Slide 1
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. pakowania i odpady opakowaniowe w życiu codzienny
Slide 3
O PROJEKCIE: Masz wybór, segreguj, odzyskuj ODPADY OPAKOWANIOWE to kampania promocyjno-informacyjna dotycząca zagospodarowania odpadów opakowaniowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, warmińsko- mazurskiego oraz pomorskiego. Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie Tilia. CEL: podniesienie świadomości ekologicznej w zakresie odpowiedzialności konsumenta za gospodarkę odpadami opakowaniowymi poprzez ograniczenie nadmiernej konsumpcji, a także wpływ na producentów opakowań poprzez odpowiednie zachowania konsumenckie. Projekt ma zwrócić uwagę konsumentów na istniejące oznakowania opakowań oraz ustawodawstwo. Kampania oraz jej działania edukacyjne mają odpowiadać na pytania: dlaczego, po co i w jaki sposób należy zbierać, segregować i odzyskiwać odpady opakowaniowe. OBSZAR DZIAŁANIA: projekt swoim zasięgiem obejmuje trzy województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie oraz warmińsko-mazurskie. ODBIORCY: dzieci, młodzież, nauczyciele oraz mieszkańcy w tym przedsiębiorcy z terenów województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. CZAS TRWANIA: 1.07.2015 31.08.2016 r.
Slide 5
Co nazywamy opakowaniem? opakowanie zgodnie z ustawą o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. 2001 Nr 63 poz. 638 z poźn. zm.), to wprowadzone do obrotu wyroby, wykonane z jakichkolwiek materiałów, a przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów, od surowców do towarów przetworzonych.
Slide 6
opakowanie wielokrotnego użytku opakowanie, którego właściwości fizyczne pozwalają na co najmniej dwukrotne zastosowanie do tego samego celu, do którego opakowanie zostało pierwotnie przeznaczone; opakowanie to staje się odpadem opakowaniowym z chwilą, gdy przestaje być wyrobem wielokrotnego użytku; np. kontenery, beczki, puszki, kanistry, butelki, szklane pojemniki itp. rys. Znak ekologiczny, który możemy znaleźć na opakowaniach wielokrotnego użytku.
Slide 7
opakowanie wielomateriałowe opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, których nie można rozdzielić ręcznie lub za pomocą prostych metod mechanicznych. Przykładem mogą być kartony na śmietankę, mleko czy soki, tzw. tetrapaki Opakowania wielomateriałowe mają wiele zalet są lekkie, Skład tetrapaku: funkcjonalne bezpieczne, niestety są dużym obciążeniem 75 85 grubyi papier często zalaminowany i pokryty drukiem (nadaje kształt) dla naturalnego. 10 środowiska - 20 warstwa foli z polietylenu (LDPE) (chroni przed przemakaniem zawilgnięciem) 5 warstwa foli aluminiowej (chroni przed wpływem światła i powietrza) i
Slide 8
. opakowanie biodegradowalne - opakowanie, które rozkłada się podczas kompostowania i nie uwalnia szkodliwych substancji. Rys. Znak ekologiczny, który możemy znaleźć na opakowaniach biodegradowalnych.
Slide 9
opakowanie podlegające recyklingowi - opakowania, które nadają się do ponownego przetworzenia i wyprodukowania z odzyskanych surowców innego, podobnego produktu, np. aluminium - puszki, tworzywa sztuczne pojemniki, butelki, papier - torby, tektury do pakowania, wypełniacze do Często wewnątrz pętli pudełek znajduje się liczba, która wskazuje jaki procent materiałów pochodzących z recyklingu użyto do produkcji. rys. Znaki ekologiczne, które możemy znaleźć na opakowaniach podlegających recyklingowi.
Slide 10
Podział opakowań
Slide 11
Podział opakowań ze względu na: Tworzywa z którego są wykonane na: drewniane, metalowe, szklane, papierowe, wykonane z tworzywa sztucznego lub tkaniny. Formy konstrukcyjne na skrzynie, klatki, pudła, beczki, butle, worki, palety. Podatności na składanie i rozbieranie na nierozbieralne, składane, składane gniazdowo. Przeznaczenie na jednostkowe (np. pudełko), zbiorcze (np. skrzynia), transportowe (np. kontener). Trwałość na opakowania jednorazowego użytku tzw. nietrwałe oraz wielokrotnego użytku trwałe. Formy rozliczeń na sprzedawane, pożyczane, zwrotne. Związek z produktem na bezpośrednie czyli te, które stykają się z produktem oraz pośrednie nie stykające się z produktem.
