Kultura późnego średniowiecza

Liczba slajdów:
37
Autor:
Nieznany
Rozmiar:
9.32 MB
Ilość pobrań:
0
Ilość wyświetleń:
581
Kategoria:
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 36
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 0
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 1
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 2
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 3
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 4
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 5
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 6
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 7
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 8
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 9
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 10
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 11
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 12
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 13
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 14
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 15
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 16
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 17
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 18
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 19
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 20
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 21
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 22
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 23
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 24
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 25
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 26
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 27
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 28
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 29
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 30
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 31
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 32
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 33
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 34
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 35
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 36
Kultura późnego średniowiecza - Slajd 0

Treść prezentacji

1
Kultura późnego średniowiecza.
2
Kryzys ideału rycerza Na skutek zmian w wojskowości, nowych taktyk, a przede wszystkim zastosowania broni palnej, zmienił się ideał rycerza. W XII i XIII wieku dominował wizerunek rycerza szlachetnego, gardzącego majątkiem i bogactwami, zamiłowanego w turniejach i walce w obroni wartości chrześcijańskich oraz honoru. W XIV i XV wieku ideał rycerza odchodzi w przeszłość, a triumfy święci rycerz szlachcic, posiadacz ziemi i licznych majatków.
3
Rycerz XII XIII wiek Rycerz XIV XV wiek
4
Rycerz- szlachcic (ok. XV wiek)
5
Upadek idei krucjat Wraz ze zmianą ideału rycerza nastąpił zmierzch wypraw krzyżowych. Rycerze szlachcice posiadający własne majątki niechętnie opuszczali je, by udać się na krucjatę. Upadek ruchu krucjatowego osłabił zakony rycerskie. Jedynie zakon krzyżacki w XIV wieku przeżywał okres świetności.
6
Wzrost znaczenia mieszczaństwa W XIV i XV wieku w większości krajów europejskich nastąpił wzrost znaczenia stanu mieszczańskiego, bogacącego się na wymianie handlowej z krajami Bliskiego Wschodu. Największą rolę odgrywały Mediolan, Genua, Piza, Wenecja, Florencja. Miasta te przekształciły się republiki miejskie, w których największe znaczenie miały najbogatsze rody kupieckie i bankierskie.
7
Rodzina Medyceuszy Rodzina Medici (Medyceusze), słynna rodzina kupiecka w Florencji, której korzenie sięgają XIII. wieku kiedy osiągnęła wielkie wpływy i bogactwa. ód ten odegrał wybitną rolę polityczną i kulturalną w dziejach Włoch. Medyceusze posiadali największy w średniowiecznych Włoszech dom bankowy (założony w 1397 roku we Florencji) z filiami w Rzymie, Mediolanie i wielu miastach zachodniej Europy. Byli bankierami władców europejskich, m.in. królów angielskich. Ród wydał trzech papieży (Papież Leon X, Papież Leon XI, Papież Klemens VII) oraz dwie królowe francuskie (Katarzyna Medycejska, żona Henryka II i Maria Medycejska, żona Henryka IV).
8
Karta ze strony dzieł Owidiusza należących do rodziny Medyceuszy, detal: pieczęć z herbem rodziny.
9
Kościół w XIV i XV wieku Duchowieństwo zaniepokojone zmianami zachodzącymi w społeczeństwie i gospodarce stopniowo odchodziło od ascetycznego trybu życia. Niektórzy przedstawiciele hierarchii kościelnej zaczęli prowadzić wystawny tryb życia. Podobnie jak możni posiadali pałace i liczną służbę, zajmowali się mecenatem artystycznym.
10
Girolamo Savonarola Wielu duchownych jednak sprzeciwiało się stosunkom panującym w Kościele. Jednym z nich był Girolamo Savonarola przeor dominikanów we Florencji. Jego kazania i działanie zaowocowało wygnaniem rodziny Medyceuszy z Florencji oraz powołaniem do życia milicji tępiącej nieobyczajny tryb życia. Jednak jego fanatyzm z czasem potępiono, a w 1498 r., kiedy do miasta wrócili Medyceusze, Savonarolę i jego zwolenników stracono.
11
Schyłek sztuki gotyckiej Schyłek stylu gotyckiego najwcześniej nastąpił na zachodzi i południu Europy. W Polsce i w Niemczech święcił triumfy az do XVI wieku. XIII wiek to okres wielkich katedr, w XIV wieku tendencja do budowania strzelistych budowli powoli zanikała. Nastąpiła ostatnia faza rozwoju sztuki gotyckiej- tzw. gotyk płomienisty.
12
Gotyk płomienisty Cechy stylu: - majestat budowli ; - bogactwo zdobień i ornamentów; - dekoracyjność sklepień zwł. gwiaździstych i wachlarzowych; - budownictwo świeckie: ratusze, sukiennice, szpitale,
13
Katedra w Rouen
14
Katedra w Kolonii
15
Pałac Dożów w Wenecji
16
Rzeźba u schyłku średniowiecza W XIV i XV wieku rzeźba przestała być częścią architektury i stała się samodzielnym dziełem. Najczęstszym tematem rzeźbiarzy były sceny i postacie religijne Madonna z Dzieciątkiem, Ukrzyżowany Chrystus, czyli tzw. pieta lub postacie świętych. Rzeźby był bardzo realistyczne, wykonywane z kamienia, drewna lub metalu. Te bardziej ozdobne przeznaczone były dla kościołów i pałacowych kaplic.
17
Wit Stwosz Wit Stwosz (1447 lub 1448-1533), niemiecki rzeźbiarz, grafik i malarz, wybitny przedstawiciel późnego gotyku. Prawdopodobnie pochodził z miejscowości Horb nad Neckarem w Szwabii. Autor wielu wybitnych prac gotyckich.
18
Ołtarz w Kościele Mariackim w Krakowie
19
Pieta Watykańska
20
Malarstwo W XV wieku rozkwit przeżywa malarstwo. Nadal panuje moda na tematy religijne, jak Madonna, sceny ukrzyżowania i Sądu Ostatecznego, ale pojawiają się też pierwsze postacie mecenasów sztuki, fundatorów, elementy pejzaży i wnętrza domów.
21
Jan van Eyck innowator z Niderlandów Jan van Eyck malarz z Niderlandów był wielkim innowatorem w dziedzinie malarstwa. Jako jeden z pierwszych malarzy europejskich XV. wieku zaczął stosować technikę olejną w swoich obrazach - nie mieszając jednak farb na palecie lecz przez nakładanie laserunków, czyli przezroczystej warstwy farby nadającej iluzję odbijającego się światła.
22
Jan van Eyck - Portret małżonków Arnolfini
23
Jan van Eyck - Ołtarz Gandawski
24
Hieronim Bosch Hieronim Bosch ( 1450-1516) niderlandzki malarz. Jego twórczość charakteryzuje złożona symbolika, dotycząca w wielu przypadkach grzeszności i niedoskonałości człowieka, poprzez swą zawiłość nie do końca jasna dla odbiorców. Mówi się, że malarstwo Boscha stanowiło inspirację dla surrealistów. Technika Boscha różniła się od stylu innych malarzy holenderskich sposobem nakładania farby. Podczas gdy sztukę flamandzką cechowała ogólnie delikatna, nierzeczywista powierzchnia malowideł, obrazy Boscha charakteryzują się chropowatą fakturą.
25
Hieronim Bosch Sąd Ostateczny
26
Hieronim Bosch Ogród ziemskich rozkoszy piekło
27
Hans Memmling Hans Memling, Memlinc ( 1435 1494) malarz niderlandzki niemieckiego pochodzenia, jeden z najważniejszych przedstawicieli wczesnego odrodzenia w Europie. Obrazy Memlinga nacechowane są liryzmem, spokojem, czystym i harmonijnym kolorytem oraz miękkim modelunkiem, manierą wysmuklania ciał i wielością szczegółów.
28
Hans Memmling Sąd Ostateczny
29
Hans Memmling - Portret Martina van Nieuwenhove
30
Rozwój literatury - - W XIV i XV wieku nastąpił rozwój literatur narodowych ( Wieki Testament Franciszka Villona); Z tego okresu wywodzą się zabytki języka polskiego Kazania świętokrzyskie, Kazanie gnieźnieńskie oraz literatura świecka O zachowaniu przy stole Przecława Słoty.
31
Quiz
32
Pytanie 1. Rodzina Medyceuszy panowała w: a) b) c) Wenecji Florencji W Rzymie
33
Pytanie 2. Ostatnia faza gotyku przyjęła nazwę: a) b) c) Płomienistego Promienistego Płonącego
34
Pytanie 3. Największym innowatorem malarstwa był: a) b) c) Hans Memmling Wit Stwosz Jan van Eyck
35
Pytanie 4. Przedstawiony obraz to dzieło: a) b) c) Hieronim Bosch Jan van Eyck Stefan Lochner
36
Pytanie 5. Pieta, to: a) b) c) Dzieło rzeźbiarskie przesdstawiające świętych; Budynek w języku holenderskim; Rzeźba przedstawiająca postać Maryi z ukrzyżowanym, martwym Chrystusem
37
Koniec

