
Jak się uczyć? - Slide 25
Jak się uczyć? - Slide 26
Jak się uczyć? - Slide 27
Jak się uczyć? - Slide 28
Jak się uczyć? - Slide 29
Jak się uczyć? - Slide 30
Jak się uczyć? - Slide 31
Jak się uczyć? - Slide 32
Jak się uczyć? - Slide 33
Jak się uczyć? - Slide 34
Jak się uczyć? - Slide 35
Jak się uczyć? - Slide 36
Jak się uczyć? - Slide 37
Jak się uczyć? - Slide 38
Jak się uczyć? - Slide 39
Jak się uczyć? - Slide 40
Jak się uczyć? - Slide 41
Jak się uczyć? - Slide 42
Jak się uczyć? - Slide 43
Jak się uczyć? - Slide 44
Jak się uczyć? - Slide 45
Jak się uczyć? - Slide 46
Jak się uczyć? - Slide 47
Jak się uczyć? - Slide 48
Jak się uczyć? - Slide 49
Jak się uczyć? - Slide 50
Jak się uczyć? - Slide 51
Jak się uczyć? - Slide 52
Jak się uczyć? - Slide 53
Jak się uczyć? - Slide 54
Jak się uczyć? - Slide 55
Jak się uczyć? - Slide 56
Jak się uczyć? - Slide 57
Jak się uczyć? - Slide 58
Jak się uczyć? - Slide 59
Jak się uczyć? - Slide 60
Jak się uczyć? - Slide 61
Jak się uczyć? - Slide 62
Jak się uczyć? - Slide 63
Jak się uczyć? - Slide 64
Jak się uczyć? - Slide 65
Jak się uczyć? - Slide 66
Jak się uczyć? - Slide 67
Jak się uczyć? - Slide 68
Jak się uczyć? - Slide 69
Jak się uczyć? - Slide 70
Jak się uczyć? - Slide 71
Jak się uczyć? - Slide 72
Jak się uczyć? - Slide 73
Jak się uczyć? - Slide 74
Jak się uczyć? - Slide 75
Jak się uczyć? - Slide 76
Jak się uczyć? - Slide 77
Jak się uczyć? - Slide 78
Jak się uczyć? - Slide 79
Jak się uczyć? - Slide 80
Jak się uczyć? - Slide 81
Jak się uczyć? - Slide 82
Jak się uczyć? - Slide 83
Jak się uczyć? - Slide 84
Jak się uczyć? - Slide 85
Jak się uczyć? - Slide 86
Jak się uczyć? - Slide 87
Jak się uczyć? - Slide 88
Jak się uczyć? - Slide 89
Jak się uczyć? - Slide 90
Jak się uczyć? - Slide 91
Jak się uczyć? - Slide 92
Jak się uczyć? - Slide 93
Jak się uczyć? - Slide 94
Jak się uczyć? - Slide 95
Jak się uczyć? - Slide 96
Jak się uczyć? - Slide 97
Jak się uczyć? - Slide 98
Jak się uczyć? - Slide 99
Jak się uczyć? - Slide 100
Jak się uczyć? - Slide 101
Jak się uczyć? - Slide 102
Jak się uczyć? - Slide 103
Jak się uczyć? - Slide 104
Jak się uczyć? - Slide 105
Jak się uczyć? - Slide 106
Jak się uczyć? - Slide 107
Jak się uczyć? - Slide 108
Jak się uczyć? - Slide 109
Jak się uczyć? - Slide 110
Jak się uczyć? - Slide 111
Jak się uczyć? - Slide 112
Jak się uczyć? - Slide 113

Treść prezentacji

Slide 1

Jak się uczyć?

Slide 2

Spis treści: Jak się uczyć? Gdzie? Kiedy? Jak notować? Jak sprzedać wiedzę? Jak czytać?

Slide 3

Jak się uczyć? Każdy z nas jest inny, ma inne zdolności. Inne metody przyswajania wiedzy są dla każdego z nas najlepsze.

Slide 4

Każde małe dziecko lubi się uczyć! ma poznawczą PASJĘ

Slide 5

Ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem. Nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie. Lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie. Nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!

Slide 7

Pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe; to co jest nam niezbędne do życia

Slide 8

Gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami- utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję

Slide 9

Buduj osobistą relację z poznawaną sprawą

Slide 10

Lubię to co robię!! To łatwizna! - pozytywne pranie mózgu

Slide 11

Nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa

Slide 12

Dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lekcję- najlepiej się nauczysz

Slide 13

Słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: co wiem na ten temat? czego chcę się dowiedzieć? - wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta; Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma

Slide 14

Słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego

Slide 15

Pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania

Slide 16

Pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9. Człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań. Rozdrabnianie - utrudnia zapamiętanie. Lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno.

Slide 17

Ucząc się pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu. Dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia

Slide 19

Staraj się korzystać z obu półkul mózgowych by lewa nie była przemęczona, a prawa bezrobotna

Slide 20

Dostarczaj odpowiednią strawę prawej półkuli by mogła sobie budować obrazy, skojarzenia...

Slide 21

Słowa ułatwiające zapamiętanie dat, numerów telefonów etc. : 0 ksero 4 sery 8 prosię 1 - głaz 5 - rtęć 9 - skręć 2 drwa 6 jeść 10 pieczęć 3 bzy 7 krem

Slide 22

Takie numeryczne HAKI można też budować biorąc pod uwagę kształt cyfr

Slide 23

Do zapamiętywanych numerów dobudowujemy historyjki... Mamy kupić 248 cm wykładziny? - Piękny biały łabędź pływał wokół kolorowej żaglówki. Wiała orzeźwiająca bryza. Brodaty sternik mierzył czas starą klepsydrą. Pod bosymi nogami w sterówce miał położoną miękką wykładzinę.

Slide 24

Efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego

Slide 25

Przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych

Slide 26

Wierszyki i rymowanki np. W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus humor: Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero

Slide 27

Pamiętaj chemiku młody Wlewaj zawsze kwas do wody!

Slide 28

To co się rymuje Lepiej się zapamiętuje!

Slide 29

Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi? Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Parm Karbon Dewon Sylur Ordowik Kambr Prekambr

Slide 30

Im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek

Slide 31

To co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku - jak kibic nazwiska zawodników. To co jest zabarwione emocjonalnie najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)

Slide 32

Miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nimbo uwierzy, że jest głupi... Stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania

Slide 33

Stres zabiera 30 energii potrzebnej do uczenia się. Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 energii nie jest Twoje...

Slide 34

stres stres wtórny energia uczenia się

Slide 35

komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej, komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia

Slide 36

Mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000. Wykorzystujemy około 30 możliwości naszego mózgu... Doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg!

Slide 37

Im więcej zmysłów uczestniczy w naucelepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)

Slide 38

Zapamiętujemy 10 tego, co czytamy czytanie abstrakcja

Slide 39

Zapamiętujemy 10 tego, co słyszymy słuchanie odbiór werbalny

Slide 40

Zapamiętujemy 30 tego, co widzimy oglądanie obrazków nieruchomych odbiór wizualny

Slide 41

Zapamiętujemy 50 tego, co widzimy i słyszymy oglądanie obrazków ruchomych odbiór wizualny demonstracja

Slide 42

Zapamiętujemy 70 tego, co mówimy i piszemy słyszenie i mówienie aktywne zwiedzanie

Slide 43

Zapamiętujemy 90 tego, co mówimy podczas wykonywania widzenie i robienie dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role symulacje zastosowanie w praktyce

Slide 44

czytanie słuchanie oglądanie obrazków nieruchomych oglądanie obrazków ruchomych demonstracja aktywne zwiedzanie dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role; symulacje zastosowanie w praktyce Stożek doświadczenia DALEA

Slide 45

Wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa. Jeżeli chcesz mieć sprawną pamięć bądź stale aktywny w poznawaniu świata!

Slide 46

Gdzie się uczyć? Wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy

Slide 47

W kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)

Slide 48

Rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie nie na fotelu, łóżku tylko na odpowiednim krześle

Slide 49

Książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45

Slide 50

Tułów z udami oraz nogi w kolanach powinny tworzyć kąty proste. Nogi lekko uniesione na podnóżku, by między krzesłem a udami był niewielki odstęp wtedy krew będzie swobodnie krążyła.

Slide 51

Światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej jeśli jesteś leworęczny). Gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je

Slide 52

Lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)

Slide 53

Muzyka (np. radio) wpływa na spadek koncentracji. Dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa. Większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie. Zbyt powolna, spokojna muzyka może podziałać na nas jak kołysanka... ;-)

Slide 54

Ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej

Slide 55

Warto dobrze przygotować swoje miejsce nauki

Slide 56

Który z chłopaków najwięcej się nauczy?

Slide 57

Warto zadbać o miejsce Twojej pracy!

Slide 58

W pomieszczeniu, gdzie się uczysz powinna być odpowiednia temperatura

Slide 59

Ucz się w wygodnym ubraniu nie opinającym, przewiewnym...

Slide 60

Wcześniej przygotuj wszystko, czego będziesz potrzebować by potem nie tracić czasu na szukanie ekierki

Slide 61

Kiedy się uczyć? Porę nauki dostosuj do swoich osobistych predyspozycji sam wiesz - czy jesteś z natury sową czy skowronkiem?

Slide 62

Ale pamiętaj - sprawność psychofizyczna człowieka a pora dnia: 900 - 1100 1400 - 1600 1800 - 2000 200 - 400

Slide 63

Nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający

Slide 64

Naucz się dobrze planować swój czas

Slide 65

Krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; niedzielny kierowca nie ma wprawy

Slide 66

Warto robić przerwy na spacer, kilka przysiadów ...

Slide 67

Już 10 minut odprężenia dużo daje - kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleńodpoczynek dla oczu)

Slide 68

Polecamy ćwiczenia KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ

Slide 69

Najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiemprzerwa w uczeniuutrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość

Slide 71

Lepiej się uczyć po lekcjach, nie przedw czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek

Slide 73

KOLEJNOŚĆ najpierw łatwe- rozgrzewka naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem) drugi przedmiot, ten po rozgrzewcetrudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty

Slide 74

Systematycznie - czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznymjeśli materiału jest 2 razy więcejczasu trzeba 4 razy tyle

Slide 75

DOBRE ODŻYWIANIE: witaminy z grupy B, ryby, tuńczyk, sardynki, makrele, fasola, wołowina, orzeszki ziemne, ziarna zbóż, otręby, kiełki pszenne, lecytyna- soja ZŁE ODŻYWIANIE: zbyt tłusto, dużo cholesterolu, także niedożywienie, brak białka, alkohol, papierosy, leki wpływające na pracę mózgu, choroby zapalne mózgu- urazy głowy, długotrwałe niedosypianie, przemęczenie, brak wypoczynku

Slide 76

Jak notować? stosuj efekt kontrastu: podkreślenia, ramki, kolory, rysunki, barwne tło nie notuj wszystkiegonie stenografuj zapisuj tylko schemat, szkielet nie pisz pełnymi zdaniami tylko ich równoważnikami

Slide 77

Najważniejsze są słowa- klucze

Slide 78

Używaj swoich własnych symboli; oznaczeń np. (propozycje) Narysować Porównać Policzyć Literatura Odpisać Dobrze Główna treść G Źle - Związek Z Ważne ! Definicja D Problem ? Przykład P Powtórzenie Pt Niejasność N

Slide 79

DLACZEGO WARTO NOTOWAĆ? to co zapisałeś- utrwaliłeś gdy notujesz- łatwiej jest Ci się skupić w czasie słuchania referatu, czytania notując- organizujemy informacje w przejrzystą strukturę zapamiętujemy główne idee i tezy wymuszamy koncentrację otrzymujemy gotowy półprodukt- materiał do wypracowania, rozprawki uruchamiamy twórcze myślenie

Slide 80

JAKIE SĄ RODZAJE NOTATEK? streszczenie konspekt punkty, podpunkty notatka graficzna mapa myśli(oraz inne)

Slide 81

NOTATKA: Notatka jest to krótki tekst, uwaga, spostrzeżenie, zapisane w celu zapamiętania; esencja wykładu. Może mieć formę cytatu, uwag na marginesie tekstu, wyciągu, planu streszczenia. Należy zwrócić uwagę na formę notatki. Aby była ona czytelna, powinna być wyrazista i przestrzenna, powinna zawierać akapity, punkty i podpunkty. Należy wykonywać ją różnymi kolorami. Stosować indywidualne oznaczenia, np.: myślniki, gwiazdki, kropki. Używać słów kluczowych, podkreśleń. Notatka ma charakter osobisty, dlatego że używamy własnych, często znanych tylko nam oznaczeń, słów kluczowych. Notatka powinna być zabawna, kolorowa, ciekawa, różnorodna.

Slide 82

NOTATKA FORMA CECHY CEL - esencja wykładu, zapisana w celu zapamiętania - może być cytatem, uwagą na marginesie, streszczeniem - wyrazistość, przestrzenność, indywidualne oznaczenia np.: różnorodność osobista , kolorowa, ciekawa, zabawna , różnorodna - zapamiętanie określonego materiału - planowanie - komunikacja

Slide 84

MAPA MYŚLI plusy: eliminuje watę słowną pozwala oszczędzić czas jest czytelna i przejrzysta uaktywnia obie półkule mózgu pozwala łatwo nanosić nowe informacje daje natychmiastowy wgląd w całość

Slide 86

BUDOWA MAPY MYŚLI: kartka najlepiej formatu A 3 ułożona poziomo w środku główny temat w formie znaku, symbolu, rysunku napisy, symbole, rysunki na całej przestrzeni pisz tylko słowa- klucze używaj drukowanych liter z wyrazów twórz konary i gałęzie stosuj różne kolory strzałkami zaznaczaj wzajemne relacje wykorzystuj wykrzykniki - !, gwiazdki - , znaki zapytania - ?, figury- , chmurki, dymki, rysunki, symbole- na końcu ustal kolejność (referowania lub pisania)- cyframi

Slide 87

Jak dobrze sprzedać wiedzę? Do sprawdzianu pisemnego lepiej uczyć się pisząc. Do odpowiedzi ustnej mówiąc do mamy, brata, kolegi. Albo chociaż do lustra.

Slide 88

Co myślisz o tej dziewczynie z rysunku? W czasie odpowiedzi zrób dobre wrażenie! Stój swobodnie, prosto z głową do góry.

Slide 90

Ilość Ilość informacji informacji czerpanych czerpanych zz poszczególnych poszczególnych kanałów kanałów informacyjnych: informacyjnych: 7 - słowa 38 - ton głosu 55 - mowa ciała Na nauczycielu też robi wrażenie nie tylko to CO mówisz, ale JAK to robisz...

Slide 91

Jak skutecznie i szybko czytać? Oczy osoby czytającej szybciej mniej się męczą wykonują zaledwie 100 ruchów na jednej stronie podczas, gdy osoby czytającej wolno aż 500!

Slide 92

Osoba czytająca wolniej musi wykonać większą pracę umysłową niż czytający szybko. Sens każdego przeczytanego wyrazu musi dodawać do sensu wyrazów poprzednich, zamiast od razu analizować całą frazę.

Slide 93

Czytając wolno i w nierównym tempie mamy tendencję do szybszego znudzenia się, utraty koncentracji, błądzenia myśli, w pewnej chwili przestajemy rozumieć tekst. Osoba, która czyta szybko jest bardziej skoncentrowana; rozumie tekst o 30 40 lepiej!

Slide 94

Normy szybkości czytania: liczba słów na minutę OCENA poniżej 50 bardzo źle 50 100 źle 100 125 poniżej średniej 125 150 średnio 150 200 dobrze 200 300 bardzo dobrze 300 i więcej wyróżniający się

Slide 95

Warunki skutecznego i szybkiego czytania: stan wiedzy zasób wiadomości stopień nasycenia tekstu informacjami budowa kompozycyjna, styl autora, językowe środki wyrazu, objętość, tytuły, podtytuły; krój czcionki, kolor druku, układ tekstu na stronie znajomość słownictwa nastawienie psychologiczne, umiejętność kierowania uwagą; zdolność myślenia abstrakcyjnego, uogólniania; uświadomienie celu lektury; stosunek do lektury biegłość techniczna w czytaniu znużenie, choroba, brak wiary w swoje siły to przeszkody świeży umysł i skupienie uwagi na treści zdolność koncentracji pamięć; zdolność do przewidywania, domyślania się

Slide 96

Szybciej czytają cholerycy i sangwinicy. Wzrokowcy łatwiej opanowują technikę szybkiego czytania. Słuchowcy mają potrzebę werbalizacji.

