6
System modernizacji Powinien być oparty na strategii, partycypacji, refleksji, umiejętności łączenia oraz systematycznych przekształceniach
7
Stworzenie spójnego systemu wdrożenia Strategii rozwoju województwa SPÓJNY SYSTEM PROGRAMOWANIA ROZWOJU PARTNERZY SPOŁECZNI SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA Regionalne i subregionalne obszary funkcjonalne KOORDYNACJA ROZWOJU NA OBSZARZE POWIATÓW (NOWA ROLA STAROSTÓW) GMINYPOZIOM LOKALNY PARTNERZY GOSPODARCZY
8
Założenia polityki terytorialnej Wymiar terytorialny RPO i SRW, łącznik z PZPW Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów tematycznych wsparcia Uwzględnienie specyfiki poszczególnych obszarów, ich powiązań funkcjonalno-przestrzennych Wydobycie endogenicznych czynników rozwoju Kreowanie nowych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego
9
Polityka terytorialna jako instrument realizacji ustaleń Strategii Polityka terytorialna to różnicowanie działań wobec różnych obszarów adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna będzie prowadzona na czterech poziomach - dla których Poziom wojewódzki obejmuje Bydgoszcz i Toruń oraz będzie się odbywał proces jejmiasta planowania i wdrażania: ich obszary funkcjonalne Poziom regionalny i subregionalny obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom ponadlokalny obejmuje miasta powiatowe i ich obszar powiatu. Poziom lokalny rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność lokalną (RLKS). Poziom ten będzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie będące
10
W procesie realizacji idei Polityki Terytorialnej szczególna role będą odgrywać inwestycje zintegrowane Inwestycja Zintegrowana to zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, które mają wpływ na funkcjonalne obszary miejskie (Art.7 Rozporządzenia EFRR).
11
Idea inwestycji zintegrowanych sprzyjanie rozwojowi współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych oraz kształtowanie komplementarności działań różnych jednostek administracyjnych promowanie partnerskiego modelu współpracy różnych jednostek administracyjnych w ramach obszarów funkcjonalnych realizacja zintegrowanych projektów odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy obszarów funkcjonalnych kształtowanie relacji jednostek terytorialnych w ramach obszarów funkcjonalnych
12
Polityka TerytorialnaObszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
13
Poziom ponadlokalny (powiatowy) Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego(Poziom ponadlokalny - powiatowy) powinien obejmować swym zasięgiem każdorazowo jeden powiat ziemski Koordynatorem przedsięwzięć na tym obszarze jest Starosta Powiatowy, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Starostwa Powiatowego, pozostałych jednostek terytorialnych oraz partnerów społecznogospodarczych z obszaru powiatu odbywa się w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami są przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych miast i gmin
14
Wnioski do Polityki Terytorialnej Kierunek rozwoju Powiatu ( ORSG) PARTNERZY SPOŁECZNI SAMORZĄD GMINNY STAROSTA PARTNERZY GOSPODARCZY SAMORZĄD GMINNY
15
Na każdym poziomie polityki terytorialnej realizowane będą zadania odpowiadające specyfice danego obszaru. W tym celu zidentyfikowane będą główne problemy oraz kierunki rozwoju w oparciu o obowiązujące dokumenty planistyczne na poziomie krajowym i regionalnym
16
Polityka Terytorialna Rozwój lokalnej gospodarki Rozwój społeczności lokalnej Nowoczesna struktura funkcjonalno-przestrzenna Rezultaty Zasoby wewnętrzne Partnerstwo Potencjały Baza
19
Warunki efektywnej realizacji idei Polityki Terytorialnej
20
Polityka terytorialna Aktywność samorządów lokalnych Zaangażowanie partnerów społeczno-gospodarczych Konsekwencja w działaniu Analiza i wykorzystanie potencjałów endogenicznych Współpraca ze zmieniającym się otoczeniem i dokonywanie zmian wyprzedzających
26
Społeczność współpracująca a a k y aln t i l ri o P yt o r e T
27
W ramach Polityki Terytorialnej dialog i udział społeczności w procesie rozwoju powinien prowadzić : Od rządu do współrządzenia Od samorządu do samorządności Od władzy do władztwa
28
W procesie budowy koncepcji rozwoju należy uwzględnić specyfikę obszaru dla którego planujemy proces rozwoju
29
Strategia Obszaru Wykaz Projektów Instytucja Zarządzająca Kontrakt Regional ny Realiza cja