Slide 1
Edukacja Edukacja czytelnicza czytelnicza ii medialna medialna TWORZENIE NOTATEK
Slide 2
KILKA WSKAZÓWEK TWORZENIA NOTATEK NOTOWANIE LINEARNE NOTOWANIE GRAFICZNE MEN
Slide 3
Własne notatki lepiej robić na oddzielnych kartkach jednakowego formatu i zbierać w segregatorach, teczkach lub używać notatników. Nie mieszaj notatek z kilku przedmiotów w jednym zeszycie Notuj datę zrobienia notatki, tytułuj działy, poddziały (wpisuj podawany temat zajęć), numeruj strony. Segreguj je tematycznie, opisuj i trzymaj w segregatorach z przekładkami lub Interlinie (odstępy między wierszami) powinny być naw oddzielnych tyle duże, teczkach abyś mógł zmieścić w nich uwagi lub dopiski. Notatki rób na jednej kartki, drugą zostawrysunki, wolną na późniejsze uwagi, stronie Rysuj diagramy, schematy, podkreślaj dopiski. ważne słowa, Staraj się pisać starannie, abyś mógł odczytać własne daty, używaj kolorów . Staraj się przejrzeć każdą notatkę zaraz po zrobieniu, masz pismo. większą szansę uzupełnić ją i poprawić błędy. MEN
Slide 4
NOTOWANIE LINEARNE FORMY: NOTA BIBLIOGRAFICZNA CYTAT, WYCIĄG STRESZCZENIE NOTATKA TERMINOLOGICZNA PLAN KONSPEKT MEN
Slide 5
NOTA BIBLIOGRAFICZNA Jest to najprostsza forma notatki. Zapisujemy w niej dane o tekście, który czytamy lub dopiero mamy przeczytać. Sporządzamy ją w formie skróconego opisu bibliograficznego książki czy artykułu. Powinna zawierać podstawowe dane o tekście, umożliwiające powtórne dotarcie do niego. MEN
Slide 6
CYTAT, WYCIĄG Robienie wyciągów jest dosłownym wynotowywaniem ważniejszych myśli i wniosków z tekstu, nad którym się pracujefragmentu podręcznika lub innej książki czy artykułu. Podstawowa zasada brzmi: wypisz rzeczy najważniejsze w jak najkrótszej formie. Jest to forma pracochłonna i mało efektywna. Taki rodzaj notowania można zastąpić wykonaniem kserokopii. MEN
Slide 7
STRESZCZENIE W takiej notatce staramy się oddać sens myśli autora własnymi słowami. Jeśli cytujemy fragmenty, to należy je oznaczyć. Szybki przegląd książki Bibl. Miejska Filia nr 5 Z.Piertrasiński: Sztuka uczenia się. Wyd. 4 Warszawa 1964, s. Nr inw. 11234 56 Sztuka czytania polega m.in.. Na umiejętności szybkiego przeglądu tekstu. Celem przeglądu jest zorientowanie się, czy warto ten tekst przeczytać. Trzeba zwrócić uwagę na nazwę wydawcy, spis treści i przedmowę- to da pogląd o charakterze książki. Jeśli szukamy odpowiedzi na konkretne pytanie-sięgamy do skorowidza. To jest alfabetyczny spis tematów poruszanych w książce. Omówienie przeglądu wstępnego ująć na pocz. referatu Dokładniejsze zapoznanie się z treścią daje przekartkowanie książki. Trzeba szybko przejrzeć strony, czytając tylko pojedyncze zdania, aby zorientować się w treści i stylu autora. Przykład notatki w formie streszczenia MEN
Slide 8
