Slide 1
Barok
Slide 2
Znaczenie terminu - z portugalskiego barocco ostry, sterczący z wody kamień - z francuskiego baroque nieforemna perła; - W sztukach plastycznych terminem tym nazywano styl charakteryzujący się przepychem form, bogactwem barw, dekoracyjnością detali; - W literaturze oznaczał nagromadzenie figur retorycznych i ozdobników formalnych nieraz zacierających sedno utworu.
Slide 3
Cezury czasowe - - - Narodziny baroku Włochy (Italia) 2 poł. XVI w. Europa rozpowszechnienie I poł. XVII w. koniec II poł. XVII wieku; Polska (Rzeczpospolita) pocz. schyłek XVI wieku, koniec lata 30. XVIII wieku;
Slide 4
Cechy kultury baroku Barok: - Ukształtował się w duchu sporów religijnych między katolicyzmem a protestantyzmem; - Charakteryzował się specyficzną pobożnością akcentującą moralizatorstwo, triumfalizm Kościoła; - Na wyraz baroku miała wpływ scholastyka i dążenie do zastąpienia jej sceptycyzmem; - W okresie baroku następuje stopniowy rozwój nauk przyrodniczych, próbujące usystematyzować wiedzę na temat skończoności i nieskończoności zjawisk;
Slide 5
2 główne nurty baroku Dworsko katolicki miał charakter monumentalno dekoracyjny; - Mieszczańsko protestancki Miał charakter klasycyzujący; -
Slide 6
Sarmatyzm Sarmatyzm to specyficzna dla polskiej szlachty barokowa ideologia, kultura i styl życia. Cechy: - - odwoływanie się do korzeni starożytnych do ludu Sarmatów; przypisywanie sobie przez szlachtę wyimaginowanych cech Sarmatów waleczności, odwagi, męstwa itd. odwoływanie się do dziejów republikańskiego Rzymu i cnót obywatelskich; przywiązanie do tradycji (konserwatyzm i historyzm); przekonanie szlachty do dziejowej misji Polska przedmurzem chrześcijaństwa; przekonanie o wyższości stanu szlacheckiego nad innymi; ksenofobia;
Slide 7
Literatura Cechy: - ścierające się wpływy antyku, średniowiecza i renesansu - dysonanse i zasada kontrastu; - współistnienie wątków mitologicznych, biblijnych, fantastycznych i realistycznych; - mnożenie figur retorycznych i rozbudowanie metafor; - makaronizmy.
Slide 8
William Shakespeare - William Shakespeare (1564 -1616) autor Romea i Julii, Snu nocy letniej, Otella, Antoniusza i Kleopatry. - Jesteśmy z tego samego materiału co nasze sny. We are such stuff as dreams are made on
Slide 9
Lope de Vega Lope de Vega; właściwie Félix Lope de Vega y Carpio (1562 -1635) autor Gwiazdy Sewilli, Kary nie zemsty, Psa ogrodnika Biada artystom, na których nikt nie pluje.
Slide 10
John Milton John Milton (1608 -1674) autor Raju utraconego oraz dramatu antycznego Samson walczący. Słońce podziwia wasze osiągnięcia, a ziemia przykrywa waszą ignorancję.
Slide 11
Miguel de Cervantes Miguel de Cervantes Saavedra (1547 1616) autor parodii średniowiecznego eposu rycerskiego Don Kichot Każdy jest taki, jakim go Bóg stworzył - a często jeszcze gorszy.
Slide 12
Molier Molier, właściwie Jean Baptiste Poquelin (1622-1673) autor wielu dzieł, m.in. Świętoszka, Skąpca, Don Juana, Chorego z urojenia; Żenimy się w nagłym porywie desperacji, a potem pokutujemy przez całe życie.
Slide 13
Jan Chryzostom Pasek Jan Chryzostom Pasek herbu Doliwa (1636 -1701) autor Pamiętników (z lat 1656-1688)
Slide 14
Wacław Potocki Wacław Potocki (1621 1696) autor Transakcji wojny chocimskiej, Ogrodu fraszek. Przez A. Brücknera uważany za najwybitniejszego twórcę dawnej Polski. Każdy swego szczęścia jest kowalem.
Slide 15
Malarstwo Cechy: - dominacja martyrologii i symboliki mistycznej - tematyka religijna - sceny rodzajowe, mitologiczne, historyczne, alegoryczne - iluzjonizm - akwaforty i miedzioryty;
Slide 16
Peter Paul Rubens Peter Paul Rubens (1577 - 1640) malarz flamandzki, jeden z najwybitniejszych artystów epoki baroku.
Slide 17
Sąd Parysa
Slide 18
Pokłon Trzech Króli
Slide 19
Samson i Dalila
Slide 20
Diego Velázquez Diego Velázquez, właściwie Diego Rodriguez de Silva y Velázquez (1599 -1660) - malarz hiszpański epoki baroku, portrecista.
Slide 21
Święto Bachusa
Slide 22
Panny dworski e
Slide 23
Rembrandt van Rijn Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) holenderski malarz, rysownik i grafik. Uważany powszechnie za jednego z największych artystów europejskich.
Slide 24
Lekcja anatomii doktora Tulpa
Slide 25
Nocna straż
Slide 26
Jerzy Siemiginowski-Eleuter Jerzy Siemiginowski (1660 -1711) - prawdziwe nazwisko Szymonowicz; około 1684 zmienił nazwisko na Eleuter (gr.wolny). Przez Jana IIISobieskiego został nobilitowany. W 1701 został za pieniądze adoptowany przez rodzinę Siemiginowskich.
Slide 27
Jan III Sobieski pod Wiedniem
Slide 28
Rzeźba Cechy: - występuje jako dzieło w pełni samodzielne oraz jako element kompozycji dekoracji architektonicznej; - element założeń ogrodowych; - połączenie dynamiki i patosu; - teatralność gestów;
Slide 29
Rzeźbiarze - Giovanni Lorenzo Bernini (Ekstaza św. Teresy; - François Girardon; - Giovanni Battista Falconi; - Baltazar Fontana; - Andreas Schlüter.
Slide 30
Pomnik Wielkiego Elektora brandenburskiego księcia Fryderyka Wilhelma (Wielkiego Elektora) na dziedzińcu pałacu w Charlottenburgu (Berlin), 16891706
Slide 31
Ekstaza św. Teresy
Slide 32
Popiersie Ludwika XIV
Slide 33
Architektura Cechy: - rozmach; - monumentalizm i dynamika; - zastosowanie efektów światłocieniowych; - silne podkreślanie przestrzenności bryły - zdobienia stiukami i sztukateriami; - fasady kurtynowe, wieże, kopuły, - kompozycyjna jedność ogrodu z architekturą pałacu; - rozwój urbanistyki poszukiwanie idealnej koncepcji miasta;
Slide 34
Architekci -Jacopo (lub Giacomo) Barozzi da Vignola - G. L. Bernini; - Francesco Borromini; - Johann Balthasar Neumann ( jego podobizna była umieszczona na banknocie o nominale 50 marek) - François Mansart (przebudowa zamku w Blois) - Jules Hardouin-Mansart (rozbudowa Wersalu)
Slide 35
Kościół Il Gesù w Rzymie
Slide 36
Kościół Św. Piotra i Pawła w Krakowie
Slide 37
Schody Królewskie Watykan
Slide 38
Santa Maria della Salute
Slide 39
Wilanów
Slide 40
Rokoko Rokoko to jedna z ostatnich faz baroku, której nazwa wywodzi się od fr. rocaille i oznacza tyle co muszla. Cechy: - Muszlowa ornamentyka, - Obfite zdobnictwo, - Przepych, chaos zakrywający przesłanie artystyczne; - Złoto i purpura;
Slide 41
Pałac Sanssouci w Poczdamie
Slide 42
Hôtel de Soubisse w Paryżu
Slide 43
Muzyka Jan Sebastan Bach - Antonio Vivaldi - Georg Friedrich Händel - Claudio Monteverdi W okresie baroku dominującą techniką była technika basso charakteryzująca się ornamentową linią melodyczną. Popularne stały się oratoria, kantaty, pasje oraz styl koncertujący i solowy. -
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!