Zobacz slidy

Barok - Slide 1
Barok - Slide 2
Barok - Slide 3
Barok - Slide 4
Barok - Slide 5
Barok - Slide 6
Barok - Slide 7
Barok - Slide 8
Barok - Slide 9
Barok - Slide 10
Barok - Slide 11
Barok - Slide 12
Barok - Slide 13
Barok - Slide 14
Barok - Slide 15
Barok - Slide 16
Barok - Slide 17
Barok - Slide 18
Barok - Slide 19
Barok - Slide 20
Barok - Slide 21
Barok - Slide 22
Barok - Slide 23
Barok - Slide 24
Barok - Slide 25
Barok - Slide 26
Barok - Slide 27
Barok - Slide 28
Barok - Slide 29
Barok - Slide 30
Barok - Slide 31
Barok - Slide 32
Barok - Slide 33
Barok - Slide 34
Barok - Slide 35
Barok - Slide 36
Barok - Slide 37
Barok - Slide 38
Barok - Slide 39
Barok - Slide 40
Barok - Slide 41
Barok - Slide 42
Barok - Slide 43

Treść prezentacji

Slide 1

Barok

Slide 2

Znaczenie terminu - z portugalskiego barocco ostry, sterczący z wody kamień - z francuskiego baroque nieforemna perła; - W sztukach plastycznych terminem tym nazywano styl charakteryzujący się przepychem form, bogactwem barw, dekoracyjnością detali; - W literaturze oznaczał nagromadzenie figur retorycznych i ozdobników formalnych nieraz zacierających sedno utworu.

Slide 3

Cezury czasowe - - - Narodziny baroku Włochy (Italia) 2 poł. XVI w. Europa rozpowszechnienie I poł. XVII w. koniec II poł. XVII wieku; Polska (Rzeczpospolita) pocz. schyłek XVI wieku, koniec lata 30. XVIII wieku;

Slide 4

Cechy kultury baroku Barok: - Ukształtował się w duchu sporów religijnych między katolicyzmem a protestantyzmem; - Charakteryzował się specyficzną pobożnością akcentującą moralizatorstwo, triumfalizm Kościoła; - Na wyraz baroku miała wpływ scholastyka i dążenie do zastąpienia jej sceptycyzmem; - W okresie baroku następuje stopniowy rozwój nauk przyrodniczych, próbujące usystematyzować wiedzę na temat skończoności i nieskończoności zjawisk;

Slide 5

2 główne nurty baroku Dworsko katolicki miał charakter monumentalno dekoracyjny; - Mieszczańsko protestancki Miał charakter klasycyzujący; -

Slide 6

Sarmatyzm Sarmatyzm to specyficzna dla polskiej szlachty barokowa ideologia, kultura i styl życia. Cechy: - - odwoływanie się do korzeni starożytnych do ludu Sarmatów; przypisywanie sobie przez szlachtę wyimaginowanych cech Sarmatów waleczności, odwagi, męstwa itd. odwoływanie się do dziejów republikańskiego Rzymu i cnót obywatelskich; przywiązanie do tradycji (konserwatyzm i historyzm); przekonanie szlachty do dziejowej misji Polska przedmurzem chrześcijaństwa; przekonanie o wyższości stanu szlacheckiego nad innymi; ksenofobia;

Slide 7

Literatura Cechy: - ścierające się wpływy antyku, średniowiecza i renesansu - dysonanse i zasada kontrastu; - współistnienie wątków mitologicznych, biblijnych, fantastycznych i realistycznych; - mnożenie figur retorycznych i rozbudowanie metafor; - makaronizmy.

Slide 8

William Shakespeare - William Shakespeare (1564 -1616) autor Romea i Julii, Snu nocy letniej, Otella, Antoniusza i Kleopatry. - Jesteśmy z tego samego materiału co nasze sny. We are such stuff as dreams are made on

Slide 9

Lope de Vega Lope de Vega; właściwie Félix Lope de Vega y Carpio (1562 -1635) autor Gwiazdy Sewilli, Kary nie zemsty, Psa ogrodnika Biada artystom, na których nikt nie pluje.

Slide 10

John Milton John Milton (1608 -1674) autor Raju utraconego oraz dramatu antycznego Samson walczący. Słońce podziwia wasze osiągnięcia, a ziemia przykrywa waszą ignorancję.

Slide 11

Miguel de Cervantes Miguel de Cervantes Saavedra (1547 1616) autor parodii średniowiecznego eposu rycerskiego Don Kichot Każdy jest taki, jakim go Bóg stworzył - a często jeszcze gorszy.

Slide 12

Molier Molier, właściwie Jean Baptiste Poquelin (1622-1673) autor wielu dzieł, m.in. Świętoszka, Skąpca, Don Juana, Chorego z urojenia; Żenimy się w nagłym porywie desperacji, a potem pokutujemy przez całe życie.

Slide 13

Jan Chryzostom Pasek Jan Chryzostom Pasek herbu Doliwa (1636 -1701) autor Pamiętników (z lat 1656-1688)

Slide 14

Wacław Potocki Wacław Potocki (1621 1696) autor Transakcji wojny chocimskiej, Ogrodu fraszek. Przez A. Brücknera uważany za najwybitniejszego twórcę dawnej Polski. Każdy swego szczęścia jest kowalem.

Slide 15

Malarstwo Cechy: - dominacja martyrologii i symboliki mistycznej - tematyka religijna - sceny rodzajowe, mitologiczne, historyczne, alegoryczne - iluzjonizm - akwaforty i miedzioryty;

Slide 16

Peter Paul Rubens Peter Paul Rubens (1577 - 1640) malarz flamandzki, jeden z najwybitniejszych artystów epoki baroku.

Slide 17

Sąd Parysa

Slide 18

Pokłon Trzech Króli

Slide 19

Samson i Dalila

Slide 20

Diego Velázquez Diego Velázquez, właściwie Diego Rodriguez de Silva y Velázquez (1599 -1660) - malarz hiszpański epoki baroku, portrecista.

Slide 21

Święto Bachusa

Slide 22

Panny dworski e

Slide 23

Rembrandt van Rijn Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) holenderski malarz, rysownik i grafik. Uważany powszechnie za jednego z największych artystów europejskich.

Slide 24

Lekcja anatomii doktora Tulpa

Slide 25

Nocna straż

Slide 26

Jerzy Siemiginowski-Eleuter Jerzy Siemiginowski (1660 -1711) - prawdziwe nazwisko Szymonowicz; około 1684 zmienił nazwisko na Eleuter (gr.wolny). Przez Jana IIISobieskiego został nobilitowany. W 1701 został za pieniądze adoptowany przez rodzinę Siemiginowskich.

Slide 27

Jan III Sobieski pod Wiedniem

Slide 28

Rzeźba Cechy: - występuje jako dzieło w pełni samodzielne oraz jako element kompozycji dekoracji architektonicznej; - element założeń ogrodowych; - połączenie dynamiki i patosu; - teatralność gestów;

Slide 29

Rzeźbiarze - Giovanni Lorenzo Bernini (Ekstaza św. Teresy; - François Girardon; - Giovanni Battista Falconi; - Baltazar Fontana; - Andreas Schlüter.

Slide 30

Pomnik Wielkiego Elektora brandenburskiego księcia Fryderyka Wilhelma (Wielkiego Elektora) na dziedzińcu pałacu w Charlottenburgu (Berlin), 16891706

Slide 31

Ekstaza św. Teresy

Slide 32

Popiersie Ludwika XIV

Slide 33

Architektura Cechy: - rozmach; - monumentalizm i dynamika; - zastosowanie efektów światłocieniowych; - silne podkreślanie przestrzenności bryły - zdobienia stiukami i sztukateriami; - fasady kurtynowe, wieże, kopuły, - kompozycyjna jedność ogrodu z architekturą pałacu; - rozwój urbanistyki poszukiwanie idealnej koncepcji miasta;

Slide 34

Architekci -Jacopo (lub Giacomo) Barozzi da Vignola - G. L. Bernini; - Francesco Borromini; - Johann Balthasar Neumann ( jego podobizna była umieszczona na banknocie o nominale 50 marek) - François Mansart (przebudowa zamku w Blois) - Jules Hardouin-Mansart (rozbudowa Wersalu)

Slide 35

Kościół Il Gesù w Rzymie

Slide 36

Kościół Św. Piotra i Pawła w Krakowie

Slide 37

Schody Królewskie Watykan

Slide 38

Santa Maria della Salute

Slide 39

Wilanów

Slide 40

Rokoko Rokoko to jedna z ostatnich faz baroku, której nazwa wywodzi się od fr. rocaille i oznacza tyle co muszla. Cechy: - Muszlowa ornamentyka, - Obfite zdobnictwo, - Przepych, chaos zakrywający przesłanie artystyczne; - Złoto i purpura;

Slide 41

Pałac Sanssouci w Poczdamie

Slide 42

Hôtel de Soubisse w Paryżu

Slide 43

Muzyka Jan Sebastan Bach - Antonio Vivaldi - Georg Friedrich Händel - Claudio Monteverdi W okresie baroku dominującą techniką była technika basso charakteryzująca się ornamentową linią melodyczną. Popularne stały się oratoria, kantaty, pasje oraz styl koncertujący i solowy. -

Dane:
  • Liczba slajdów: 43
  • Rozmiar: 10.76 MB
  • Ilość pobrań: 153
  • Ilość wyświetleń: 5205
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie