Slide 1
IMPREZY MASOWE BEZPIECZEŃSTWO
Slide 2
impreza sportowa artystyczna lub rozrywkowa, na której liczba miejsca na stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy nie mniej n iż 300 impreza masowa o podwyższonym ryzyku należy przez to rozumieć imprezę masową, w czasie której, jak wynika z posiadanych informacji i dotychczasowych doświadczeń dotyczących zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji; w przypadku organizacji takiej imprezy wymienione w
Slide 3
IMPREZA MASOWA O POSWYŻSZONYM RYZYKU!!! W przypadku takiej imprezy liczba miejsc dla osób wynosi: - w obiekcie nie będącym budynkiem - 300 - w przypadku hali sportowej lub innego budynku 200 Czynnikiem wyróżniającym imprezę masowa o podwyższonym ryzyku jest nie jest charakter imprezy, lecz stopień potencjalnego zagrożenia możliwością wystąpienia aktów przemocy zagrażających zdrowiu i życiu uczestników imprezy
Slide 4
Bezpieczeństwo imprez masowych jest obszarem działania wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny. Wymaga szczególnego zaangażowania i wprowadzenia rozwiązań systemowych, umożliwiających sprawne i skuteczne działanie oraz egzekwowanie prawa. Wspomniana problematyka została uregulowana w ustawie: Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 909)
Slide 5
Ustawa ta zawiera: - warunki bezpieczeństwa imprez masowych - tryb wydawania zezwoleń na ich przeprowadzenie oraz zasady odpowiedzialności organizatorów tych imprez za szkody wyrządzone w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej - zasady odpowiedzialności organizatorów imprez masowych i ich uczestników w przypadku naruszenia przez nich przepisów ustawy
Slide 6
Bezpieczeństwo imprezy masowej Bezpieczeństwo imprezy masowej polega na spełnieniu przez organizatora imprezy wymogów w zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie w czasie jej trwania, ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.
Slide 7
ORGANIZATOREM IMPREZY MASOWEJ MUSI BYĆ : - osoba prawna - osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, przeprowadzająca imprezę masową.
Slide 8
ZA ZABEZPIECZENIE IMPREZY MASOWEJ ODPOWIADAJĄ JEDNOSTKI TAKIE JAK: - organizator imprezy, - wójt, burmistrz, prezydent miasta,starosta,wojewoda - Policja - Państwowa Straż Pożarna - służba zdrowia - inne służby i organy
Slide 9
PODSTAWOWE WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA IMPREZ MASOWYCH Organizator imprezy masowej, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, jest obowiązany wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy, z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. (art. 6. ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych)
Slide 10
WNIOSEK POWINIEN ZAWIERAĆ: - Dane organizatora imprezy - Dane osób uprawnionych do występowania w imieniu organizatora - Dane kierownika do spraw bezpieczeństwa - Informację o miejscu, terminie, godzinach, charakterze imprezy - Informację o przewidywanej liczbie widzów - Informację o zgodzie właściciela zarządcy terenuobiektu na organizację imprezy - Informację o odpłatności za wstęp na imprezę
Slide 11
DO WNIOSKU NALEŻY DOŁĄCZYĆ OPINIE!!!!! - KOMENDANTA MIEJSKIEGO POLICJI - KOMENDANTA MIEJSKIEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ - DYREKTORA POGOTOWIA RATUNKOWEGO - PAŃSTWOWEGO POWIATOWEGO INSPEKTORA SANITARNEGO UWAGA!!!!! O wydanie opinii, o których mowa powyżej, organizator zwraca się do ww organu nie później niż 14 dni przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej
Slide 12
WNIOSEK MUSI RÓWNIEŻ ZAWIERAĆ!!! PLAN GRAFICZNY OBIEKTU: - drogi dojścia i rozchodzenia się publiczności, - drogi ewakuacyjne, - drogi dojazdowe dla służb ratowniczych, - oznaczenie punktów pomocy medycznej, - oznaczenie punktów czerpalnych wody do picia, - oznaczenie hydrantów przeciwpożarowych, - informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych, - informacje o rozmieszczeniu osób na imprezie z ewentualnym rozdzieleniem ich według sektorów, - rozmieszczenie punktów gastronomicznych i sanitariatów
Slide 13
KOPIE AKTUALNYCH PROTOKOŁÓW Z KONTROLI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 62 UST. 1 USTAWY Z DNIA 7 LIPCA 1994 r.- PRAWO BUDOWLANE ( Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170 poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr88, poz. 587 i Nr 99, poz. 665)
Slide 14
REGULAMIN OBIEKTU PROGRAM I REGULAMIN IMPREZY MASOWEJ, EWENTUALNIE TERMINARZ IMPREZ
Slide 15
INFORMACJĘ O LICZBIE MIEJSC W OBIEKCIE LUB NA TERENIE GDZIE IMPREZA BĘDZIE ORGANIZOWANA WSKAZANIE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ ORGANIZATORA INFORMACJĘ O STANIE LICZEBNYM, WYPOSAŻENIU, OZNAKOWANIU i SPOSOBIE ROZMIESZCZENIA SŁUŻB PORZĄDKOWYCH I INFORMACYJNYCH
Slide 16
- min. 10 porządkowych na 300 osób, które mogą być na imprezie (min.1 porządkowy na każde następne 100 osób) - imprezy o podwyższonym ryzyku: 15 porządkowych na 300 osób (min. 2 porządkowych na każde następne 100 osób)
Slide 17
INNE INFORMACJE, KTÓRE POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK INFORMACJĘ O SPOSOBIE ZAPEWNIENIA IDENTYFIKACJI OSÓB BIORĄCYCH UDZIAŁ W MASOWEJ IMPREZIE ZAŚWIADCZENIE IŻ OSOBA WYZNACZONA PRZEZ ORGANIZATORA DO PEŁNIENIA FUNKCJI KIEROWNIKA DS. BEZPIECZEŃSTWA ODBYŁA PRZESZKOLENIE W TYM ZAKRESIE PISEMNĄ INSTRUKCJĘ OKRESLAJĄCĄ ZADANIA SŁUZBY PORZĄDKOWEJ
Slide 18
SZCZEGÓŁOWE ZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POWSTANIA POŻARU LUB INNEGO ZAGROŻENIA POLISĘ POTWIERDZAJĄCĄ UBEZPIECZENIE ORGANIZATORA OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ ZA SZKODY WYRZĄDZONE UCZESTNIKOM INFORMACJĘ O POWIADOMIENIU KOMENDANTA TERENOWEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ ŻANDARMERII WOJSKOWEJ INFORMACJĘ O ZAINSTALOWANYCH URZĄDZENIACH REJESTRUJĄCYCH OBRAZ I DŹWIĘK
Slide 19
Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej lub odmowa jego wydania następuje w formie decyzji administracyjnej Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmawia jego wydania w terminie 7 dni od złożenia wniosku przez organizatora imprezy Jeżeli wójt, burmistrz albo prezydent miasta uzna na podstawie wniosku organizatora lub wynika to z opinii komendanta powiatowego Policji lub podmiotu prowadzącego współzawodnictwo sportowe w danej dyscyplinie sportu, że jest to impreza o podwyższonym ryzyku, stwierdza to w zezwoleniu. Jeżeli imprezy masowe są prowadzone przez tego samego organizatora w tych samych obiektach częściej niż 2 razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz, wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej liczby imprez masowych
Slide 20
Organ wydający decyzję ma obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel organu wydającego decyzję, może przerwać imprezę.
Slide 21
DROGA DO UZYSKANIA POZWOLENIA NA ORGANIZACJĘ IMPREZY MASOWEJ Przyjęcie wniosku Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia Sprawdzenie ( terminowości, kompletności, poprawności i opłaty skarbowej) Wydanie decyzji zezwalającej na zezwalającej na przeprowadzenie imprezy masowej imprezy o Wydanie decyzji przeprowadzenie BRAK ZEZWOLENIA podwyższonym ryzyku Kontrola Zgodności Przebiegu Imprezy
Slide 22
OGRANICZENIA!!!! Wojewoda może wprowadzić dla określonego organizatora imprezy masowej zakaz przeprowadzania przez niego imprez masowych na terenie województwa lub jego części na czas określony lub do odwołania, albo zezwolić na przeprowadzenie imprezy masowej bez udziału widzów w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzoną imprezą masową. Zarząd powiatu może wprowadzić dla określonego organizatora imprezy masowej zakaz przeprowadzania przez niego imprez masowych na terenie województwa lub jego części na czas określony lub do odwołania, albo zezwolić na przeprowadzenie imprezy masowej bez udziału widzów w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzoną imprezą masową.
Slide 23
ODPOWIEDZIALNOŚĆ OSÓB PRZEBYWAJACYCH NA IMPREZIE!!!! Osoby obecne na imprezie masowej są obowiązane zachowywać się w sposób nie zagrażajacy bezpieczeństwu innych osób obecnych na imprezie, a w szczególności przestrzegać postanowień regulaminów obiektu i imprezy. Osobom obecnym na imprezie masowej zabrania się wnoszenia i posiadania w jej trakcie broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych, materiałów pożarowo niebezpiecznych, napojów alkoholowych, środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Slide 24
Organizator masowej imprezy sportowej może odmówić wstępu na masową imprezę oraz przebywania na niej osobom których dane znajdują się w bazie informacji, prowadzonej przez Komendanta Głównego Policji, dotyczącej bezpieczeństwa imprez masowych, nieposiadających dokumentu tożsamości, znajdującym się pod widocznym wpływem alkoholu, środków odurzających, psychotropowych lub innych podobnie działających środków, posiadających broń lub inne przedmioty, materiały, wyroby, napoje, środki lub substancje wymienione wcześniej, zachowującym się agresywnie, prowokacyjnie albo w inny sposób stwarzającym zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku imprezy, których wygląd zewnętrzny uniemożliwia identyfikację
Slide 25
Organizator imprezy masowej zapewnia 1) spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej; 2) służbę porządkową i informacyjną odpowiednio wyszkoloną i wyposażoną, wyraźnie wyróżniającą się elementami ubioru oraz powołuje kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego tymi służbami; 3) pomoc medyczną oraz zaplecze higienicznosanitarne;
Slide 26
4) drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji; 5) warunki zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy; 6) sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych; 7) w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem.
Slide 27
SŁUŻBY PORZĄDKOWE!!!! Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lipca 2002 r. w sprawie wymogów, jakie powinny spełniać służby porządkowe organizatora imprezy masowej (Dz. U. Nr 113, poz.986)
Slide 28
POSIADAJĄ UPRAWNIENIA DO: - sprawdzania uprawnień do przebywania na imprezie masowej, - legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, - przeglądania zawartości bagaży, odzieży osób, w przypadku podejrzenia, że osoby te wnoszą lub posiadają przedmioty, - wydawania poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek publiczny lub zachowujących się niezgodnie z regulaminem imprezy masowej, a w przypadku niewykonania tych poleceń - wezwanie ich do opuszczenia imprezy masowej, - stosowania siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku na członka służby porządkowej lub inna osobę, - ujęcia, w celu niezwłocznego przekazania Policji, osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia
Slide 29
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA NA IMPREZIE ODPŁATNEJ !!!! odpowiada za rzeczywiste szkody, które poniosła Policja, Żandarmeria Wojskowa, straż gminna, Państwowa Straż Pożarna oraz służba zdrowia, w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej (odpowiedzialność za szkody obejmuje równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia użytego przez wyżej wymienione podmioty w związku z działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej) ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny
Slide 30
Podstawa prawna: USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 108 poz. 909, zm. Dz.U.z 2007Nr 99, poz.665, Dz.U.z 2007 Nr 99, poz. 663. Niektóre przepisy powiązane: Dz.U. z 2002 Nr 113. poz. 986 Wymogi, jakie powinny spełniać służby porządkowe organizatora imprezy masowej w zakresie wyszkolenia i wyposażenia, oraz szczegółowe warunki i sposoby ich działania. Dz.U. z 2003 Nr 220, poz. 2179 Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych. Dz.U. z 2004 Nr 243, poz 2438 Sposób utrwalania przebiegu imprez masowych oraz minimalne wymagania techniczne dla urządzeńrejestrujących obraz i dźwięk. Dz.U.z 2004 Nr 273, poz. 2717 Sposoby i warunki przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez Sportowych.
Slide 31
Dz.U. z 2004 Nr 232, poz. 2337 Wzory karty rejestracyjnej, karty zapytania i karty odpowiedzi niezbędnych do przekazywania i gromadzenia informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych. Dz.U. z 2005 Nr 145, poz. 1221 -j.t. art. 41 Ochrona osób i mienia. Dz.U. z 2006 Nr 156, poz. 1118 -j.t. art.62. ust.1 Prawo budowlane. Dz.U. z 2006 Nr 225, poz. 1635 ustawa o opłacie skarbowej Dz.U. z 2007 Nr 63, poz. 1162 Masowe imprezy sportowe, w stosunku do których nie stosuje się przepisów dotyczących gromadzenia i przetwarzania informacji.
Slide 32
A JEŻELI NIE DOSTOSUJEMY SIĘ DO WSZELKICH PZREPISÓW PRAWA???? 336272patrzpl.3gp
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!