Biologia

Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat

6 lat temu

Zobacz slidy

Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 1
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 2
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 3
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 4
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 5
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 6
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 7
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 8
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 9
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 10
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 11
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 12
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 13
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 14
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 15
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 16
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 17
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 18
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 19
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 20
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 21
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 22
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 23
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 24
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 25
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 26
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 27
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 28
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 29
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 30
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 31
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 32
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 33
Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat - Slide 34

Treść prezentacji

Slide 1

Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat, a diagnoza i terapia procesów integracji zmysłowej

Slide 2

Integracja sensoryczna to, proces, w którym następuje organizacja wrażeń dostarczanych do organizmu, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu, czyli w reakcji adaptacyjnej.

Slide 3

Przez zmysł wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku i zmysł równowagi odbieramy bodźce z ciała i otoczenia. Informacje te przekazywane są do mózgu, a następnie odpowiednio segregowane, interpretowane abyśmy mogli w sposób odpowiedni w danej sytuacji odpowiedzieć prawidłową reakcją adaptacyjną .

Slide 4

Procesy integracji zmysłowej zachodzą już na niższych piętrach ośrodkowego układu nerwowego w pniu mózgu. Percepcja wrażeń ma miejsce w korze mózgowej i zależy od przebiegu procesu scalania na tych niższych poziomach, gdzie docierają informacje z narządów zmysłów.

Slide 5

U podstaw rozwoju integracji zmysłowej leżą trzy najważniejsze dojrzewające, podstawowe układy zmysłów: (wg Ayres) dotykowy, proprioceptywny przedsionkowy. To one stanowią bazę, która wraz z rozwojem i integracją odruchów, nadaje kształt rozwojowi dziecka.

Slide 6

Propriocepcja Propriocepcja to odbiór wrażeń płynących z mięśni i ścięgien, informujących mózg o położeniu ciała, jego poszczególnych części oraz o tym, czy i jakie ruchy wykonuje. Odpowiada za: poczucie cielesnej obecności ciała, odczuwanie ciężaru ciała i poszczególnych jego części w przestrzeni; wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które służą prawidłowej motoryce przyczyniają się do przeciwdziałania sile grawitacji; poruszanie poszczególnymi częściami ciała bez kontroli wzroku swobodne wykonywanie ruchów precyzyjnych percepcję kształtów drobnych przedmiotów percepcję położenia narządów jamy ustnej podczas mówienia tworzenie somatognozji tworzenie lateralizacji

Slide 7

Układ dotykowy Układ dotykowy ma receptory umiejscowione w skórze i na jej powierzchni, odbierające wrażenia lekkiego i głębokiego dotyku nacisku, ciepła, zimna i bólu. Zmysł dotyku ma wpływ na: poznawanie swojego ciała wczesne poznawanie przedmiotów rozpoznawanie przedmiotów bez pomocy wzroku różnicowanie bodźców dotykowych rozwój emocjonalny

Slide 8

Układ przedsionkowy Układ przedsionkowy ( inaczej zmysł równowagi ) ma receptory w uchu wewnętrznym, reaguje na siłę grawitacji, ruch linearny i obrotowy oraz przyśpieszenie. Odpowiada za; kontrolowanie ruchów związanych z przyśpieszeniami liniowymi i kątowymi działającymi na organizm człowieka orientację położenia ciała w stosunku do powierzchni ziemi informowanie OUN o położeniu głowy w relacji do szyi i reszty ciała oraz otaczającej przestrzeni podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymania pozycji ciała w spoczynku wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu utrzymanie stałego pola widzenia w czasie ruchów głowy zabezpieczenie prawidłowej organizacji wokół środkowej linii ciała poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego ma wpływ na rozwój mowy ma wpływ na autonomiczny układ nerwowy ( przewód pokarmowy, odruch wymiotny)

Slide 9

Odbiór wrażeń dotykowych i proprioceptywnych ma podstawowe znaczenie dla rozwoju percepcji schematu ciała. Wpływa więc na funkcje motoryczne: koordynację ruchów, sprawność manualną i lateralizacje, planowanie sekwencji ruchów, co z kolei znajduje odzwierciedlenie w rozwoju samoobsługi, przyswajaniu technik rysowania i pisania, w posługiwaniu się narzędziami.

Slide 10

Układ przedsionkowy pomaga w prawidłowym odbiorze wrażeń przez inne systemy sensoryczne (wzrokowy, słuchowy, proprioceptywny). Ma wpływ na stabilizację napięcia mięśniowego, utrzymanie równowagi, koordynację, płynność ruchów ciała i gałek ocznych a zatem na postawę ciała podczas aktywności ruchowej, oraz przy wykonywaniu zadań przy stole, właściwą sprawność rąk i współpracę między rękami. Znajduje to również odzwierciedlenie w przyswajaniu technik szkolnych, jak również w nabywaniu sprawności ruchowej i umiejętności w zakresie samoobsługi.

Slide 11

Koncepcja sekwencyjności rozwoju W oparciu o teorię z zakresu neurofizjologii i psychologii rozwojowej Ayres opracowała hipotetyczny model przebiegu integracji zmysłowej i opisała cztery stadia rozwoju tego procesu.

Slide 12

PIERWSZE STADIUM Zaczyna się w życiu płodowym i trwa przez pierwsze dwa miesiące życia dziecka. Na tym poziomie następuje integracja bodźców błędnikowych i proprioceptywnych, która umożliwia niemowlęciu koordynację ruchów gałek ocznych, utrzymanie postawy, napięcia mięśniowego, równowagi i poczucia pewności w stosunku do sił grawitacji. Poczucie siły grawitacji odbierane przez system przedsionkowy jest drugim źródłem potrzeby bezpieczeństwa, płynącej z odbioru dbałości i niezmienności siły grawitacji w stosunku do naszego ciała.

Slide 13

Napięcie mięśni w poszczególnych częściach ciała jak i wokół stawów (kokontrakcja) oraz umiejętność precyzyjnych jego zmian jest podstawą dla wykonywania wszystkich ruchów. Jest to szczególnie ważne w rozwoju precyzyjnych ruchów ręki. Zaburzenia powstałe na tym poziomie integracji prowadzić mogą w późniejszych latach do trudności w podążaniu wzrokiem wzdłuż linii druku, co powoduje, że czytanie i pisanie staje się wyczerpującym zadaniem.

Slide 14

Oprócz tego słabiej rozwijają się reakcje posturalne: przewracanie się z brzucha na plecy, pełzanie, stanie i chodzenie. Upośledzenie reakcji odruchowych postawy prowadzi do powstawania sztywności i braku płynności ruchu ruchy są niezgrabne i nieregularne.

Slide 15

Dziecko może mieć trudność z utrzymaniem równowagi podczas chodzenia po nierównym podłożu, jak również podczas siedzenia na krześle w czasie pisania. Bodźce dotykowe docierające w tym czasie między innymi podczas ssania, jedzenia czy przyjemnego dotyku budują podstawę rozwoju emocjonalnego jaką jest więź z matką. Z ciała płyną pierwsze wrażenia czucia siebie, swojej fizycznej cielesności.

Slide 16

Skóra jako granica siebie odbiera doświadczenia czuciowe, które stają się źródłem rozwoju emocjonalnego, poczucia bezpieczeństwa, a co za tym idzie rozwoju osobowości. Integracja bodźców dotykowych, proprioceptywnych i przedsionkowych wpływa w tym momencie na rozwój funkcji ssania, połykania, i dalszego kształtowania się dojrzałości pokarmowej. W konsekwencji zaś przyczynia się do kształtowania sprawności narządów biorących udział w mówieniu (język, wargi, mięśnie okrężne ust, policzków).

Slide 17

DRUGIE STADIUM Trwa do końca pierwszego roku (szczególnie ważny jest drugi i trzeci kwartał życia) następuje łączenie bodźców pochodzących z układu przedsionkowego z receptorów czucia głębokiego oraz układu dotykowego. Dzięki prawidłowej integracji informacji płynących z wyżej wymienionych układów tworzy się: percepcja własnego ciała, koordynacja stron ciała, praksja (planowanie motoryczne).

Slide 18

Tworzona w mózgu mapa ciała zawiera informacje o każdej jego części, o relacjach między nimi oraz o ruchach możliwych przez nie do wykonania. Jeśli mapa ciała jest nieprecyzyjna, niemożliwe jest planowanie pewnych typów ruchu i uwidaczniają się kłopoty z wykonywaniem działań wymagających współpracy dwóch rąk.

Slide 19

Wręcz niemożliwa jest manipulacja zabawkami, wykonywanie takich czynności jak: zapinanie guzików czy wiązanie sznurowadeł. Prawidłowy rozwój schematu ciała jest warunkiem właściwego rozwoju czynności ruchowych, w tym również mowy i sprawności rąk. Podstawą dla rozwoju schematu ciała jest czucie linii środkowej ciała.

Slide 20

Osiągnięcie tej umiejętności manifestuje się możliwością łączenia rąk w linii środkowej nad własną klatką piersiową. Umiejętność ta pojawia się koło 4 miesiąca życia, a zaraz potem dziecko rozpoczyna próby chwytania przedmiotu.

Slide 21

Rozwój somatognozji wiąże się z rozwojem praksji (planowania motorycznego). Dysfunkcje w odbiorze i scalaniu wrażeń zmysłowych na tym etapie mogą objawiać się u dzieci w późniejszym okresie syndromem dyspraksji.

Slide 22

Głównymi objawami mogą być wówczas: niezgrabność ruchowa, problemy z samoobsługą (opanowaniem ubierania, rozbierania, zapinania guzików, wiązania sznurowadeł itd.), z wykonywaniem precyzyjnych czynności manualnych w zabawach klockami, rysowaniu czy później w nauce pisania. Dzieci mogą sprawiać wrażenie chaotycznych w działaniu, źle skupiających uwagę. Bardzo wolno uczą się nowych umiejętności.

Slide 23

TRZECIE STADIUM Kształtuje się od około czwartego kwartału życia przez okres przedprzedszkolny. Na tym poziomie następuje integracja bodźców pochodzących z układu przedsionkowego, czuciowego proprioceptywnego, oraz wzrokowego i słuchowego stanowiąca o rozwoju percepcji wzrokowej, słuchowej, a dziecięca aktywność jest coraz bardziej celowa, rozwijają się zdolności manipulacyjne.

Slide 24

W rozwoju aktywności celowej ważną rolę odgrywają: odczuwanie ułożenia ciała, koordynacja wzrokowo-ruchowa, używanie mowy i jej rozumienie. Koordynacja oko-ręka jest prawidłowa w momencie, gdy informacje pochodzące z układu przedsionkowego, czuciowego, proprioceptywnego i wzrokowego są ze sobą integrowane. Dobra koordynacja wzrokowa oznacza, że ręce i palce zmierzają dokładnie do miejsca wskazanego przez oczy, które mówią mózgowi gdzie ręce mają iść.

Slide 25

Oprócz zintegrowanych informacji płynących z oczu i rąk, mózg do celowej pracy potrzebuje informacji z receptorów grawitacji, receptorów mięśni i skóry. Integracja bodźców wzrokowych z bodźcami słuchowymi, przedsionkowymi, proprioceptywnymi i dotykowymi umożliwia dziecku wykonywanie takich czynności jak: nakładanie kurtki, budowanie z klocków, malowanie, rysowanie.

Slide 26

Dopływu wrażeń z bazowych systemów sensorycznych wymaga także artykulacja. Dzieci z zakłóceniami w obrębie systemu przedsionkowego rozwijają mowę z pewnym opóźnieniem. Dysfunkcje integracji sensorycznej nie pozwalają na czucie języka w ustach, przez co mowa jest niewyraźna.

Slide 27

STADIUM CZWARTE Integracji, rozwijający się w okresie przedszkolnym, a nawet w początkowym okresie wczesnoszkolnym, to efekt końcowych procesów przetwarzania bodźców zmysłowych, występujących na poprzednich trzech poziomach. Układ nerwowy funkcjonujący jako całość, na tym etapie dokonuje specjalizacji jednej z półkul mózgu. Aby mogło do tego dojść obie półkule muszą współpracować ze sobą.

Slide 28

Komunikacja między półkulowa decyduje również o lateralizacji czynności ciała. Proces lateralizacji zaczyna się ok. 6 miesiąca życia dziecka, a powinien zakończyć się ok. 6 roku życia dziecka. Zaburzenia lateralizacji przejawiają się deficytami w zakresie obustronnej koordynacji ruchowej, przekraczania linii środkowej ciała oraz skrzyżowanej lateralizacji. Dysfunkcje w przekraczaniu środkowej linii ciała mogą dotyczyć również ruchów gałek ocznych.

Slide 29

Jeśli ruch nie jest płynny, są drgnięcia, gubienie śledzonego przedmiotu, to dziecko może mieć trudności w rysowaniu, pisaniu, układaniu z części, liczeniu ( np. będzie pomijało elementy, litery, cyfry ). Zaburzenia w procesie lateralizacji będą miały wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole i w życiu codziennym.

Slide 30

Najczęściej spotykane trudności to: trudności w nauce czytania ( dzieci gubią litery, słowa, mylą linię w której czytały) trudności w pisaniu, szczególnie przy przepisywaniu z tablicy ( gubią linię, litery lub całe wyrazy i zdania ) trudności z pisaniem liter podobnych kształtach, trudności z różnicowaniem prawa- lewa obniżony poziom graficzny pisma

Slide 31

Niezakłócony rozwój procesów integracji zmysłowej jest podstawą prawidłowego uczenia się i zachowania. Integralność układu nerwowego to działanie prawidłowe ośrodków podkorowych, w których zachodzą podstawowe procesy integrowana bodźców zmysłowych.

Slide 32

Osiągnięcie umiejętności z pierwszego stadium warunkuje rozwijanie sprawności z poziomu następnego. Tym, samym skomplikowane procesy percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci, uwagi, mowy, umiejętności pisania i czytania będą zależne od integracji podstawowych systemów zmysłowych: dotykowego, proprioceptywnego, przedsionkowego, wzrokowego i słuchowego.

Slide 33

Reasumując: jeśli występują zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych to będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz zachowaniu dziecka.

Slide 34

Wykonawca pracy: BARBARA BARANOWSKA

Dane:
  • Liczba slajdów: 34
  • Rozmiar: 0.12 MB
  • Ilość pobrań: 44
  • Ilość wyświetleń: 5426
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie