Plastyka

Renesans

6 lat temu

Zobacz slidy

Renesans - Slide 1
Renesans - Slide 2
Renesans - Slide 3
Renesans - Slide 4
Renesans - Slide 5
Renesans - Slide 6
Renesans - Slide 7
Renesans - Slide 8
Renesans - Slide 9
Renesans - Slide 10
Renesans - Slide 11
Renesans - Slide 12
Renesans - Slide 13
Renesans - Slide 14
Renesans - Slide 15
Renesans - Slide 16
Renesans - Slide 17
Renesans - Slide 18
Renesans - Slide 19
Renesans - Slide 20
Renesans - Slide 21
Renesans - Slide 22
Renesans - Slide 23
Renesans - Slide 24
Renesans - Slide 25
Renesans - Slide 26
Renesans - Slide 27
Renesans - Slide 28
Renesans - Slide 29
Renesans - Slide 30
Renesans - Slide 31
Renesans - Slide 32
Renesans - Slide 33
Renesans - Slide 34
Renesans - Slide 35
Renesans - Slide 36
Renesans - Slide 37
Renesans - Slide 38
Renesans - Slide 39
Renesans - Slide 40

Treść prezentacji

Slide 1

RENESANS ZŁOTY WIEK ODRODZENIE Opracowała Katarzyna Brożek

Slide 2

  Włochy kolebką renesansu Renesans jest epoką otwierającą czasy nowożytne. Na przełomie XVXVI wieku we Włoszech, a w XVI wieku w innych częściach kontynentu, zmieniło się całkowicie myślenie człowieka, jego podejście do sztuki i tradycji filozoficznej oraz literackiej. Takie miasta jak Florencja, Siena, Padwa i Mediolan, stają się potęgami handlowymi, stąd wyszło ożywienie gospodarki. Miasta włoskie wysuwają się w XV wieku na czoło ówczesnej kultury europejskiej. To stamtąd na resztę Europy zaczęły promieniować nowe ideały i prądy. Włochy właśnie były ojczyzną genialnych artystów, naukowców, wynalazców, filologów i pisarzy.

Slide 3

HUMANIZM, Główny prąd umysłowy nowej epoki to który koncentruje uwagę na sprawach ludzkich, godności człowieka, jego wolności, propaguje rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny oraz harmonijne współżycie w społeczeństwie, podkreśla możliwości ludzkiego rozumu, oraz wartość wiedzy o świecie i możliwość jej zdobycia oraz rozwoju. Ośrodkiem, w którym działali najwybitniejsi humaniści była m.in. Florencja. Również w innych miastach Europy, na uniwersytetach, popularne stawały się studia nad kulturą, sztuką, językami antyku. Nauki, które zajmowały się językiem i literaturą, nazywano humanistycznymi. By badać dorobek antyku, należało znać trzy starożytne języki łacinę, grekę i hebrajski. Dawało to możliwość czytania w oryginale dzieł starożytnych mistrzów i filozofów, a w dalszych następstwach pozwalało stworzyć nowe interpretacje dzieł antyku. Humanista, uczony filolog, znający grekę, łacinę i hebrajski, studiujący literaturę antyczną. Za wybitnych humanistów Renesansu uznaje się Francesco Petrarkę, Jana Kochanowskiego, Erazma z Rotterdamu Publius Terentius Afer (ur. ok. 195 p.n.e., zm. nie wcześniej niż w 159 p.n.e.) komediopisarz rzymski, jeden z dwóch (obok Plauta), których komedie zachowały się do naszych czasów.

Slide 4

Odrodzenie oznacza przede wszystkim ożycie nowożytnego piśmiennictwa, intensywny rozwój sztuki, a zwłaszcza rozkwit literatur narodowych, malarstwa, rzeźby i architektury. Druk stał się nową drogą przenoszenia idei, myśli, wiadomości, wzorów podobnie jak nowe drogi morskie, wytyczane przez podróżników, żeglarzy i odkrywców. Johann Gutenberg Krzysztof Kolumb

Slide 5

Renesans epoka geniuszy Odrodzenie to przede wszystkim epoka wielkich indywidualności. Każdy, kto czuł w sobie przypływ talentu, rozwijał go wszechstronnie. Człowiek nie był zorientowany na jedną dyscyplinę, bardzo często pełnił wiele funkcji: zawodowych, społecznych, politycznych, artystycznych. Najlepszym przykładem mogą być Leonardo da Vinci i Michał Anioł, którzy interesowali się nauką, techniką, rozmaitymi dziedzinami sztuki i filozofią. Renesans zrodził wielu geniuszy, których osiągnięcia do dziś wzbudzają szacunek i podziw, gdyż znajdują praktyczne Człowiek witruwiański zastosowania.     Człowiek w dwóch pozycjach wpisany w   kwadrat i w koło. Studium dotyczące Leonardo da Vinci Geniusz włoskiego odrodzenia. Malarz, filozof, architekt, rzeźbiarz, matematyk, biolog, mechanik. proporcji ludzkiego ciała. Leonardo zwrócił uwagę na fakt, że wysokość dorosłego człowieka równa się w przybliżeniu szerokości jego rozstawionych ramion.

Slide 6

Złoty Wiek dla rzeźby malarstwa i architektury Sztuka renesansu jest bardzo różnorodna i złożona. Można w niej jednak wskazać pewne elementy wspólne i typowe. Do najważniejszych nowości, jakie wprowadził renesans, należy bezsprzecznie powrót do osiągnięć antycznej sztuki Greków i Rzymian. Była to także świadomość wartości ludzkiego umysłu, ciała, wszystkich ziemskich spraw. To, co zakazywał Kościół w średniowieczu, co nazywał godnym pogardy, stało się dla ludzi renesansu wartością. Nowy światopogląd odrzucił ascezę i wyrzeczenia, zanegował zło świata ziemskiego, cielesnego.

Slide 7

Cechy rzeźby renesansowej przywrócono grecki, klasyczny ideał piękna stosowano klasyczne zasady proporcji ukazywano piękno ludzkiego ciała wykorzystując znajomość anatomii stosowano zasadę kontrapostu tematykę czerpano ze Starego i Nowego Testamentu, z mitologii antycznej, rzeźbiono również portrety w formie popiersia rzeźbiono posągi wodzów na koniu rzeźba była statyczna i pełna harmonii

Slide 8

Michał Anioł Mojżesz Pieta

Slide 9

Najważniejszą zasadą renesansowej rzeźby było dążenie do realizmu, w myśl którego chciano jak najwierniej naśladować naturę, człowieka i jego ciało, a także możliwie najwierniej ukazać uczucia. Stąd też rzeźbiarze stale doskonalili technikę i warsztat pracy. Skłaniali się ku monumentalizmowi i schematom kompozycyjnym, opartym na prostych formach geometrycznych.

Slide 10

Michał Anioł Stworzenie Adama fresk z Kaplicy Sykstyńskiej

Slide 11

Michał Anioł Sąd Ostateczny fresk z Kaplicy Sykstyńskiej. Muzea Watykańskie

Slide 12

Cechy malarstwa renesansowego tematyka zarówno religijna jak i świecka (portrety) motywy mitologiczne lub biblijne postacie malowane według wzorów piękna klasycznego, ze znajomością anatomii kompozycja oparta na trójkącie harmonia, spokój łagodne kolory w tle pejzaż, często w oknie, dzięki czemu uzyskano głębię po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną i światłocień

Slide 13

Rafael Santi (1483 1520) Geniusz włoskiego odrodzenia. Malarz i architekt. Specjalizował się w malowaniu Madonn. Autoportret.

Slide 14

Rafael Santi Madonna ze szczygłem. Madonna Sykstyńska (Drezno)

Slide 15

Rafael Santi Zaślubiny Maryi z Józefem Przemienienie pańskie

Slide 16

Rafael Santi La Donna Velata Baltazar Castiglione

Slide 17

Leonardo da Vinci Porównaj. Wskaż podobieństwa Madonna z Blois Madonna z Carnation (z goździkiem)

Slide 18

Leonardo da Vinci Dama z łasiczką Kraków Mona Lisa Paryż

Slide 19

Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza fresk z kościoła Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.

Slide 20

Sandro Botticelli (1445 1510) Afrodyta Knidyjska Praksytelesa IV w.p.n.e. Zefiry Narodziny Venus Wiosna Porównaj postacie Afrodyty Praksytelesa Venus Botticellego. Wskaż podobieństwa. Zastanów się nad symboliką obrazu.

Slide 21

Sandro Botticelli Alegoria Wiosny Merkury Trzy Gracje: Czystość, Piękno i Rozkosz Venus brzemienna Wiosna Nimfa Chloris i Zefir

Slide 22

Albrecht Dϋrer (1471 -1528) Niemcy Autoportrety. Wskaż cechy malarstwa renesansowego na pierwszym portrecie.

Slide 23

Albrecht Dϋrer Czterej jeźdźcy Apokalipsy. Drzeworyt Rycerz, diabeł i śmierć. Miedzioryt. Zwróć uwagę na światło.

Slide 24

Tycjan (1488 1578) Włoski malarz tworzący głównie w Wenecji. Znany z przedstawiania kobiet o rudozłotych włosach. Kolor ten nazywamy dzisiaj tycjanowskim.

Slide 25

Tycjan Venus z Urbino La Bella

Slide 26

Tycjan Danae

Slide 27

Tycjan Salome Flora Zwróć uwagę na kolor włosów na obu obrazach.

Slide 28

Hans Holbein młodszy (1497 1543) Autoportret Przedstawiciel niemieckiego renesansu. Malarz nadworny Henryka VIII, króla Anglii. Wybitny portrecista. Autor ilustracji do Pochwały głupoty Erazma z Rotterdamu oraz grafik ilustrujących Biblię Marcina Lutra.

Slide 29

Hans Holbein młodszy Henryk VIIIt Anna Boleyn

Slide 30

Hans Holbein młodszy Kupiec Erazm z Rotterdamu

Slide 31

Hans Holbein młodszy Jean de Dinteville Ambasador Francji na dworze Henryka VIII Georges de Selves Ambasador Francji do Rzymu, Wenecji Ambasadorowie

Slide 32

Hans Holbein młodszy Strona tytułowa Nowego testamentu Marcina Lutra

Slide 33

Leonardo da Vinci mechanika, projekty Rekonstrukcje projektów mechanicznych Leonarda da Vinci, które znajdują się w jego muzeum w posiadłości Clos Lucé w Amboise we Francji, gdzie mieszkał pod koniec życia. Model helikoptera

Slide 34

Leonardo da Vinci Model lotni

Slide 35

Leonardo da Vinci Model czołgu

Slide 36

Leonardo da Vinci Model szybkostrzelnego działa

Slide 37

Leonardo da Vinci Model statku

Slide 38

Leonardo da Vinci Model mostu zwodzonego

Slide 39

Leonardo da Vinci Model roweru i automobilu

Slide 40

Zdjęcia obrazów i rzeźb pochodzą ze stron: - www.pl.wikipedia.org - www.historiasztuki.com.pl

Dane:
  • Liczba slajdów: 40
  • Rozmiar: 7.25 MB
  • Ilość pobrań: 1237
  • Ilość wyświetleń: 13870
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie