Aktywność fizyczna a zdrowie

Liczba slajdów:
36
Autor:
Piotr Nowak
Rozmiar:
3.90 MB
Ilość pobrań:
50
Ilość wyświetleń:
2524
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 35
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 0
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 1
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 2
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 3
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 4
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 5
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 6
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 7
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 8
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 9
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 10
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 11
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 12
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 13
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 14
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 15
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 16
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 17
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 18
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 19
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 20
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 21
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 22
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 23
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 24
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 25
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 26
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 27
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 28
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 29
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 30
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 31
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 32
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 33
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 34
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 35
Aktywność fizyczna a zdrowie - Slajd 0

Treść prezentacji

1
Piotr Nowak wychowaniefizyczne.net
2
Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu Wojciech Oczko-nadworny lekarz Stefana Batorego
3
W połowie lat 80-tych aktywność fizyczna została zdefiniowana przez Caspersena, Powella i Christensona jako każdy ruch ciała wyzwalany przez mięśnie szkieletowe, które powoduje wydatek energetyczny.
4
Można wyróżnić aktywność fizyczną podejmowaną: w czasie wolnym; w formie rywalizacji sportowej; jako ćwiczenia fizyczne; w pracy zawodowej; w pracach domowych;
5
Do opisu znaczenia i wpływu danych ćwiczeń fizycznych należy wymienić następujące elementy: 1.Formę aktywności fizycznej 2.Intensywność 3.Częstość podejmowania 4.Czas trwania wysiłku
6
Człowiek na przestrzeni swojej ewolucji przystosował się do dużej aktywności ruchowej. Dopiero od kilku pokoleń, dzięki udogodnieniom cywilizacyjnym w znacznym stopniu ograniczyliśmy aktywność fizyczną.
7
Brak ruchu, nieracjonalne odżywianie oraz stres są przyczyną chorób cywilizacyjnych m.in.: cukrzycy; otyłości; różnych postaci nerwicy; zmian w układzie kostnym.
8
Aktywność fizyczna jest ściśle związana ze zdrowiem. Od wieków starano się zdefiniować pojęcie zdrowia
9
Hipokrates uważany za ojca medycyny uważał, iż zdrowie oraz choroba zależą od równowagi pomiędzy tym co nas otacza, co na nas oddziałuje, jak wiatr, temperatura, woda czy gleba, a indywidualnym sposobem życia, a więc odżywianiem, zwyczajami seksualnymi, pracą i odpoczynkiem.
10
Najbardziej aktualną definicję przedstawia Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). W bezpośrednim tłumaczeniu na język polski definicja brzmi :zdrowie to pozytywny stan samopoczucia fizycznego, psychicznego, społecznego, a nie tylko brak choroby lub ułomności.
11
Zdrowie zależy od: stylu życia 53 środowiska fizycznego 21 czynników genetycznych 16 opieki zdrowotnej 10
12
13
Aktywność ruchową można uznać za element: zdrowego stylu życia-wpływa na nasze dobre samopoczucie, jest szansą na prawidłowy rozwój w dzieciństwie oraz opóźnia proces starzenia; zapobiegania chorobom-w głównej mierze schorzeniom układu krążenia, które są jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów; radzenia sobie ze stresem-za pomocą wszelkich form aktywności fizycznej, człowiek pozbywa się stresów związanych z codziennym życiem.
14
Występowanie większości chorób cywilizacyjnych nie jest zdarzeniem losowym, ale można je łączyć bezpośrednio z brakiem aktywności fizycznej.
15
Bierność fizyczna jest jednym z elementów wpływających na chorobę niedokrwienną serca. Systematycznie prowadzony trening sportowy w sposób zdecydowany poprawia sprawność układu krążenia
16
Otyłość W powstawaniu otyłości największą rolę przypisuje się tłuszczom i ich przemianom w ustroju. Trening fizyczny powinien przede wszystkim zwiększać wydatek energetyczny (przy organizowaniu form aktywności należy zwrócić uwagę na stopień zaawansowania otyłości).
17
Najbardziej odpowiednią formą jest jazda na rowerze oraz sporty wodne.
18
W przypadku otyłości przekraczającej 150 masy ciała, ww. formy aktywności są nieskuteczne, gdyż zaburzona jest sprawność motoryczna tych osób. W ekstremalnych przypadkach należy stosować trening statyczny polegający na pracy statycznej mięśni.
19
Cukrzyca Wysiłek fizyczny zmniejsza stężenie glukozy we krwi. Systematyczny trening oparty na dynamicznej pracy wszystkich grup mięśni, powoduje wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych, które pomagają w utrzymaniu właściwego stężenia glukozy podczas pracy mięśniowej
20
Jedną z najprostszych form aktywności fizycznej dla osób chorych na cukrzycę jest codzienna gimnastyka, uwzględniająca pracę dynamiczną, o dużej amplitudzie ruchów we wszystkich stawach
21
Zdrowotne aspekty systematycznej aktywności ruchowej
22
Rola aktywności fizycznej nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zdrowia fizycznego, ale także do sfery psychicznej i społecznej. Aktywność fizyczna pozwala nam nie tylko zmienić swój styl życia na aktywny, ale jest wyrazem wolnego wyboru i odpowiedzialnością za swoje zdrowie.
23
Aktywność ruchowa ma również wpływ na nasze życie społeczne.
24
Dotyczy to poznania się w grupie (rodzinie, sekcji sportowej, klasie szkolnej), integracji i przeciwdziałaniu izolacji społecznej jej członków.
25
Szczególną rolę w aktywności ruchowej w życiu współczesnego człowieka odgrywają wszelkie formy rekreacji fizycznej w rodzinie.
26
W wychowaniu do aktywności ruchowej we wczesnym dzieciństwie nieoceniony wpływ mają rodzice. Jest to pierwsze środowisko socjalizacji, wprowadzające dziecko w świat szeroko pojętej aktywności fizycznej.
27
Najważniejszym elementem jest scalenie rodziny, która we współczesnym świecie narażona jest na wiele wpływów dezintegracyjnych.
28
W atmosferze wspólnie spędzonego aktywnie czasu, rodzice mogą wychowywać swoje dzieci, kształtować osobowość, pobudzać i rozwijać takie cechy jak: wytrwałość, odpowiedzialność, wspólne działanie w grupie, pomoc partnerowi, szacunek do innych uczestników.
29
Zalecenia aktywności fizycznej
30
Według Światowej Organizacji Zdrowia każdy dorosły mężczyzna dla utrzymania zdrowia oraz kondycji fizycznej powinien codziennie spacerować minimum 90 minut, zaś kobieta 1 godzinę.
31
Za normę można też przyjąć dawkę ruchu wynoszącą co najmniej 10 minut z intensywnością 80 intensywności maksymalnej
32
U młodych ludzi intensywność wysiłków fizycznych powinna kształtować się na poziomie 50 obciążenia maksymalnego oraz trwać około 30 minut (3-5 razy w tygodniu)
33
Zaobserwowano, że u osób prowadzących siedzący tryb życia, wysiłki fizyczne na poziomie 110-120min mają wpływ na sprawność zaopatrzenia tlenowego.
34
U każdego człowieka aktywność ruchowa podlega ewolucji, zależna jest od stylu życia, warunków pracy, osobistych doświadczeń i motywacji.
35
Piśmiennictwo 1.W Osiński Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF Poznań 2002 2.J. Gracz Psychologia rekreacji w turystyce, AWF Poznań 2003 3.J. Karski Środowisko i zdrowie, Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia, Warszawa 1995 4.H. Kuński Elementy zdrowotne rekreacji fizycznej w średnim wieku, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985
36
Dziękuję za uwagę Piotr Nowak Nr albumu 22526

Mogą Cię zainteresować

Sport to zdrowie - Slajd 1

Sport to zdrowie

Sport to zdrowie
Historia piłki nożnej - Slajd 1

Historia piłki nożnej

Historia piłki nożnej
Odżywianie przed zawodami i w trakcie zawodów - Slajd 1

Odżywianie przed zawodami i w trakcie zawodów

Odżywianie przed zawodami i w trakcie zawodów
Ruch to zdrowie - Slajd 1

Ruch to zdrowie

Ruch to zdrowie

O stronie

Świat prezentacji to vortal zawierający prezentacje multimedialne przeznaczone nie tylko dla uczniów, ale i nauczycieli. Tylko w naszym vortalu znajdziesz ogrom wiedzy przedstawiony na slajdach prezentacji. Dzięki nam łatwiej przygotujesz się do lekcji czy odrobisz zadanie domowe. Prezentacje podzielone są na kategorię aby łatwiej było Ci odnaleźć to czego szukasz. Nazwy kategorii odpowiadają nazwą przedmiotów szkolnych. Dzięki nam zapomnisz czym jest pracochłonne przygotowywanie prezentacji i ściągniesz "gotowca".

Ostanio dodane

2017 © Wszystkie prawa zastrzeżone

Używamy plików cookies, aby dostosować zawartość strony do Twoich preferencji i oczekiwań oraz zapewnić Ci wygodę podczas przeglądania strony www. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Co to są ciasteczka?