Slide 12
Surowce z których najczęściej wykonane są Rodzaj opakowania: surowca Przykłady opakowań drewno skrzynie, klatki, pojemniki, kosze, łubianki, beczki, wełna drzewna jako materiał pomocniczy metal papier puszki, beczki, wiadra, kanistry, pudełka, pojemniki, skrzynie, tuby Zalety dobra wytrzymałość mechaniczna, słabo przewodzą prąd elektryczny, Wady mocno wchłaniają wilgoć, są łatwopalne, mogą wydzielać zapach żywicy i mogą tym samym ujemnie oddziaływać na towar, uleganie korozji, przenikanie do żywności, emisja szkodliwych substancji podczas powstawania, duże przewodnictwo cieplne, duża wytrzymałość mechaniczna i odpowiednia twardość, możliwość recyklingu, ł atwość formowania, duża szczelność, można je łatwo malować, - miękkie: papier pakowy tanie w produkcji mały łatwo je uszkodzić, mała ciężar, odporność na wodę, szybko uszlachetniany oraz łatwe do formowania, się niszczy, powlekany tworzywami niskie przewodnictwo sztucznymi lub cieplne, łatwo łączy się z folią metalowymi, aluminiową i tworzywami - sztywne: kartony, sztucznymi, tektura, sklejka tekturowa łatwo można wykonywać na nim nadruki, możliwość wielowarstwowa, odzyskania z makulatury,
Slide 13
Surowce z których najczęściej wykonane są opakowania: Rodzaj surowca Przykłady opakowań szkło stosowane głównie do Zalety obojętność i odporność chemiczna - nie wpływa na pakowania artykułów smak produktu, spożywczych; nie traci właściwości butelki, słoiki, słoje, pomimo wielokrotnego używania, balony, ampułki, gładkość powierzchni, nienasiąkalność, duża higieniczność, tworzyw folia w arkuszach, folia w duża wytrzymałość mechaniczna, niskie koszty a rolce, torby, worki, wytwarzania, możliwość sztuczne opakowania grubościenne recyklingu, (kanistry), z tworzyw wysoka odporność na rozkład, korozję oraz sztucznych wyrabia się działanie czynników zamknięcia do innych zewnętrznych, mały ciężar, tradycyjnych opakowań, stosunkowo duża jak zakrętki, kapsle, korki odporność chemiczna, Wady duży ciężar, kruche wymaga stosowania dodatkowo innych opakowań ochronnych np. podczas transportu i magazynowania, długi czas rozkładu, mała odporność na wysokie temperatury, nieekologiczność, itp. tkaniny worki produkowane z juty, mały ciężar, mogą być użyte lnu, konopi i wiskozy, wielokrotnie, konieczność czyszczenia, prania i trzepania, łatwość zanieczyszczenia, mała
Slide 14
Funkcja ochronna najważniejsza, opakowanie chroni zawarty w środku produkt przed działaniem czynników zewnętrznych, zabezpiecza produkt przed uszkodzeniem lub całkowitym zniszczeniem, Wybrane funkcje opakowań Funkcja magazynowa opakowanie ułatwia magazynowanie towaru, Funkcja transportowa opakowanie ułatwia transport, Funkcja manipulacyjna opakowanie powinno ułatwiać prace załadunkowe zarówno te ręczne jak i mechaniczne, Funkcja informacyjna opakowanie jest nośnikiem informacji zarówno tych niezbędnych dla konsumenta, jak również tych przeznaczonych dla przewoźników i magazynierów, Funkcja ekologiczna opakowanie powinno być nieszkodliwe dla środowiska naturalnego oraz zabezpieczać wyroby szkodliwe i niebezpieczne poprzez ich odpowiednie opakowanie, Funkcje marketingowe opakowanie ma zachęcić konsumenta do nabycia danego towaru.
Slide 15
Oznaczenia na opakowaniach produktów nakowanie produktów komunikacja przedsiębiorstwa z konsum oznaczenia mogą być obligatoryjne i dobrowolne, dotyczą opakowań jednostkowych, transportowych i zbiorczych,
Slide 16
Rodzaje oznakowań na opakowaniach:
Slide 17
Oznaczenia zasadnicze (identyfikacyjne) służą do identyfikacji towaru i jego producenta, zapewniają rozpoznanie podstawowych cech produktu, wskazują na zasadnicze zastosowanie wyrobu, wskazują pochodzenie towarów, określają nazwę producenta lub pośrednika (dystrybutora),
Slide 18
Oznaczenia manipulacyjne dotyczą sposobu obchodzenia się z towarem w czasie jego przechowywania i transportu Ostrożnie kruche Chronić przed wilgocią Nie odwracać dołem do góry rys. Przykłady oznaczeń manipulacyjnych. Chronić przed upadkiem Opakowanie hermetyczne Tu otwierać
Slide 19
Oznaczenia informacyjne określają cechy produktu, podają skład produktu (zasadnicze ilości wyrobu, podają nazwę rodzajową, jakość, gatunek, klasę, datę produkcji, numer serii produkcyjnej, informują o sposobie użycia, okresie przydatności do spożycia, zawartości netto, cenie, kraju pochodzenia.
Slide 20
Przykłady oznaczeń informacyjnych Dbaj o czystość Znak e informuje, że podczas pakowania produktów stosowano system kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego Ręka na książce do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna Znak GDA informuje ile procent dziennego zapotrzebowania organizmu na wartości odżywcze zawiera dana porcja produktu symbol otwartego słoika informuje konsumenta o tym, jak długo można używać produktu po jego otwarciu; zazwyczaj okres trwałości, czyli bezpiecznego stosowania, podany jest w miesiącach, i tak np. 3M oznacza 3 miesiące, 6M to 6 miesięcy itd.
Slide 21
Przykłady oznaczeń informacyjnych Całkowita pojemność opakowania znak obowiązkowy stosowany na opakowaniach wyrobów aerozolowych (występuje nie tylko na kosmetykach). Znak zgodności znak obowiązkowy, stosowany na opakowaniach aerozoli (występuje nie tylko na kosmetykach). Oznacza zgodność z obowiązującym ustawodawstwem. Odwrócony epsilon oznacza butelkę miarową o określonej pojemności. Symbol nie jest obowiązkowy
Slide 22
Oznaczenia (ekoznaki) pokazują, że ekologiczne wybrany przez nas produkt spełnia kryteria poszanowania środowiska, zarówno z punktu widzenia wszystkich obowiązujących norm, jak i oceny jego uciążliwości dla środowiska naturalnego, nie należą do znaków towarowych, mają za zadanie odróżnić dany produkt od produktów konkurencyjnych znajdujących się na półkach, a także wywołać pozytywne skojarzenie
Slide 23
Przykłady ekoznaków
Slide 25
Oznaczenia określają niebezpieczne dla ludzi i otoczenia cechy niebezpieczeństwa ładunku oraz niezbędne środki ostrożności, które powinniśmy zachować podczas ich składowania, transportu, magazynowania i manipulacji, Przykłady oznaczeń niebezpieczeństwa rys. Znak materiały rys. Znak materiały trujące. wydzielające gazy zapalne przy zetknięciu z wodą. rys. Znak materiały ciekłe zapalne.
Slide 26
Oznaczenia (marketingowe) reklamowe zachęcają do używania i zakupu towaru, pełnią funkcję reklamową i promocyjną, Przykłady oznaczeń reklamowych (marketingowyc
Slide 27
Kod kreskowy Prefiksy kodów kreskowych dla wybranych krajów. 00, 01, 02 do 09 USA 30, 31, 32 do 37 Francja 400, 401, 402 do 440 Niemcy 45 i 49 Japonia 46 Rosja 471 Tajwan 480 Filipiny 489 Hong-Kong 50 Wielka Brytania 590 Polska 594 Rumunia 599 Węgry 690 i 691 Chiny 869 Turcja 885 Tajlandia 890 Indie 893 Wietnam 899 Indonezja 955 Malezja
Slide 28
Kiedy opakowanie staje się odpadem opakowaniowym?
Slide 29
Co nazywamy odpadem? Odpady wszystkie nieprzydatne substancje i przedmioty, których posiadacz zamierza się pozbyć, pozbywa się lub do ich pozbycia się jest obowiązany (Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach). W problematyce dotyczącej ochrony środowiska rozpatruje się odpady jako substancje pochodzące z produkcji lub konsumpcji, które zanieczyszczają środowisko. Odpady klasyfikuje się w zależności od źródeł powstawania, stopnia uciążliwości bądź stwarzania zagrożeń dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska. Odpady opakowaniowe wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji.
Slide 30
Co się dzieje ze zużytymi opakowaniami?
Slide 31
statystyczny Polak wytworzył 268 kg odpadów (jeden z najniższych wskaźników wśród krajów europejskich), przeciętny Europejczyk produkuje ich rocznie ok. 481 kg, kraje wytwarzające największe ilości odpadów to: Japonia 1000 kg śmieci domowych w ciągu roku na 1 mieszkańca oraz USA z 864 kg na jednego mieszkańca, http:sopot.naszemiasto.pl Gospodarka odpadami dane według GUS za 2014 r.
Slide 32
Co jest lepsze niż składowanie odpadów Segregacja i recykling Recykling to przetwarzanie odpadów, ponowne użycie ich surowców do produkcji nowych tworzyw, warunkiem recyklingu jest segregacja odpadów
Slide 33
W jaki sposób ograniczyć liczbę śmieci ? ZASADA 3 R (3U) REDUCE REUSE RECYCLE (UNIKAJ UŻYWAJ UTYLIZUJ) ograniczaj powstawanie odpadów używaj ponownie odzyskuj
Slide 34
Zachowania konsumenta zmierzające do ograniczenia odpadów opakowaniowych: minimalizuj ilość kupowanych towarów, przed pójściem do sklepu zrób listę zakup kupując unikaj niepotrzebnych opakowań, wybieraj produkty nie posiadające zbędnych opakowań, kupuj produkty w dużych opakowaniach używaj opakowań wielokrotnie, zabieraj na zakupy własne torby wielokrotnego użytku, unikaj jednorazówek, prowadź selektywną zbiórkę odpadów,
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!