Religia

Sakrament małżeństwa

6 lat temu

Zobacz slidy

Sakrament małżeństwa - Slide 1
Sakrament małżeństwa - Slide 2
Sakrament małżeństwa - Slide 3
Sakrament małżeństwa - Slide 4
Sakrament małżeństwa - Slide 5
Sakrament małżeństwa - Slide 6
Sakrament małżeństwa - Slide 7
Sakrament małżeństwa - Slide 8
Sakrament małżeństwa - Slide 9
Sakrament małżeństwa - Slide 10
Sakrament małżeństwa - Slide 11
Sakrament małżeństwa - Slide 12
Sakrament małżeństwa - Slide 13
Sakrament małżeństwa - Slide 14
Sakrament małżeństwa - Slide 15
Sakrament małżeństwa - Slide 16
Sakrament małżeństwa - Slide 17
Sakrament małżeństwa - Slide 18
Sakrament małżeństwa - Slide 19
Sakrament małżeństwa - Slide 20
Sakrament małżeństwa - Slide 21
Sakrament małżeństwa - Slide 22
Sakrament małżeństwa - Slide 23
Sakrament małżeństwa - Slide 24
Sakrament małżeństwa - Slide 25
Sakrament małżeństwa - Slide 26
Sakrament małżeństwa - Slide 27
Sakrament małżeństwa - Slide 28
Sakrament małżeństwa - Slide 29
Sakrament małżeństwa - Slide 30
Sakrament małżeństwa - Slide 31
Sakrament małżeństwa - Slide 32
Sakrament małżeństwa - Slide 33

Treść prezentacji

Slide 1

SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA Opracowanie: Anna Mrozowicz w oparciu o Teologię ciała Jana Pawła II i wybranych autorów patrz slajd nr 4

Slide 2

Mężczyzną i niewiastą stworzył ich Całość rozważań pt. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich to katechezy wygłoszone przez Ojca Świętego Jana Pawła II podczas audiencji środowych w latach 1979 1984 (z przerwami ze względu na zamach i rekonwalescencję). W sumie jest to 129 katechez, zebranych na ponad 800 stronach maszynopisu zatem w dziejach Kościoła jest to najbardziej obszerna papieska nauka na jeden temat. Zbiór tych rozważań nosi też nazwę Teologia ciała wg Jana Pawła II.

Slide 3

O czym traktuje Teologia ciała? Poznajemy dobrą nowinę o ludzkiej seksualności, która pozwala odrzucić wszelką pokusę manichejskiego pesymizmu (negował on wartość ludzkiego ciała), z którą Kościół zmagał się od pierwszych wieków swego istnienia. Podtytuł: Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa; człowiek osoba ludzka duch ucieleśniony lub ciało uduchowione Jest to pozycja dla wszystkich tych, którzy pragną poznać lub pogłębić naukę Kościoła na temat m.in. sakramentu małżeństwa, ciała, ludzkiej seksualności. Rzuca nowe, pozytywne spojrzenie na ciało i wpisaną w nie seksualność, podkreślając, że małżeństwo jest autentyczną drogą do Boga i świętości.

Slide 4

Niektóre opracowania i autorzy W. Półtawska O. Ksawery Knotz, Akt małżeński, Seks jakiego nie znacie, Seks jest boski, Zaślubiny w Bogu mężczyzny i kobiety O. K. Meissner, Płciowość i czystość: z problematyki życia seksualnego, Człowiek istota płciowa Ch. West, Dobra nowina o seksie i małżeństwie, Eros i agape Y. Semen, Seksualność wg JP II, Duchowość małżeńska wg JP II J. Pulikowski, Wartość współżycia małżeńskiego P. Kopycki, Elementarz teologii ciała wg JP II J. Mac Manus, Jestem swoim ciałem J. Evert, Teologia jejjego ciała M. Rupnik, S. Averincev, Adam i jego żebro

Slide 5

Rozumienie pojęcia sakrament pojęcie centralne dla naszych rozważań, przebyło w ciągu wieków długą drogę Dzieje sakramentu trzeba rozpocząć od greckiego terminu mysterion, który z czasem oddano przez łacińskie mysterium ilub sacramentum Ogólnie mówiąc pierwotnie termin ten oznaczał odwieczny zamysł Boży, ale z czasem już w Nowym Testamencie związał się z urzeczywistnieniem tego planu, objawionego w Jezusie Chrystusie, w którym ujawniła się wola Boża zbawienia człowieka

Slide 6

Rozumienie pojęcia sakrament Św. Augustyn (IV-V w.) wpłynął na dalsze uściślenie tego terminu przed podkreślenie, że sakramenty są świętymi znakami, a nazywał sakramentami ryty religijne tak Starego, jak i Nowego Przymierza, symbole i figury biblijne oraz objawioną religię chrześcijańską Św. Izydor z Sewilli (VII w.) podkreślił z kolei inny aspekt: tajemniczą naturę sakramentu, który pod osłoną postaci materialnych kryje oddziaływanie Ducha Świętego w głębi duszy człowieka Św. Tomasz z Akwinu (XIII w.) odtąd przez sakrament rozumiano jedno z siedmiu źródeł łaski

Slide 7

Rozumienie pojęcia sakrament Dopiero w XX w. zwrócono uwagę na zagubione w ciągu wieków aspekty sakramentu np. jego wymiar eklezjalny i osobiste spotkanie z Chrystusem Sobór Watykański II powraca przede wszystkim do pierwotnego znaczenia sakramentu misterium, nazywając Kościół powszechnym sakramentem zbawienia, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego Sakrament jest tu pojęty zgodnie z jego pierwotnym znaczeniem jako realizacja odwiecznego planu Bożego zbawienia ludzkości

Slide 8

Sakrament dwa znaczenia Dawniejsze i bardziej szerokie wywodzi się z tradycji biblijnej i patrystycznej, a oznacza tajemnicę odwiecznie ukrytą w Bogu, czyli realizację odwiecznego Bożego planu zbawienia ludzkości (sakrament stworzenia, sakrament odkupienia pojęcia JP II) Bardziej precyzyjne i współczesne opisane w tzw. Małym Katechizmie, czyli jako znak widzialny łaski niewidzialnej, za św. Tomaszem z Akwinu, określany przez swą materię i formę

Slide 9

Najpierwotniejszy sakrament To określenie znajdujemy w katechezach z 13 i 20 października 1982 r. z teologii ciała JP II Wszystkie sakramenty Nowego Przymierza znajdują w małżeństwie, jako sakramencie najpierwotniejszym, () swoją rację wzorczą Uwaga! W porządku katechizmowym siódmy sakrament (na końcu); w ujęciu JP II pierwotny sakrament (początek); św. Teresa z Avila, Zamek wewnętrzny siódme mieszkania małżeństwo duchowe; podobnie Pnp

Slide 10

Znaczenie symboliczne symbol (po grecku sym-ballein łączyć, zbierać razem) umożliwia on połączenie dwóch rzeczywistości różnych od siebie, z których jedna jest bezpośrednio dostępna (miłość męża i żony), a druga wymaga odkrycia (miłość Boga do człowieka). Symbol ma więc zawsze podwójny sens, zawiera w sobie rzeczywistość umiejscowioną w czasie i przestrzeni, a zarazem pozaczasową i pozaprzestrzenną; równocześnie materialną i duchową

Slide 11

Małżeństwo objawia tajemnicę Kościoła Adam i Ewa stworzeni na obraz i podobieństwo Boga Zdolność Adama i Ewy do przekazywania życia i miłości uczestnictwo w dziele stwórczym Boga Małżeństwo Adama i Ewy jest wzorem, figurą, prototypem wspólnoty Kościoła Małżeństwo początku i małżeństwo w Chrystusie przerwana ciągłość, Jezus Chrystus drugi Adam Bóg jako mąż Lud Boży jako żona Śmierć na krzyżu zaślubiny Chrystusa Oblubieńca i Kościoła Oblubienicy Zmartwychwstały Oblubieniec jednoczy się z Oblubienicą

Slide 12

Kościół objawia tajemnicę małżeństwa Bóg zaprasza małżonków do wspólnego życia Miłość Boga objawiona w sakramentach Kościoła np. Bierzmowaniu, Pokucie i Pojednaniu Eucharystia w centrum życia Kościoła Kościół żyje dzięki Eucharystii Troska o więź z Chrystusem i między sobą podstawowe zadanie małżonków, zaś wspólnota małżeńska małą wspólnotą Kościoła