NOTATKA TERMINOLOGICZNA To taka notatka, w której wypisujemy napotkane terminy i objaśnienia Jak powstały słowniki?- Terminy Egz. pożyczony od do nich. Basi Kwiatkowskiej S. Urbańczyk: Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność. Wyd. 3 Kraków 1991, s. 10-13 Terminy: Glosa- objaśnienia (słówka) zapisywane na marginesach książki, czasami między wersami właść. tekstu, początkowo obj. do Iliady i Odysei. Mamotrekty (lub mamotrepty- dosł. Karmiony piersią)słowniczki objaśniające początkującym studentom średniow. słowa łacińskie z Biblii na ich języki narodowe (lingua vulgaris) Wokabularz- z łac. vocabulum- słowo, nazwa; słownikokreślenie z XV w. Przykład notatki terminologicznej MEN
Slide 9
PLAN Tworząc notatki w formie planu musimy ustalić zależności między informacjami, które opracowujemy. Ustalamy, które wiadomości mają charakter pierwszorzędny, a jakie drugorzędne informacje należy im przyporządkować. Notatka może przyjąć formę planu ramowego lub szczegółowego. Schemat notatki w formie planu ramowego i szczegółowego PLAN RAMOWY 1. 2. 3. 4. .. 5. PLAN SZCZEGÓŁOWY I. A. 1. 2. .. B. II. . A. .. B. . MEN
Slide 10
PRZYKŁAD NOTATKI W FORMIE PLANU SZCZEGÓŁOWEGO Zachowanie się mew F. Król: Mewy. Warszawa 1982 Bibl. Mirjska Filia nr 5 Nr inw. 21344 1.Obserwacja jako metoda badawcza etologia- (nazwa pochodzi od grec. ethos obyczaj metoda badawcza polegająca na obserwacji zachowania zwierząt w ich środowisku. A) K. Darwin B) K. Lorenz (nagroda Nobla- 1972) 2. Obserwacja mew jako przykład zastosowania metody Zajmowanie terytoriów A) Walki samców- zwłaszcza w przypadku spóźnionego przylotu do gniazdowiska Kojarzenie się par A) Samice szukają partnerów B) Przyjęcie pokarmu od samca przyjęcie oferty małżeńskiej C) Wysiadywanie jaj na przemian przez samicę i samca Opieka nad młodymi A) Sygnały ostrzegawcze B) Karmienie przez wyrzucenie zawartości wola MEN
Slide 11
KONSPEKT Termin konspekt pochodzi z łac. Conspectus, oznaczającego rozpatrywanie czegoś. Jest to bardzo szczegółowy plan tekstu, odczytu, przemówienia czy wykładu. Oprócz zawartości treściowej konspekt powinien zawierać informacje dotyczące kompozycji i metody opracowania. Opracowanie konspektu może Ci ułatwić przygotowanie ustnej lub pisemnej wypowiedzi np. podczas egzaminu czy wygłaszania referatu. MEN
Slide 12
Przykład konspektu Konstytucja 3 Maja na tle dorobku konstytucjonalizmu epoki I. WSTĘP A. rozumienie tematu: analiza w odniesieniu do konst. 1) amerykańskiej, 2) francuskiej. B. Zakres chronologiczny- koniec XVIII w. II. ROZWINIĘCIE A. Okoliczności powstania Konst. 3. V. B. Ich wpływ na zawartość Konst. 3. V. C. System polit. W Konst. 3. V. 1. Władza ustawodawcza 2. Władza wykonawcza 3. Prawa obywat. 4. Charakter państwa D. Podobieństwa i różnice systemów ustrojowych E. Konstytucja a porządek społ. III. ZAKOŃCZENIE A. Podsumowanie B. Moje zdanie MEN
Slide 13
NOTOWANIE GRAFICZNE FORMY: FORMY MAPY MYŚLI (MIND MAP) TECHNIKA ROZGAŁĘZIEŃ TECHNIKA DENDRYTÓW MEN
Slide 14
MAPY MYŚLI (MIND MAP) Sporządzanie mapy myśli zaczynamy od wyszukania słów-kluczy, czyli takich, które szczególnie silnie działają na naszą zdolność tworzenia skojarzeń. Najlepiej, jeśli jest to rzeczownik lub czasownik, któremu m towarzyszyć przymiotnik lub przysłówek. MEN
Slide 15
Szczegółowe zasady sporządzania map myśli: 1. POŁÓŻ KARTKĘ W UKŁADZIE HORYZONTALNYM, NA ŚRODKU NAPISZ HASŁO-NAJWAŻNIEJSZĄ INFORMACJĘ. ZAMIAST TEGO MOŻESZ WYKONAĆ RYSUNEK. OBRAZ ZACHĘCA DO TWÓRCZEGO MYŚLENIA! 2. OD CENTRUM WYPROWADŹ ROZGAŁĘZIENIA. WPISUJ SŁOWA-KLUCZE WZDŁUŻ LINII. PAMIETAJ O ZASADZIE- IM DALEJ OD CENTRUM, TYM MNIEJ ISTOTNA INFORMACJA. 3. PISZ DRUKOWANYMI LITERAMI. NA KAŻDEJ LINII UMIESZCZAJ TYLKO JEDNO SŁOWO-KLUCZ. 4. UŻYWAJ WIELU KOLORÓW I RÓB RYSUNKI. 5. POSTARAJ SIĘ UWOLNIĆ UMYSŁ, NIE ZWAŻAJ NA UTARTE ZWYCZAJE. TO TWOJA NOTATKA I MA SŁUŻYĆ TOBIE. 6. NIE ZASTANAWIAJ SIĘ GDZIE UMIEŚCIĆ POSZCZEGÓLNE ELEMENTY I CZY JE W OGÓLE UMIEŚCIĆ. WAŻNE JEST ZAPISYWANIE WSZYSTTKIEGO TEGO, CO NASUWA CI UMYSŁ W ZWIĄZKU Z ZADANYM TEMATEM 7. PO ZAKOŃCZENIU PRACY MASZ CZAS, ABY UPORZĄDKOWAĆ I DODAĆ NOWE ELEMENTY. MEN
Slide 16
PRZYKŁAD NOTATKI W FORMIE MAPY MYŚLI KO IS W TER YTO IENIE M R KA ANIE MŁODE GO LĘ ŻA PLA OST RZE G RIU M Y PAR AŁ I N O IA EM IEN R CE ARM K KOJARZ ENIE S IĘ MEWY E A N CE O JS D IE Z M NIA G C M SA KI L A W OB SE RW AC JA NZ E OR L . K NA UKA SPÓ ŹNI ENI E I W I SL Y M K.DARWIN NOBE L 197 3 ETOLO GIA MEN
Slide 17
TECHNIKA ROZGAŁĘZIEŃ TA FORMA OPIERA SIĘ NA ZASADACH PODOBNYCH DO MAP MYŚLI. ZAGADNIENIE GŁÓWNE UMIESZCZAMY W CENTRUM I ZAKREŚLAMY KÓŁKIEM. OD NIEGO ROZCHODZĄ SIĘ ROZGAŁĘZIENIA POBOCZNE. NIE STOSUJE SIĘ TU RYSUNKÓW I KOMENTARZY. NALEŻY ZAPISYWAĆ ZAGANIENIA W POSTACI SCHEMATU UKAZUJĄCEGO POŁĄCZENIA MIĘDZY NIMI. MEN
Slide 18
PRZYKŁAD NOTATKI W FORMIE ROZGAŁĘZIEŃ STRUKTURA OPARTA NA WERSACH STRESZCZENIE WYCIĄG LINEARNE STRUKTURA HIERARCHICZNA PLAN NOTOWANIE MAPY MYŚLI GRAFICZNE ROZGAŁĘZIENIA SCHEMATY DENDRYTY (DRZEWA) MEN
Slide 19
TECHNIKA DENDRYTÓW INACZEJ TWORZENIE DRZEWA MA NIECO INNA FORMĘ. ROZPOCZYNAMY U DOŁU KARTKI, A NASTĘPNIE ROZWIJAMY NOTATKĘ KU GÓRZE I NA BOKI, TAK JAK ROZRASTA SIĘ DRZEWO. MEN
Slide 20
PRZYKŁAD NOTATKI SPORZĄDZONEJ TECHNIKĄ DENDRYTÓW BIEŻĄCY DZIENNY KRÓTKOTERMINOWY TYGODNIOWY ROZKŁAD DNIA ROZKŁAD TYGODNIA KWARTALNY PLAN CZYNNOŚCI ŚREDNIOTEMINOWY ROCZNY ANALIZA CZYNNOŚCI WIELOLETNI DŁUGOTERMINOWY ŻYCIOWY TERMINY REALIZM ELASTYCZNOŚĆ CELE RODZAJE PLANÓW PLANOWANIE REGUŁY PLANOWANIA MEN
Slide 21
KONIEC Opracowanie: Katarzyna Szcześniaknauczyciel-bibliotekarz Gimnazjum nr 20 w Katowicach Wykorzystano: Zeman E. : Edukacja czytelnicza i informacyjna. Warszawa 1999 MEN
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!