Slide 1
RENESANS ZŁOTY WIEK ODRODZENIE Opracowała Katarzyna Brożek
Slide 2
Włochy kolebką renesansu Renesans jest epoką otwierającą czasy nowożytne. Na przełomie XVXVI wieku we Włoszech, a w XVI wieku w innych częściach kontynentu, zmieniło się całkowicie myślenie człowieka, jego podejście do sztuki i tradycji filozoficznej oraz literackiej. Takie miasta jak Florencja, Siena, Padwa i Mediolan, stają się potęgami handlowymi, stąd wyszło ożywienie gospodarki. Miasta włoskie wysuwają się w XV wieku na czoło ówczesnej kultury europejskiej. To stamtąd na resztę Europy zaczęły promieniować nowe ideały i prądy. Włochy właśnie były ojczyzną genialnych artystów, naukowców, wynalazców, filologów i pisarzy.
Slide 3
HUMANIZM, Główny prąd umysłowy nowej epoki to który koncentruje uwagę na sprawach ludzkich, godności człowieka, jego wolności, propaguje rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny oraz harmonijne współżycie w społeczeństwie, podkreśla możliwości ludzkiego rozumu, oraz wartość wiedzy o świecie i możliwość jej zdobycia oraz rozwoju. Ośrodkiem, w którym działali najwybitniejsi humaniści była m.in. Florencja. Również w innych miastach Europy, na uniwersytetach, popularne stawały się studia nad kulturą, sztuką, językami antyku. Nauki, które zajmowały się językiem i literaturą, nazywano humanistycznymi. By badać dorobek antyku, należało znać trzy starożytne języki łacinę, grekę i hebrajski. Dawało to możliwość czytania w oryginale dzieł starożytnych mistrzów i filozofów, a w dalszych następstwach pozwalało stworzyć nowe interpretacje dzieł antyku. Humanista, uczony filolog, znający grekę, łacinę i hebrajski, studiujący literaturę antyczną. Za wybitnych humanistów Renesansu uznaje się Francesco Petrarkę, Jana Kochanowskiego, Erazma z Rotterdamu Publius Terentius Afer (ur. ok. 195 p.n.e., zm. nie wcześniej niż w 159 p.n.e.) komediopisarz rzymski, jeden z dwóch (obok Plauta), których komedie zachowały się do naszych czasów.
Slide 4
Odrodzenie oznacza przede wszystkim ożycie nowożytnego piśmiennictwa, intensywny rozwój sztuki, a zwłaszcza rozkwit literatur narodowych, malarstwa, rzeźby i architektury. Druk stał się nową drogą przenoszenia idei, myśli, wiadomości, wzorów podobnie jak nowe drogi morskie, wytyczane przez podróżników, żeglarzy i odkrywców. Johann Gutenberg Krzysztof Kolumb
Slide 5
Renesans epoka geniuszy Odrodzenie to przede wszystkim epoka wielkich indywidualności. Każdy, kto czuł w sobie przypływ talentu, rozwijał go wszechstronnie. Człowiek nie był zorientowany na jedną dyscyplinę, bardzo często pełnił wiele funkcji: zawodowych, społecznych, politycznych, artystycznych. Najlepszym przykładem mogą być Leonardo da Vinci i Michał Anioł, którzy interesowali się nauką, techniką, rozmaitymi dziedzinami sztuki i filozofią. Renesans zrodził wielu geniuszy, których osiągnięcia do dziś wzbudzają szacunek i podziw, gdyż znajdują praktyczne Człowiek witruwiański zastosowania. Człowiek w dwóch pozycjach wpisany w kwadrat i w koło. Studium dotyczące Leonardo da Vinci Geniusz włoskiego odrodzenia. Malarz, filozof, architekt, rzeźbiarz, matematyk, biolog, mechanik. proporcji ludzkiego ciała. Leonardo zwrócił uwagę na fakt, że wysokość dorosłego człowieka równa się w przybliżeniu szerokości jego rozstawionych ramion.
Slide 6
Złoty Wiek dla rzeźby malarstwa i architektury Sztuka renesansu jest bardzo różnorodna i złożona. Można w niej jednak wskazać pewne elementy wspólne i typowe. Do najważniejszych nowości, jakie wprowadził renesans, należy bezsprzecznie powrót do osiągnięć antycznej sztuki Greków i Rzymian. Była to także świadomość wartości ludzkiego umysłu, ciała, wszystkich ziemskich spraw. To, co zakazywał Kościół w średniowieczu, co nazywał godnym pogardy, stało się dla ludzi renesansu wartością. Nowy światopogląd odrzucił ascezę i wyrzeczenia, zanegował zło świata ziemskiego, cielesnego.
Slide 7
Cechy rzeźby renesansowej przywrócono grecki, klasyczny ideał piękna stosowano klasyczne zasady proporcji ukazywano piękno ludzkiego ciała wykorzystując znajomość anatomii stosowano zasadę kontrapostu tematykę czerpano ze Starego i Nowego Testamentu, z mitologii antycznej, rzeźbiono również portrety w formie popiersia rzeźbiono posągi wodzów na koniu rzeźba była statyczna i pełna harmonii
Slide 8
Michał Anioł Mojżesz Pieta
Slide 9
Najważniejszą zasadą renesansowej rzeźby było dążenie do realizmu, w myśl którego chciano jak najwierniej naśladować naturę, człowieka i jego ciało, a także możliwie najwierniej ukazać uczucia. Stąd też rzeźbiarze stale doskonalili technikę i warsztat pracy. Skłaniali się ku monumentalizmowi i schematom kompozycyjnym, opartym na prostych formach geometrycznych.
Slide 10
Michał Anioł Stworzenie Adama fresk z Kaplicy Sykstyńskiej
Slide 11
Michał Anioł Sąd Ostateczny fresk z Kaplicy Sykstyńskiej. Muzea Watykańskie
Slide 12
Cechy malarstwa renesansowego tematyka zarówno religijna jak i świecka (portrety) motywy mitologiczne lub biblijne postacie malowane według wzorów piękna klasycznego, ze znajomością anatomii kompozycja oparta na trójkącie harmonia, spokój łagodne kolory w tle pejzaż, często w oknie, dzięki czemu uzyskano głębię po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną i światłocień
Slide 13
Rafael Santi (1483 1520) Geniusz włoskiego odrodzenia. Malarz i architekt. Specjalizował się w malowaniu Madonn. Autoportret.
Slide 14
Rafael Santi Madonna ze szczygłem. Madonna Sykstyńska (Drezno)
Slide 15
Rafael Santi Zaślubiny Maryi z Józefem Przemienienie pańskie
Slide 16
Rafael Santi La Donna Velata Baltazar Castiglione
Slide 17
Leonardo da Vinci Porównaj. Wskaż podobieństwa Madonna z Blois Madonna z Carnation (z goździkiem)
Slide 18
Leonardo da Vinci Dama z łasiczką Kraków Mona Lisa Paryż
Slide 19
Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza fresk z kościoła Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.
Slide 20
Sandro Botticelli (1445 1510) Afrodyta Knidyjska Praksytelesa IV w.p.n.e. Zefiry Narodziny Venus Wiosna Porównaj postacie Afrodyty Praksytelesa Venus Botticellego. Wskaż podobieństwa. Zastanów się nad symboliką obrazu.
Slide 21
Sandro Botticelli Alegoria Wiosny Merkury Trzy Gracje: Czystość, Piękno i Rozkosz Venus brzemienna Wiosna Nimfa Chloris i Zefir
Slide 22
Albrecht Dϋrer (1471 -1528) Niemcy Autoportrety. Wskaż cechy malarstwa renesansowego na pierwszym portrecie.
Slide 23
Albrecht Dϋrer Czterej jeźdźcy Apokalipsy. Drzeworyt Rycerz, diabeł i śmierć. Miedzioryt. Zwróć uwagę na światło.
Slide 24
Tycjan (1488 1578) Włoski malarz tworzący głównie w Wenecji. Znany z przedstawiania kobiet o rudozłotych włosach. Kolor ten nazywamy dzisiaj tycjanowskim.
Slide 25
Tycjan Venus z Urbino La Bella
Slide 26
Tycjan Danae
Slide 27
Tycjan Salome Flora Zwróć uwagę na kolor włosów na obu obrazach.
Slide 28
Hans Holbein młodszy (1497 1543) Autoportret Przedstawiciel niemieckiego renesansu. Malarz nadworny Henryka VIII, króla Anglii. Wybitny portrecista. Autor ilustracji do Pochwały głupoty Erazma z Rotterdamu oraz grafik ilustrujących Biblię Marcina Lutra.
Slide 29
Hans Holbein młodszy Henryk VIIIt Anna Boleyn
Slide 30
Hans Holbein młodszy Kupiec Erazm z Rotterdamu
Slide 31
Hans Holbein młodszy Jean de Dinteville Ambasador Francji na dworze Henryka VIII Georges de Selves Ambasador Francji do Rzymu, Wenecji Ambasadorowie
Slide 32
Hans Holbein młodszy Strona tytułowa Nowego testamentu Marcina Lutra
Slide 33
Leonardo da Vinci mechanika, projekty Rekonstrukcje projektów mechanicznych Leonarda da Vinci, które znajdują się w jego muzeum w posiadłości Clos Lucé w Amboise we Francji, gdzie mieszkał pod koniec życia. Model helikoptera
Slide 34
Leonardo da Vinci Model lotni
Slide 35
Leonardo da Vinci Model czołgu
Slide 36
Leonardo da Vinci Model szybkostrzelnego działa
Slide 37
Leonardo da Vinci Model statku
Slide 38
Leonardo da Vinci Model mostu zwodzonego
Slide 39
Leonardo da Vinci Model roweru i automobilu
Slide 40
Zdjęcia obrazów i rzeźb pochodzą ze stron: - www.pl.wikipedia.org - www.historiasztuki.com.pl
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!