Slide 1
MANIPULACJA PERSWAZJA Podstawowe założenia teoretyczne Najpopularniejsze techniki manipulacji Ćwiczenia praktyczne
Slide 2
Słowo mówione dostarcza trzech stylów perswazji. Pierwszy rodzaj zależy od charakteru mówcy; drugi od tego, czy słuchacze ulegają jakiemuś wzruszeniu; trzeci od dowodu lub pozornego dowodu, jakiego dostarczają słowa samej mowy. Arystoteles, Retoryka
Slide 3
EKSPERYMENT STANLEYA MILGRAMA (1974)
Slide 4
POSTAWY Postawa trwała ocena, pozytywna lub negatywna, ludzi, obiektów i idei Wyróżnia się trzy komponenty: emocjonalny, poznawczy i behawioralny Postawy czasami się zmieniają, głównie poprzez wpływ społeczny , czyli wyobrażoną lub zakładaną obecność innych Do zmiany postaw za pomocą wpływu społecznego służą komunikaty perswazyjne Na komunikat perswazyjny składają się trzy elementy: źródło komunikatu (kto mówi?), sam komunikat (co mówi?) i cechy odbiorców (do kogo mówi?) Rozróżnia się centralne czynniki w komunikacji (np. siła argumentów) i czynniki peryferyczne (np. wiarygodność i atrakcyjność nadawcy)
Slide 5
POSTAWY C.D. Teoria modelu wypracowania prawdopodobieństwa pomaga określić, kiedy ludzie są pod wpływem treści komunikatu, a kiedy znajdują się pod wpływem powierzchownych charakterystyk Teoria MWP zakłada, że ludzie albo szczegółowo analizują to, co słyszą, czyli treść komunikatu (centralna strategia perswazji), albo skupiają się na osobie nadawcy komunikatu i na długości przekazu (peryferyczna strategia perswazji)
Slide 6
PERSWAZJA Tłumaczenie, namawianie, odradzanie, przekonywanie kogoś o czymś Systematyczne próby wpłynięcia na myśli, uczucia i działania innej osoby za pomocą przekazywanych argumentów Perswazyjne oddziaływanie nadawcy na odbiorcę polegające na możliwie delikatnym, ale jednoznacznym informowaniu o niezbędności dokonania określonego wyboru, na ugruntowywaniu przeświadczenia o słuszności jakiegoś punktu widzenia czy celowości jakichś poczynań. W badaniach nad problemami perswazji podkreśla się niezbędność nawiązywania przez nią do pewnych przynajmniej elementów już zastanych, a skuteczność zabiegów perswazyjnych uwarunkowana bywa w znacznym stopniu przez umiejętność odwoływania się do ugruntowanych już poglądów adresata lub jego aktualnych stanów emocjonalnych
Slide 7
WPŁYW SPOŁECZNY oddziaływanie w wyniku, którego jednostka, grupa czy jakaś instytucja wywołuje zmiany w sferze poznawczej, emocjonalnej lub behawioralnej człowieka może być świadomym lub nieświadomym działaniem; takie formy wpływu społecznego, które nie są dostępne świadomości osoby będącej jego celem nazywamy manipulacją społeczną
Slide 8
MANIPULACJA kierowanie kimś bez jego wiedzy, posługiwanie się nim w celu osiągnięcia określonych własnych celów podstępne wykorzystywanie jakichś okoliczności, naginanie, przeinaczanie faktów w celu kierowania kimś bez jego wiedzy, wpływania na cudze sprawy, zachowania, nastroje, dla osiągnięcia własnych korzyści wszelkie sposoby oddziaływania na jednostkę lub grupę, które prowadzą do mylnego przekonania u osoby manipulowanej, że jest ona sprawcą (decydentem) jakiegoś zachowania podczas, gdy jest ona tylko narzędziem w rękach rzeczywistego sprawcy ograniczenie decyzji wykonawcy jest techniką czy sposobem manipulacji
Slide 10
STOPA W DRZWIACH metoda ta polega na sprowokowaniu działania wiążącego się z wysokimi kosztami, po uprzedniej prośbie dotyczącej spełnienia czynności, której koszty byłyby znacznie niższe zawsze występuje w sekwencji i charakteryzuje się użyciem co najmniej dwóch próśb czynniki ,które determinują skuteczność: wielkość wstępnej , pierwszej prośby determinanty osobowościowe swoboda wyboru w czasie podejmowania decyzji podobieństwo w treści między prośbami dystans czasowy oddzielający pierwszą od drugiej prośby podobieństwo w aktywności , która jest związana ze spełnianiem prośby
Slide 11
DRZWI ZATRZAŚNIĘTE PRZED NOSEM polega na tym, że aby skłonić przedmiot do spełnienia dość trudnej prośby, korzystnie jest najpierw sformułować prośbę bardzo trudną; prośba ta niemal na pewno będzie przez niego odrzucona; rosną jednak szanse, że spełni on teraz prośbę właściwą mniejszą od tej, której spełnienia odmówił opiera się najczęściej na regulacyjnym wpływie negatywnych emocji (zwanych poczuciem winy), których źródłem jest odmowa spełnienia pierwszej prośby wyjaśnieniem efektywności techniki jest regulacyjny wpływ, jaki wywiera na zachowanie ludzi norma wzajemnych ustępstw (interakcja z innymi jako sytuacja wymiany społecznej) czynnik zwiększający efektywność: dwie poprzedzające prośby ekstremalne
Slide 12
NISKA PIŁKA polega na spowodowaniu, by człowiek z własnej woli podjął decyzję dotyczącą jakiegoś zachowania skierowanego na określony cel raz podjęta decyzja nie ulega już zmianie, nawet wtedy, gdy sytuacja zmienia się na tyle, że koszty osiągnięcia danego celu znacznie się zwiększają u podstaw skuteczności leży psychologiczny mechanizm zobowiązania (człowiek spostrzegający swą decyzję dotyczącą podjęcia jakiegoś zachowania jako niezależną od czynników zewnętrznych, przypisuje sobie odpowiedzialność za osiągnięcie zamierzonego celu; odpowiedzialność ta jest mediatorem trwania przy raz podjętej decyzji istotnym warunkiem efektywności niskiej piłki jest to, aby z małą i z dużą prośbą zwracała się do człowieka zawsze ta sama osoba
Slide 13
UWIKŁANIE W DIALOG w tej technice wykorzystuje się prawidłowość polegającą na tym, iż osoba chętniej ulegnie prośbie, jeśli poprzedzi ją niezobowiązująca rozmowa by technika ta mogła być skuteczna, podjęty dialog musi dotyczyć mało istotnych problemów, a opinie rozmówców muszą być zbieżne Należy to traktować jako metatechnikę katalizator, który uaktywnia większość innych mechanizmów leżących u podłoża skuteczności poszczególnych technik
Slide 15
MANIPULACJA W POLITYCE W społeczeństwie totalitarnym manipulacja jest jednym z podstawowych narzędzi sprawowania władzy nie mniej ważnym niż aparat terroru. Państwo posiada całkowitą władzę i kontroluje lub ogranicza większość sposobów społecznej interakcji (ograniczenie wolności zrzeszania się, cenzura mediów itp.). W ten sposób władcy państw totalitarnych mogą łatwo manipulować swoimi społeczeństwami i utrzymywać swoje rządy działając wbrew interesowi ogółu. Manipulację językową często stosuje się w propagandzie i podczas tzw. prania mózgu.
Slide 16
MANIPULACJA W POLITYCE C.D. W społeczeństwie demokratycznym manipulacja jest bardziej wyrafinowana i mniej widoczna, używana jest przez polityków, np. w kampaniach wyborczych oraz w gospodarce wolnorynkowej w różnych często ukrytych formach w reklamie. Choć w systemach demokratycznych przekraczanie pewnych (zreszta niezbyt dobrze określonych) barier w manipulowaniu ludźmi jest niezgodne z prawem. Przykładem mogą być tutaj ograniczenia prawne narzucane reklamom.
Slide 17
MANIPULACJA W REKLAMIE W swoich początkach reklama miała na celu poinformowanie klienta o tym, że jakiś produkt, udogodnienie, jest dostępne na rynku a dopiero na drugim miejscu nakłonić nas do zakupu. Dzisiejsze reklamy jednak są po to, aby wywołać w nas głód posiadania przedmiotu, który promują. Ponieważ jesteśmy już przesyceni reklamą, musi ona się uciekać do coraz bardziej sprytnych i nie zawsze moralnych sztuczek. Wszechobecna jest iluzja ten produkt da Ci szczęście, atrakcyjny wygląd, zgodną, kochająca sie rodzinę. Iluzję tworzy się za pomocą obrazów, chwytających za serce scenek rodzajowych.
Slide 18
MANIPULACJA W SPRZEDAŻY Reklama ma na celu nakłonić nas do pójścia do sklepu, w którym zewsząd jesteśmy atakowani różnymi bodźcami, które skłaniają nas, aby kupić jak najwięcej. W supermarkecie nigdy nie ma okien, zawsze jest bardzo jasno oświetlony i leci w nim spokojna, kojąca muzyka, zwykle jakieś przeboje. Wszystko to po to, aby zaburzać nasze poczucie czasu. Im więcej czasu spędzimy w sklepie tym większej ilości pokus ulegniemy. Supermarket pachnie zwykle chlebem z piekarni, czasem nawet jest to sztucznie rozpylany zapach chleba, bo głodni kupimy więcej. Najdroższe marki i produkty stoją na wysokości wzroku klienta sklep więcej zarobia.
Slide 19
JAK SIĘ BRONIĆ? Jeśli w Twoim otoczeniu są osoby, wobec których często masz poczucie winy, czujesz się niezręcznie albo uważasz, że jakaś osoba zasługuje na to, abyś zachował się w określony sposób i dodatkowo boisz się powiedzieć jej o niektórych swoich decyzjach to jest spora szansa, że jesteś ofiarą manipulacji z jejich strony. Oprócz wyczulenia na powyższe sytuacje najlepszą obroną jest wiedza. Czytaj więc o manipulacji co się tylko da, i bądź przygotowany na to, że jest bardzo częsta. I pamiętaj, niezależnie od tego ile o niej wiesz, nigdy nie jesteś pewien, że Ciebie nie dotknie. Zawsze możesz paść jej ofiarą. I zanim jej na kimś użyjesz, lepiej pomyśl dwa razy.
Slide 20
BIBLIOGRAFIA Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i Ska Joule R.V., Beauvois J.L. (2006) Gra w manipulacje. Wywieranie wpływu społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Slide 21
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Monika Paterek i Małgorzata Wójcik
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!