Mogą Cię zainteresować

Układ krążenia - Slajd 1

Układ krążenia

Układ krążenia
Woda środowiskiem procesów życiowych - Slajd 1

Woda środowiskiem procesów życiowych

Woda środowiskiem procesów życiowych
Lantanowce - Slajd 1

Lantanowce

Lantanowce
Choroby i trucizny - Slajd 1

Choroby i trucizny

Choroby i trucizny

O stronie

Świat prezentacji to vortal zawierający prezentacje multimedialne przeznaczone nie tylko dla uczniów, ale i nauczycieli. Tylko w naszym vortalu znajdziesz ogrom wiedzy przedstawiony na slajdach prezentacji. Dzięki nam łatwiej przygotujesz się do lekcji czy odrobisz zadanie domowe. Prezentacje podzielone są na kategorię aby łatwiej było Ci odnaleźć to czego szukasz. Nazwy kategorii odpowiadają nazwą przedmiotów szkolnych. Dzięki nam zapomnisz czym jest pracochłonne przygotowywanie prezentacji i ściągniesz "gotowca".

Ostanio dodane

2017 © Wszystkie prawa zastrzeżone

Używamy plików cookies, aby dostosować zawartość strony do Twoich preferencji i oczekiwań oraz zapewnić Ci wygodę podczas przeglądania strony www. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Co to są ciasteczka?