Slide 97

W zależności CO czytasz i w jakim CELU to czynisz - zastosuj: czytanie POBIEŻNE czytanie FRAGMENTARYCZNE czytanie STARANNE STUDIOWANIE tekstu Trzeba być elastycznym przy wyborze tempa czytania!

Slide 98

Elementy ułatwiające korzystanie z publikacji naukowych 1. Wprowadzające do tekstu: dedykacja motto; wstęp, przedmowa, od autora, od redakcji, biografia, adnotacja, posłowie 2. Poszerzające: przypisy, odsyłacze, bibliografie, aneksy, dokumenty towarzyszące (mapy, plany, taśmy, kasety, CD) 3. Ułatwiające korzystanie z tekstu głównego: - indeks skorowidz, spis treści, słownik, mapy, objaśnienia skrótów, nota wydawcy, errata; - pozatekstowe źródła informacji: wykresy, tabele, zdjęcia, ilustracje

Slide 99

Układ i treść książki: TYTULATURA: autor, tytuł, adres wydawniczy, metryczka TEKST WPROWADZAJĄCY: dedykacja, motto, wstęp, przedmowa, posłowie TEKST GŁÓWNY: części, tomy, rozdziały, ilustracje TEKST POMOCNICZY: spis treści, skorowidze, przypisy, bibliografia, tabele, mapy

Slide 100

Domniemany ruch gałek ocznych w trakcie czytania:

Slide 101

Oko widzi wyraźnie jedynie wówczas, gdy jest w stanie unieruchomić obiekt. Wzrok musi zatrzymać się na czytanym wyrazie. Czytanie to ciąg zatrzymań i gwałtownych przeskoków.

Slide 102

Rzeczywisty ruch gałek ocznych w trakcie czytania: ruch oczu wyrazy zatrzymania od do 1 sekundy

Slide 103

Złe nawyki wolno czytającej osoby: Czytanie po jednym wyrazie, przeskakiwanie wzrokiem wstecz, odrywanie oczu od tekstu, regresje: ruch oczu cofanie wzroku do już przeczytanych fragmentów błądzenie wzrokiem po kartce zatrzymania wyrazy regresje

Slide 104

Ruchy oka bieglejszego, czytającego w obrębie jednego zatrzymania więcej słów: ruchy gałki ocznej wyrazy zatrzymania wzroku liczba wyrazów odczytana jednocześnie

Slide 105

Podczas czytania w ciągu godziny oczy przebiegają drogę: 53 km!!

Slide 106

Czytając zdanie, nie odczytujemy znaczenia każdego wyrazu z osobna, lecz całe zwroty: Ten kot siedzi na drodze. Ten kot siedzi na drodze..

Slide 107

Jedną z naczelnych zasad szybkiego czytania jest powiększyć pole widzenia podczas każdego zatrzymania oka, by chwytało tekst możliwie najdłuższymi odcinkami. Nie należy czytać każdego słowa oddzielnie. Pogarsza to rozumienie tekstu, zwalnia pracę umysłu któremu trudniej wiązać w logiczny ciąg oderwane wyrazy. Język nie jest zbiorem odrębnych słów, tylko słów włączonych w kontekst.

Slide 108

Ćwiczenie sprawności percepcyjnej: przygotować przegotowane porzeczki miłą miną mimo woli wiele można powiedzieć omamić tym mianem mamy niani mamę dom dym płot płat dola rola pika piła męka ręka połknąć potknąć woda wada przejazd przyjazd nawa nowa sen - syn

Slide 109

Bibliografia Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi, 1999. ISBN 83-85997-79-2

Slide 110

Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie? Instrukcja obsługi mózgu czyli jak z właściciela mózgu stać się jego użytkownikiem. Katowice: KOS, 1997. ISBN 83-86757-10-8 Bosse Angelöw: Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Moderski i S-ka, 1998. ISBN 83-87505-22-6

Slide 111

Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla uczniów liceum technicznego. Warszawa: WSiP, 1999. ISBN 83-02-07501-9 Jarosław Rudniański: Jak się uczyć? Wyd. 9 popraw. Warszawa: WSiP, 1987. ISBN 83-02-02998-X

Dane:
  • Liczba slajdów: 113
  • Rozmiar: 2.54 MB
  • Ilość pobrań: 50
  • Ilość wyświetleń: 5095
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie