Religia

Matka Boska Loretańska

6 lat temu

Zobacz slidy

Matka Boska Loretańska - Slide 1
Matka Boska Loretańska - Slide 2
Matka Boska Loretańska - Slide 3
Matka Boska Loretańska - Slide 4
Matka Boska Loretańska - Slide 5
Matka Boska Loretańska - Slide 6
Matka Boska Loretańska - Slide 7
Matka Boska Loretańska - Slide 8
Matka Boska Loretańska - Slide 9
Matka Boska Loretańska - Slide 10
Matka Boska Loretańska - Slide 11
Matka Boska Loretańska - Slide 12
Matka Boska Loretańska - Slide 13
Matka Boska Loretańska - Slide 14
Matka Boska Loretańska - Slide 15
Matka Boska Loretańska - Slide 16
Matka Boska Loretańska - Slide 17

Treść prezentacji

Slide 1

Michelangelo Merisi  de Caravaggio Salome i głowa św. Jana Chrzciciela,  ok.16091610, olej na płótnie,  National Gallery, London Caravaggio, Ottavio Leoni, ok. 1621

Slide 2

Przed pierwszym obrazem (1571-92) Caravaggio urodził się 29 IX 1571 roku w rodzinie mieszczańskiej. Matką była Lucia Artori. Ojciec, Fermo, był zarządcą dworu rodziny Sforza di Caravaggio. Żona markiza di Caravaggio, Constanza Colonna, wielokrotnie pomagała artyście. 1584-88 Caravaggio praktykuje w Mediolanie u Simona Peterzana, ucznia Tycjana. Maluje portrety i martwą naturę, wynosi z praktyk naturalizm typowy dla północy Włoch. 1588-92 Caravaggio w kłopotach finansowych i osobistych: wyprzedaje włości i trafia na rok do więzienia. 1592 Carvaggio przybywa do Rzymu. Kolejno praktykuje u: Lorenzo Sycylijczyka (maluje głowy znanych ludzi) Antiveduto Grammatica (biusty portetowe, kontrafekty do bioder), gdzie zaprzyjaźnia się z Mario Minnitim. od 1593 u Giuseppe Cesariego (Cavalliere dAlpino), wschodzącej gwiazdy malarstwa włoskiego, starszego o 3 lata od Caravaggia. Zaprzyjaźnia się z Prospero Orsim, swym wieloletnim agentem. Tam maluje głównie kwiaty i owoce (specjalność malarzy północy); u Cesariego lub bezpośrednio po zakończeniu praktyk w jego pracowni maluje pierwsze obrazy: Chorego Bachusa i Chłopca z koszem owoców.

Slide 3

Chory Bachus (1592) Pierwszy zachowany obraz C. Na obrazie Bachus, bóg wina, zabawy i inspiracji poetyckiej, przedstawia tu Caravaggio (pierwszy autoportret) . Artysta jest blady, melancholijny, jego poza niestabilna, jest słaby i chory (jak Caravaggio po wyjściu ze szpitala). Ma jednak na głowie bluszczy, symbol wiary we własny talent. Caravaggio rzuca wyzwanie ideologizującej sztuce Rzymu, przeciwstawia jej swój naturalizm. Symbolizują go owoce i liście delikatne, ale ułożone wyzywająco na stole. Szata rzymska Chory Bachus, Galleria Borghese, Rzym

Slide 4

Na własny rachunek Żyjąc na własny rachunek Caravaggio poznał, co to bieda: potrzebował bogatego mecenasa, takiego jak kardynał Francesco Maria del Monte, w którego łaski wkradł się dwoma obrazami: Wróżeniem z ręki (którego tematem jest Cyganka kradnąca pierściem naiwnemu młodzieńcowi) i Grą w karty (gdzie młodzieniec jest oszukiwany przez oszustów karcianych).  Wróżenie z ręki, Luwr, Paryż Oba obrazy podobne: przedstawiają modne tematy (Cyganie, hazard), malowane sceny są świeckie i codzienne, brak im nachalnego moralizatorstwa (choć widać kto jest ofiarą) i mają komediowe zabarwienie. Są świadectwem naturalizmu sceny. 1595 Caravaggio na dworze kardynała, zamieszkuje z nim w Gra w karty, Kimbell Art Museum, Fort Worth, Teksas

Slide 5

Na dworze kardynała Na dworze kardynała del Monte Caravaggio jest w centrum artystycznego życia. Poznaje tam też kardynała Florencji Federico Borromeo, znanego mecenasa sztuki. Maluje sceny świeckie, takie jak Koncert młodzieńców, na którym muzycy przygotowują się do koncertu w Palazzo Madama. Przedstawia rozkosze życia dworskiego, moc muzyki i jej umiejętność przekazywania uczuć. Uskrzydlony Amor skubie winogrono, podkreślając relacje miedzy muzyką, winem i miłością. Pojawiają się tematy religijne, takie jak Ekstaza św. Franciszka. Ten leży tu na ziemi w modlitewnej ekstazie, wskazuje na stygmat, jest podtrzymywany delikatnie przez anioła. Oświetla go niebiańskie światło. Miłość do Boga jak każda miłość łączy się tu ze śmiercią, co  Koncert młodzieńców, Metropolitan Museum of Art, Nowy York       Ekstaza św. Franciszka, Wadsworth Atheneum, Hartford, USA

Slide 6

Bachus (1597) Bachus to bóg dziki i cywilizowany, szlachetny i zepsuty i tą dwoistość widać na obrazie Caravaggia. Jest i inna dwoistość: obraz jest realistyczny (czerwone ręce, brudne paznokcie), a jednocześnie na obrazie widać boskość Bachusa. Obraz nie traci charakteru portretu modela lecz jest i idealistyczny. Bachus jest bujnej urody, ma bogatą koronę z winogron i czarne loki. Jego uroda i erotyzm trąci przepychem. W tej żywotności jest już jednak i coś ze śmierci, tak jak i w martwej naturze przedstawione elementy są już niemal przejrzałe. Obraz symbolicznie zamyka cykl młodzieńczych dzieł Caravaggia; od tego momentu on i jego modele zaczynają się starzeć. Obrazy młodzieńcze opowiadają za Langdon - o przemijaniu młodości, pułapkach (zwłaszcza miłosnych) czyhających na Bachus, Galleria Uffizi, Florencja

Slide 7

Nawrócenie św. Pawła (1600-01) W latach 1599-1600 Caravagio maluje Nawrócenie św. Mateusza i Męczeństwo św. Mateusza dla kościoła San Luigi dei Francesi w Rzymie, a w latach 1600-01, na zlecenie Tiberio Cerasiego, Nawrócenie św. Pawła i Ukrzyżowanie św. Piotra dla kościoła Santa Maria del Popolo w Rzymie. Druga wersja obrazu cechuje oszczędność kompozycyjna (niewielka liczba postaci), większa stabilność, mniejszy dynamizm. Światłocień nadaje obrazowi mistycznego charakteru wewnętrznej przemiany. Młody Paweł jest bezbronny i otwiera się pokornie na tą jasność; przemiana jest widoczna tylko dla niego, koń i stajenny (zastępujący żołnierzy) nic nie widzą. Postać stajennego znamionuje ważną cechę obrazów Caravaggia obecność osób biednych i to nie w charakterze płaskiego tła, a postaci Nawrócenie św. Pawła,  Santa Maria del Popolo, Rome

Slide 8

Amor (1602) Jedyny z nielicznych obrazów świeckich Caravaggia, wykonany dla kolekcjonera Vincenza Giustinianego, malowany z natury. Dwunastoletni chłopiec z doczepionymi skrzydłami, który wylądował właśnie na ławie skrytej draperią; zburzył stos symboli nauki, władzy i sławy i znajduje się na jego szczycie, jak czaszka na stosie kości. Ma w ręce dwie strzały: złotą, dającą miłość i ołowianą, która tę miłość odbiera. Amor ma złośliwy wyraz twarzy, jego poza jest wyuzdana, jest bogiem groźnym. Miłość siła twórcza, ale i niszczycielska zwycięża wszystko, nie jest to jednak tryumf pozbawiony ofiar. Światło wydobywa nagą postać Kupida, nadając obrazowi zmysłowego charakteru. Amor, Muzeum Miejskie w Berlinie

Slide 9

Pojmanie Chrystusa (1603) Obraz ten ukazuje Judasza wydającego na śmierć Chrystusa; Jezus z pokorą przyjmuje swój los, Judasz zaś zaczyna odczuwać przerażenie, rozumiejąc co zrobił. Scena jest dramatyczna, czemu służy kompozycja, ukazanie postaci w ich wysokości, co tworzy wrażenie bliskości i uczestniczenia w scenie. Chrystus i Judasz ustawieni są frontem, co sprawia, że ściągają one uwagę widza. Caravaggio stosuje pogłębiony światłocień, co zwiększa dynamikę i wydobywając tylko twarze i ich mimikę zwraca uwagę na psychologiczny wymiar sceny. Światło pada nie z lampy a spoza ram obrazu; latarnia jest tu tylko symbolem. Osoba ją trzymająca ma rysy autora Caravaggio symbolizuje tym rolę autora, który naświetla, ukazuje scenę i wskazuje, że wszyscy ludzie (także on) są odpowiedzialni za śmierć Pojmanie Chrystusa, National Gallery of Ireland, Dublin

Slide 10

Pierwsze porażki Już w 1602 roku odrzucona została pierwsza wersja Św. Mateusza; postać świętego była zdaniem zleceniodawców niestosowna, uwydatniała bowiem bose nogi świętego i jego plebejskie pochodzenie. Prawdziwą porażką było jednak Zaśnięcie Maryi wykonane do kościoła karmelitów bosych między 1602 a 1606 rokiem. Zdaniem zleceniodawców przedstawienie było za szorstkie i ubogie (brak aniołów i chórów). Po drugie Caravaggio opierał się nie na linii ewangelicznej, wymaganej przez kontrreformację, a na Złotej Legendzie, która podawała, iż przed śmiercią Maryi wszyscy apostołowie zostali przeniesieni na sposób magiczny do domu Maryi w Jerozolimie. Najbardziej jednak rozwścieczył karmelitów fakt, iż do postaci Maryi pozowała kochanka Caravaggia i znana w Rzymie prostytutka. Caravaggio od zawsze używał postaci z ulicy w swych obrazach o tematyce religijnej i nie raz Zaśnięcie Maryi, Luwr, Paryż

Slide 11

Matka Boska Loretańska (1604-5) Obraz przeznaczony do kaplicy rzymskim kościele Sant Agostino. w Madonna stoi w kamiennych drzwiach domu, którego prostota sugeruje Święty Dom z Loreto. Na rękach trzyma Chrystusa, u jej stóp klęczą prości pątnicy; widzimy kije, którymi podtrzymywali się w czasie pielgrzymki. Widać dwoistość natury Maryi: jest bliska ludziom (odległa tylko o stopień), cielesna (palce uginają lekko skórę Jezusa), bije od niej ciepło. Mogłaby być kobietą witającą w drzwiach gości ale jednocześnie jest w niej element boski. Ma aureolę i wyrasta ponad pielgrzymów łączy w sobie dwa światy, co odpowiada jej roli jako Orędowniczki, do której modlono się między innymi o ochronę przed chorobami. Obraz wywołał poruszenie ze względu na umieszczenie na nim ludzi prostych i biednych, wychwalanie pobożności ludzi ubogich i przeciwstawienie ich dworowi i elicie. O ostatni taki obraz w duchu Matka Boska Loretańska, Sant Agostino

Slide 12

Pożegnanie z Rzymem (do 1606) W 1605 roku Caravaggio maluje Świętego Hieronima w pracowni i Medytację świętego Franciszka oba obrazy pesymistyczne. W latach 160506 maluje Madonna dei Pellegrini, przeznaczoną zastawy ołtarzowej Bazyliki św. Piotra. Obraz po miesiącu zostaje przeniesiony do Sant Anna dei Palafrenieri. Obraz przedstawia Świętą Rodzinę. Z prawej widać Annę, apokryficzną matkę Maryi, kobietę z ludu, ale szlachetną i wyniosłą. Po lewej Maryja, tu przede wszystkim w roli matki, co podkreśla wydatny dekolt i gest jakim podtrzymuje Chrystusa. Zgniata stopą głowę węża, co podkreśla jej rolę w duchu kontrreformacji: protestanci uważali, że to Chrystus zgniecie łeb węża. Chrystus jest Tu nagi, bezbronny na tle mroku i przestraszony, nie ma w nim nic królewskiego. Takie przedstawienie wywołało poruszenie. W tym czasie papieżem zostaje Paweł V, który preferuje klasycyzm Giuseppe Cesariego i Guido Reniego; sztuka Caravaggia wydaje się przy nich mroczna, zimna, surowa i pesymistyczna. Caravaggio jest sfrustrowany i daje znać o sobie jego gwałtowny charakter. Wielokrotnie wchodzi w konflikt z prawem; w 1606 roku, Madonna dei Pellegrini, Galleria Borghese, Rzym

Slide 13

Neapol (do 1606-07) W Neapolu trzy ważne obrazy: Madonna della Misericordia (Siedem uczynków miłosiernych), Madonna Różańcowa i Biczowanie. Siedem uczynków miłosiernych namalowane na zamówienie Monte della Misericordia, org. charytatywnej zajmującej się wykupem z niewoli i pochówkiem chrześcijan. Dzieło nawiązuje do cytatu z Ewangelii Mateusza: Byłem głodny, a nakarmiliście Mnie; byłem spragniony, a napoiliście Mnie Obraz jest bardzo mroczny: to ciemna uliczka Neapolu pełna nędzy, brudu, czyściec na ziemi. Znamienna jest postać starca ssącego pierś: młodość łączy się ze starością, śmiertelni, uwięzieni w ciele (krata). Matka Boska (zapewne domalowana na życzenie) unosi się w towarzystwie Dzieciątka i aniołów; grupa jest realnie obecna (cień), ale niezauważona. U szczytu neapolitańskiej sławy, w 1607 Siedem uczynków miłosiernych,  Pio Monte della Misericordia, Neapol

Slide 14

Malta (do 1607-08) Na Malcie maluje Caravaggio trzy portrety religijnozakonne: Portret Alofa de Wignacourta (ówczesny Wielki Mistrz Kawalerów Maltańskich obok,  dziś  obraz  w  Luwrze), Portret Fre [Brata] Antonio Martellego i Świętego Hieronima. Wszystkie są poważne i refleksyjne, stawiają za wzór pokutę i pokorę, a dwa pierwsze dodatkowo wychwalają rycerskość i potęgę militarną zakonu. Wignacourt, urzeczony obrazami, zdobywa zgodę papieża i w lipcu Caravaggio otrzymuje krzyż maltański; wpisowym jest obraz Ścięcie Św. Jana Chrzciciela, patrona zakonu, znajdujący się w oratorium prokatedry Jana Kompozycja mroczna i smutna; Chrzciciela w La Valetta. ścięcia na dziedzińcu więzienia, brak chórów i trąb anielskich. Chrzciciel nie klęczy w modlitwie, ale jest zarzynany jak jagnię, szata i sznur mają znaczenie symboliczne. Caravaggio stosuje brawurową asymetrię: owalowi postaci przeciwstawia prostokąt drzwi, okna i jego obramienia. W październiku Caravaggio opuszcza Maltę i płynie do Syrakuz, Ścięcie Św. Jana Chrzciciela,  Prokatedra Św. Jana, La Valetta

Slide 15

Sycylia (do 1608-09) Będąc na Sycylii Caravaggio odwiedza Syrakuzy (maluje Pogrzeb Św. Łucji), Messynę (Wskrzeszenie Łazarza, Pokłon pasterzy) i Palermo (Pokłon pasterzy ze świętym Wawrzyńcem i Franciszkiem). Łazarz na obrazie Caravaggia znajduje się na granicy życia i śmierci. Jego ciało jest sztywne, ale ręka unosi się w górę, przyjmując Chrystusa i odrzucając grzech będący śmiercią. Wraz z drugą ręką tworzy krzyż; obraz to zapowiedź ukrzyżowania, zmartwychwstania i apokalipsy. Łazarz, zdaniem Susina, namalowany z natury. Zmiana stylu: duże płótna, kompozycja fryzowa. Postacie budzą litość, są słabe, pełne lęku, otoczone ciemnością. Większość kompozycji skrywa mrok strefa życia ogranicza się właściwie do ręki Chrystusa i dłoni Łazarza. Niewiele jest życia acz jest jeszcze w tych obrazach nić nadziei. Pod koniec lata wraca do Neapolu, skąd chce uzyskawszy przebaczenie Wskrzeszenie Łazarza,  Muzeum Regionalne, Messyna

Slide 16

Neapol i śmierć (do 1609-10) 24 X 1609 Caravaggio zostaje napadnięty i większość pobytu w Neapolu spędzi na leczeniu. W tym czasie maluje dwa osobiste obrazy Salome z głową Jana Chrzciciela (przeznaczony dla Alofa de Wignacourta) i Dawida z głową Goliata (przeznaczony dla kardynała Scipione Borghese). Na obu ścięta głowa ma rysy Caravaggia; to obraz artysty pełnego grozy i lęku przed śmiercią, który liczy na litość i przebaczenie. Goliat ostatni autoportret Caravaggia, przedstawia okropny widok: z szyi ścieka krew, jedno żywe oko wpatruje się w ciemność. Dawid patrzy na niego z litością i czułością, relacje są intymne, co podkreśla falliczny miecz (homoerotyzm). Postacie na obrazie są blade i zamknięte, umieszczone na abstrakcyjnym czarnym tle. Kolory sa blade, narracja ograniczona do minimum. Tematem jest zło tkwiące w ludzkiej naturze, tragedia katów i ofiar połączonych w cierpieniu. Brak tu nadziei i wiary, wizja jest fatalistyczna. Caravaggio maluje jeszcze Ukrzyżowanie św. Andrzeja i Męczeństwo św. Urszuli, w 1610 nadchodzi upragnione przebaczenie papieża. Malarz rusza do Rzymu, umiera jednak po Dawid z głową Goliata,  Galleria Borghese, Rzym

Slide 17

Za co cenić Caravaggia? Co się w nim może podobać? Caravaggio wprowadził do malarstwa nowe elementy: twórcze zastosowanie światłocienia, który z abstrakcyjnej czarnej powierzchni wydobywa tylko ważne elementy. Spopularyzował ujęcie postaci na bliskim planie, i w półfigurach. Jego styl dał początek caravaggionizmowi, czerpali z niego też tacy malarze jak Rubens, Rembrandt i Velazquez Carvaggio jest najwybitniejszym przedstawicielem odrodzonej duchowości katolickiej w malarstwie; jego obrazy dalekie są od patosu i pomnikowości, ukazują Kościół biedny i bliski ludziom. Caravaggio z uporem opowiada się po stronie biednych, wprowadzając ich do swoich obrazów jako postacie drugiego, a czasem i pierwszego planu jak świętego Mateusza w pierwszej, odrzuconej wersji obrazu. Malarz unikał tanich, efekciarskich motywów, takich jak trąby czy anioły. Temat próbował przedstawić w sposób bardziej subtelny, elegancki i wyrafinowany. Caravaggio był twórcą niepodległym i odważnym. Z uporem opowiadał się po stronie naturalizmu i religijności ludowej. Jego modelami byli jego przyjaciele, biedni ludzie włoskich ulic i kurtyzany; mimo przestróg wykorzystywał ich w swych obrazach, dzięki czemu uzyskiwał dwoistość postaci, w której to co boskie łączyło się z tym, co ludzkie. Jego obrazy mają często osobisty charakter, o czym świadczą miedzy innymi - liczne autoportrety autora. Sama postać jest zaś barwa a nawet jeśli trudno z takimi ludźmi wytrzymać, to ciekawie jest o nich poczytać :)

Dane:
  • Liczba slajdów: 17
  • Rozmiar: 0.77 MB
  • Ilość pobrań: 107
  • Ilość wyświetleń: 4443
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie