Slide 1
Rafael Santi 1483 1520 Fot. 1
Slide 2
Rafael Santi Pragnąc, aby coś się uda przede wszystkim myś o czymś innym Fot. 1
Slide 3
Rafael Santi urodził się i zmarł w Wielki Piątek, stąd daty te przyczyniły się poniekąd do uznania go przez Giorgio Vasariego1 za boskiego artystę boga sztuki. Urodził się w 1483 w mieście Urbino w środkowych Włoszech. W latach dziecięcych uczył się u ojca, który chociaż sam nie był artystą wysokiej rangi, był człowiekiem wykształconym i wcześnie dostrzegł ponadprzeciętne zdolności syna. Około 1494 wyjechał do Perugii, gdzie początkowo uczył się artystycznego rzemiosła u malarza Timoteo Viti, później został uczniem znanego malarza, Pietro Vannucciego zwanego Pietro Perugino2. Podczas nauki u Perugina zaczął wykonywać pierwsze obrazy na zamówienie. Wcześnie przyswoił sobie styl mistrza i współpracował z Peruginem przy dekoracji m.in. kościoła św. Franciszka w Perugii, a w 1503 rozpoczął krótką współpracę z innym wybitnym malarzem Pinturicchio 3, przy zdobieniu sali biblioteki w Sienie na zamówienie papieża Piusa III. W 1504 wyjechał do Florencji, aby podziwiać dzieła Leonarda da Vinci i Michała Anioła. Giorgio Vasari - włoski historiograf sztuki, architekt i malarz. 2Pietro Perugino - malarz włoski, przedstawiciel szkoły umbryjskiej. 3Pinturicchio - Należał do umbryjskiej szkoły malarstwa, był uczniem Perugina. 1
Slide 4
Powstały wtedy znakomite dzieła malarskie dojrzałego już stylu Rafaela jak: Madonna ze szczygłem Obraz przedstawia Madonnę z Dzieciątkiem Jezus i św. Janem Chrzcicielem. Układ postaci i ich gesty mają symboliczne znaczenie, zwiastujące przyszłe wydarzenia. Maria siedzi ma kamieniu i czule spogląda na św. Jana, obejmując go prawą ręką, w lewej trzyma otwarta księgę Sedes Sapientiae, będącą symbolem objawienia dokonanego za sprawą Jana Chrzciciela rozpoznającego Mesjasza w postaci Jezusa. Fot. 2
Slide 5
Powstały wtedy znakomite dzieła malarskie dojrzałego już stylu Rafaela jak: Madonna w zieleni Obraz Madonna w zieleni powstał na zlecenie, gdzie znajdował się do czasu zakupienia gsieneńskiego szlachcica Filippa Sergardiego. Niebieski płaszcz zwisający z ramienia jest domalowanym elementem przez ucznia Rafaela Ridolfo del Ghirlandio. Po ukończeniu został przewieziony do Sienyo przez króla Francji Franciszka I. Obecnie znajduje się w zbiorach Luwru w Paryżu. Fot. 3
Slide 6
Po śmierci Bramantego w 1514 Rafael, wraz z pomocnikiem Bramantego Guliano da Sangallo, przejął nadzór nad budową nowej Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Rafael zaproponował zmianę w projekcie z planu centralnego na bazylikę z podłużną nawą główną. Prace przerwała jego przedwczesna śmierć w 1516 r. Fot. 4 Sedes Sapientiae 1
Slide 7
Rafael zmarł na atak febry w swoje 37 urodziny, które tego roku przypadały w Wielki Piątek. Już za życia został okrzyknięty geniuszem, po jego śmierci opłakiwali go w swych wierszach wybitni poeci. Rafael był zaprzyjaźniony z wielkimi humanistami swojej epoki jak Baldassare Castiglione czy Bernardo Dovizi da Bibbiena. Przyjaźnił się i rywalizował z innym artystami, prowadził też żywą korespondencję z Albrechtem Dürerem. W swoich wielkich dziełach starał się pogodzić wartości chrześcijańskie z optymizmem epoki odrodzenia oraz z pogańską filozofią antyczną, odkrywaną przez ludzi renesansu. Widać to w takich jego dziełach jak np. Szkoła ateńska, gdzie Rafael w papieskiej sali przedstawił grupę uczonych, skupionych według największych filozofów antyku, których autorytet uznawał także Kościół katolicki Platona i Arystotelesa.
Slide 8
Rafael pochowany jest w Panteonie w Rzymie. Fot. 5
Slide 9
Rafael jest do dziś jednym z najbardziej znanych malarzy, a jego prace są powszechnie reprodukowane. Już za życia uważany był za geniusza malarstwa. W swoich obrazach starał się osiągnąć wrażenie idealnego piękna. Jego najsłynniejszymi dziełami są freski w Stanzach Watykańskich i obraz Madonna Sykstyńska. Szkoła Ateńska Dysputa o Najświętszym Sakramencie Fot. 6 Fot. 7
Slide 10
W okresie wczesnej twórczości Rafael skłaniał się ku żywej i jasnej kolorystyce, harmonijnej kompozycji oraz lirycznej i poetycznej nastrojowości - Trzy Gracje, Sen rycerza. Spotkanie z Peruginem jeszcze pogłębiło ten trend - Madonna Conestabile. Szczytowym dziełem Rafaela z tego okresu jest obraz Sposalizio - Zaślubiny Maryi, który odznaczał się idealnie klarowną, symetryczną i harmonijną kompozycja, łagodnym i spokojnym ujęciem postaci idealnej urody, świetnym przedstawieniem głębi przestrzeni oraz spójnym powiązaniem tła pejzażowego i architektonicznego ze scenami figuralnymi. Trzy Gracje Sen rycerza Fot. 8 Fot. 9
Slide 11
Madonna Sykstyńska Fot. 10 Obraz został namalowany w latach 1513-14. Pierwotnie był prawdopodobnie przeznaczony dla kościoła św. Sykstusa w Piacenzy, jak pisze Giorgio Vasari, pierwszy biograf Rafaela i wielu innych artystów renesansu. Istnieją hipotezy, że miał być to obraz zdobiący nagrobek Juliusza II. Główną treść obrazu tworzy tytułowa Matka Boża z Dzieciątkiem, wraz z adorującymi ich papieżem Juliuszem II ukazanym tutaj jako Św. Sykstus, oraz Św. Barbarą. Stąpają oni po niebiańskich chmurach, które nie tylko stanowią jednoznaczną treść (zarazem nowa formuła ikonograficzna umieszczenie postaci świętych na niebie w dosłownym znaczeniu), ale także budują wielowymiarowość kompozycji.
Slide 12
Zaślubiny Marii z Józefem Obraz powstał w 1504 roku przeznaczony do kaplicy Albizzinich w kościele San Francesco w Città di Castello. Obecnie znajduje się w zbiorach mediolańskiej Pinacoteca di Brera. Obraz podzielony jest widocznie na dwie części, górną i dolną. W dolnej znajduje się scena zaślubin. Po środku stoi kapłan, po lewej Madonna i jej orszak składający się z pięciu kobiet o delikatnych rysach twarzy i pełnych wdzięku pozach. Po prawej Józef z gałęzią pokrytą kwiatami i czterej mężczyźni. Postaci na obrazie jest dwanaście co świadczy o odzwierciadlaniu matematycznej harmonii poprzez stosunki liczbowe. Fot. 11
Slide 13
Ukrzyżowanie Obraz powstał w latach 1502-1503. Na obrazie widać duży wpływ Perugina na twórczość Santiego. Można dostrzec to w postaciach Madonny i trojga świętych. Fot. 12
Slide 14
SantEligio degli Orefici Wzniesiony w 1509r. dla korporacji kowali i złotników, których patronem jest św. Eligiusz. Fot. 13
Slide 15
Spis fotografii Fotografia 1: Autoportret, 1509, Rafael Santi, Galeria Uffizi, Florencja Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons994Sanzio00.jpg Fotografia 2: Madonna ze szczygłem, ok. 1505 1506 Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons88fMadonnadelcardellino28Raffaello29.jpg Fotografia 3: Madonna w zieleni, ok. 15071508 Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommonsddfRaffael030b.jpg Fotografia 4: Bazylika św. Piotra na Watykanie. Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons882SC3A3opedro1.jpg Fotografia 5: Panteon w Rzymie Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons666PantheonRome28129.jpg Fotografia 6: Szkoła Ateńska Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommonsccdEscoladeAtenas.jpg Fotografia 7: Dysputa o Najświętszym Sakramencie Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons441Raffael078.jpg Fotografia 8: Trzy Gracje Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommonsaa2Raffael010.jpg Fotografia 9: Sen rycerza Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons116VisionofaKnight.jpg Fotografia 10: Madonna Sykstyńska Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons225Raffael2CSixtinskamadonnan.jpg Fotografia 11: Zaślubiny Marii z Józefem Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons774Raffael098.jpg Fotografia 12: Ukrzyżowanie Źródło: http:upload.wikimedia.orgwikipediacommons118CrocefissioneRaffaello.jpg Fotografia 13: SantEligio degli Orefici Źródło: http:www.tesoridiroma.netgalleriaviagiuliafotochseligioorefici06.jpg
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!