Slide 13

Papieskie rozważania w cz. II Wymiar przymierza i łaski (Ef 5, 21-33 m.in. wzajemne poddanie, oblubieńczy i odkupieńczy sens miłości) Wymiar znaku (Pnp, Tob m.in. mowa ciała, eros czy agape?, miłość jako próba) Prawo życia dał im Bóg w dziedzictwo (problematyka etyczna m.in. odpowiedzialne rodzicielstwo i zarys duchowości małżeńskiej)

Slide 14

Małżeństwo biblijne instytucja naturalna związek jednego mężczyzny z jedną kobietą związek stały, dający możność skutecznego pomagania sobie uzupełnianie się wzajemne we wszystkich dziedzinach życia wspólnota miłości zjednoczenia serc i ciał przedłużenie gatunku ludzkiego

Slide 15

Małżeństwo w nauczaniu Kościoła powołanie - wezwanie na drogę do świętości to dar i zadanie miłowania, a więc naśladowanie w miłości samego Boga zadanie budowania komunii osób na wzór komunii osób Boskich akt zaufania ze strony Boga, który wierzy w nich, ufa, liczy że są jedyni i niepowtarzalni - tak bardzo, że zawierza człowiekowi drugą osobę, aby ją czynił szczęśliwą, lepszą, gotową do osiągnięcia szczęścia w niebie, Bóg chce pomocy człowieka w uszczęśliwianiu i zbawianiu mężażony

Slide 16

Dlaczego aż sakrament? ankietowani podają odpowiedzi praktyczne: bo taka jest tradycja bo daje większe i specjalne błogosławieństwo oraz łaski Boże bo wierzącym potrzeba religijnie uwarunkowanej umowy i uporządkowania tak ważnej dziedziny jakim jest współżycie mężczyzny i kobiety bo wierzącym potrzeba zapewnienia trwalszej opieki ojca i matki nad dzieckiem

Slide 17

Dlaczego aż sakrament? musimy zwrócić się do Boga Stworzyciela i zapytać Go o zamysł względem małżeństwa na płaszczyźnie głębszej niż tylko praktycznej na mocy Chrztu Świętego jesteśmy wszczepieni w Chrystusa sakramenty przynależą do istoty naszego życia z Kościołem, w Kościele i dla Kościoła

Slide 18

Sakrament małżeństwa małżeństwo jest zamysłem Boga , a małżonkowie są znakiem Jego miłości wewnątrztrynitarnej, bowiem Bóg stwarzając człowieka na swój obraz i podobieństwo przeznaczył go do komunii osób Bóg udzielił małżonkom specjalnego błogosławieństwa i zaprosił ich do uczestnictwa w dziele stwórczym poprzez przekazywanie życia ludzkiego

Slide 19

Sakrament małżeństwa małżonkowie są również znakiem miłości Boga do całej ludzkości, bowiem małżeństwo odzwierciedla fakt zawarcia Nowego i Wiecznego przymierza Boga z ludźmi w Chrystusie i obraz Jego miłości, jaką darzy Kościół Swoją Oblubienicę

Slide 20

Sakrament małżeństwa związek małżeński między ludźmi ochrzczonymi, uprawnionymi do jego zawarcia, w którym poprzez wzajemne danie sobie praw małżeńskich do swego ciała oraz ślubowanie wzajemnej miłości, wierności i uczciwości małżeńskiej aż do śmierci, zostaje udzielona małżonkom łaska Boża.

Slide 21

Sakrament małżeństwa sakramentu małżeństwa udzielają sobie sami małżonkowie; kapłan jest tylko oficjalnym świadkiem Kościoła, potwierdza małżeństwo i błogosławi nowożeńcom na drogę ich życia

Slide 22

Sakrament małżeństwa małżonkowie są jednak wtórnymi szafarzami łaski sakramentu małżeństwa pierwszym i zasadniczym szafarzem sakramentalnego przekazywania praw osoby jednego małżonka drugiej stronie jest zawsze sam Jezus Chrystus, gdyż od chwili chrztu nie należymy do siebie samych, lecz jesteśmy Jego własnością

Slide 23

Sakrament małżeństwa sakrament małżeństwa dokonuje się w momencie jego zawarcia (dzień ślubu), ale działa przez całe życie zewnętrznym znakiem zaślubin jest noszona obrączka, która ma nam nieustannie przypominać o zawartym przymierzu małżeńskim i strzec jedności i nierozerwalności , zwłaszcza w obliczu trudności małżeńskich

Slide 24

Sakrament małżeństwa W jaki sposób Bóg przychodzi do małżonków? odpowiedź Kościoła jest nadzwyczaj konkretna i precyzyjna Kościół wskazuje, że małżonkowie mogą odkryć Chrystusa obecnego między nimi bardzo blisko w ich więzi małżeńskiej, czyli w relacji, jaką tworzą między sobą i w ten sposób pozostaje On na zawsze, aby para małżeńska dojrzewała do coraz autentycznej miłości

Slide 25

Dla wierzących Decyzja zawarcia małżeństwa przez osoby ochrzczone nie daje gwarancji owocności sakramentu małżeństwa; jest różnica między małżeństwem ważnie zawartym a owocnym Osoby bez wiary nie są w stanie żyć łaską tego sakramentu Zanim łaska sakramentu zacznie działać muszą świadomie powiedzieć Bogu TAK Obudzić sakrament małżeństwa!

Slide 26

Łaska sakramentu małżeństwa Nie mylić sakramentu małżeństwa i chrztu to inne sakramenty i udzielają różnych darów; sakrament chrztu odradza życie z Bogiem, buduje i ożywia więź z Nim, zaś małżeństwo buduje więź męża i żony, aby żyli w jedności Sakrament więzi, w której jest obecny Bóg. Miłość Boża obecna w miłości męża i żony tworzy sakramentalną wspólnotę małżeńską Sakrament ten włącza więź męża i żony w tę samą więź Jezusa Oblubieńca i Kościoła Oblubienicy

Slide 27

Żyć sakramentem małżeństwa I etap ochrzczeni członkowie Kościoła, którzy przyjmują sakrament małżeństwa, ale nie mają wiary w działanie Jezusa Chrystusa np. w Słowie Bożym czy sakramentach nie są zdolni do rozpoznania działania Chrystusa w ich wspólnocie małżeńskiej, a takie rozpoznanie jest zaś konieczne, aby sakrament małżeństwa wydawał owoce.

Slide 28

Żyć sakramentem małżeństwa II etap małżeństwa, które szczerze żyją chrztem świętym, czyli mają osobiste odniesienie do Chrystusa, ale nie potrafią wskazać wyjątkowości łaski sakramentu małżeństwa. Jako chrześcijanie małżonkowie słuchają Słowa Bożego, pielęgnują modlitwę, życie sakramentalne, zachowują przykazania, obyczaje chrześcijańskie poprzez które wyraża się ich duchowość chrześcijańska. Ukształtowani przez tradycyjną formację religijną potrafią dostrzec działanie Boga np. w Eucharystii, w Słowie Bożym, w sakramencie pojednania, ale wspólnota małżeńska nie jest dla nich rzeczywistym znakiem działania Boga wobec człowieka.

Slide 29

Żyć sakramentem małżeństwa III etap małżeństwa, które podejmują proces rozeznania duchowego nad obecnością Boga w ich więzi. Dobrze odczytują nawzajem swoje potrzeby i je zaspakajają. Na tym najwyższym stopniu życia tajemnicą małżeństwa małżonkowie są świadomi bezpośredniego działania Chrystusa przychodzącego do nich w ich więzi małżeńskiej poprzez ich męskość i kobiecość. Odkrycie tego szczególnego działania Chrystusa pozwala im na pełne odkrycie łaski sakramentu małżeństwa, która intensyfikuje obecne już wcześniej działanie Boga w ich więzi.

Slide 30

Walka duchowa BÓG MAŁŻONKOWIE

Slide 31

Grzech i jego konsekwencje GRZECH RELACJE ZRANIENIA PRZEBACZENIE JEDNOŚĆ URAZY PODZIAŁY

Slide 32

Dla Boga nie ma nic niemożliwego

Slide 33

Ku jedności małżeńskiej modlitwa za współmałżonka i z nim (zwłaszcza dziękczynna) oraz dialog małżeński sakrament pokuty i pojednania częste uczestnictwo w Eucharystii rekolekcje małżeńskie modlitwa o uzdrowienie wewnętrzne samowychowanie (praca nad sobą) dążenie do świętości (naśladowanie Boga w miłości) grupa wsparcia (np. wspólnota) kompetentne poradnictwo

Dane:
  • Liczba slajdów: 33
  • Rozmiar: 0.47 MB
  • Ilość pobrań: 236
  • Ilość wyświetleń: 8367
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie