Język Polski

Oświecenie

6 lat temu

Zobacz slidy

Oświecenie - Slide 1
Oświecenie - Slide 2
Oświecenie - Slide 3
Oświecenie - Slide 4
Oświecenie - Slide 5
Oświecenie - Slide 6
Oświecenie - Slide 7
Oświecenie - Slide 8
Oświecenie - Slide 9
Oświecenie - Slide 10
Oświecenie - Slide 11
Oświecenie - Slide 12
Oświecenie - Slide 13
Oświecenie - Slide 14
Oświecenie - Slide 15
Oświecenie - Slide 16
Oświecenie - Slide 17
Oświecenie - Slide 18
Oświecenie - Slide 19
Oświecenie - Slide 20
Oświecenie - Slide 21
Oświecenie - Slide 22

Treść prezentacji

Slide 2

Oświecenie, określane często jako wiek rozumu, wiek filozofów, wiek światła prąd kulturalny oraz okres w historii Europy przypadający na lata 1688-1789.

Slide 3

Odważ się być mądrym I.Kant

Slide 4

Empiryzm Pogląd, zgodnie z którym poznanie świata jest możliwe jedynie za pomocą doświadczenia. Prawdziwe jest tylko to, co można sprawdzić drogą indukcyjną. Deizm Doktryna filozoficzno-religijna, według której Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego funkcjonowanie. Wśród znanych deistów wspomnieć należy Diderota i Woltera. Ateizm Pogląd filozoficzny negujący istnienie Boga oraz świata pozagrobowego. Libertynizm Ruch umysłowy, który nawiązywał do renesansowego humanizmu. Opierał się na wolnomyślicielstwie i laickiej postawie. .

Slide 5

Racjonalizm Kierunek filozoficzny wskazujący na rozum jako jedyne nadrzędne narzędzie poznania prawdy. Twórcą tego sytemu był Kartezjusz (1596 1650), którego sformułowanie: Cogito ergo sum (Myślę, więc jestem) wykorzystywane było przez ludzi oświecenia i funkcjonowało niemal jako naczelne hasło epoki. Założenie, zgodnie z którym jedynie to, co można wyjaśnić za pomocą rozumu, jest prawdziwe.

Slide 6

Oświecenie w Polsce można podzielić na trzy fazy: Fazy oświecenia w Polsce. wczesna od lat 40. XVIII w. do 1764 dojrzała (czasy stanisławowskie) 1764-1795 schyłkowa (późne oświecenie lub oświecenie postanisławowskie) 1795-1822

Slide 7

Klasycyzm był dominującym nurtem w ówczesnej literaturze. Sztuka powinna naśladować rzeczywistość, dlatego twórca musi zrezygnować z wszelkich dziwacznych i niezrozumiałych środków stylistycznych. Kategoria mimesis była jednym z podstawowych wyznaczników literatury. Język miał być z założenia komunikatywny, bowiem literatura miała mieć charakter dydaktyczno-moralizatorski (spełniała funkcje utylitarne). Na gruncie polskim ten wyznacznik był szczególnie respektowany. Wśród twórców klasycyzmu należy wymienić:

Slide 8

A. Naruszewicz Balon-pochwała rozumu i nauki Ignacego Krasickiego Bajki, Satyry Hymn do miłości ojczyzny Molier Świętoszek klasycyzm francuski

Slide 9

W oświeceniu wyróżniamy trzy główne style epoki : - klasycyzm - sentymentalizm - racjonalizm Sztuka oświecenia jest przede wszystkim sztuką klasycyzmu. Charakteryzuje się ona spokojem, harmonią i równowagą. Uznaje jeden klasyczny (zaczerpnięty ze sztuki antycznej) wzorzec piękna. Dzieła oświeceniowe realizują hasło: uczyć, bawiąc, czyli spełniają funkcję dydaktyczną

Slide 10

(z łac. classicus - doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian. W Europie tzw. powrót do źródeł (klasycznych) pojawił się już w renesansie, a następnie wyłonił się w okresie późnego baroku, czyli od końca XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Styl ten szczególnie nawiązywał do antyku.

Slide 11

Zauroczenie klasyczną harmonią pojawiało się wielokrotnie, także w XX wieku, pod postacią neoklasycyzmu (w literaturze, w architekturze), a następnie wśród artystów awangardowych, np. u Picassa. Cechy klasycyzmu: wzorowanie się na tematyce i architekturze starożytnej Grecji i Rzymu (rzymski Panteon i Partenon w Atenach) chęć wiernego odwzorowania elementów dekoracji, stroju czy architektury antyku statyka zamiast dynamizmu oszczędność wyrazu spokój - przeciwieństwo barokowej ekspresji uwypuklenie cnót obywatelskich w przeciwieństwie do rokokowej frywolności obraz idealistyczny kształt ważniejszy niż barwa tematyka moralizatorska, często propagandowa używanie silnego strumienia, snopu światła (np. Jacques-Louis David Śmierć Sokratesa)

Slide 12

Czuję, więc jestem. Żyć- to dla nas znaczy czuć. Odczuwanie niewątpliwie poprzedza rozum. Już mamy uczucia, zanim zdobyliśmy pojęcia Jan Jakub Rousseau

Slide 14

motyw Arkadii (malownicza kraina na Peloponezie, zamieszkana przez ubogich pasterzy-uchodziła za świat idealny, wcielenie pierwotnej szczęśliwości miasto miejsce fałszu, pozornych wartościniszczy naturalne walory człowieka

Slide 16

Madame de Pompadour

Slide 17

Sentymentalizm kierunek umysłowy i literacki w Europie,który trwał od lat 70 XVIII wieku do początku wieku XIX, był okresem pomiędzy oświeceniem a romantyzmem. W różnych krajach trwał w róznym czasie. Np. w Anglii rozpoczał sie juz w latach 50 XVIII wieku, a w Polsce w latach 80 tegoż wieku. Jego twórcami byli Jean Jacques Rousseau (we Francji) i Laurence Sterne (w Anglii). Cechy stylu sentymentalistycznego nasilenie pierwiastka uczuciowego, poszerzenie tematyki literatury i wzbogacenie jej o treści społeczne, w literaturze podkreślanie indywidualizmu bohaterów, stylowi retoryczno-oratorskiemu przeciwstawienie intymności i czułości, nastroje religijne, smutek i melancholia, wprowadzenie uczuć litości i empatii, wprowadzenie folkloru, naśladowanie natury, ale nie ucywilizowanej, lecz prostej, a nawet dzikiej.

Slide 18

Charakterystyka człowieka sentymentalnego: czuły patrzy na świat przez pryzmat miłości powinien analizować własne przeżycia powinien bywać na łonie natury nie powinien korzystać ze zdobyczy cywilizacji najlepiej żeby był pasterzem lub pasterką (kostium pasterski) Poglądy Jeana Jacquesa Rousseau: uczucie jest podstawową cechą kultury ludzkiej kultura i cywilizacja niszczą w człowieku to co dobre człowiek jest rozdarty między czułością, dobrocią, a wymaganiami jakie stawia mu cywilizacja człowiekowi dają szczęście uczucia takie jak miłość, przyjaźń, życie w zgodzie z samym sobą, z głosem serca

Slide 20

racjonalizm krytycyzm moralizatorstwo dydaktyzm uczyć,bawiąc bajki satyry bajki satyry realizm

Slide 21

klasycyzm zasady gatunku postępowania jasność prawda realizm antyk prostota uniwersalizm piękno

Slide 22

KLASYCYZM KLASYCYZM (literatura, (literatura,sztuka) sztuka) OŚWIECENIE OŚWIECENIE SENTYMENTALIZM SENTYMENTALIZM (literatura, (literatura,uczucia) uczucia) ROKOKO ROKOKO (architektura) (architektura)

Dane:
  • Liczba slajdów: 22
  • Rozmiar: 5.94 MB
  • Ilość pobrań: 164
  • Ilość wyświetleń: 5945
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie