Slide 1
DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO
Slide 2
KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ NAJWIĘKSZE KRAJE AP. TO: 1. BRAZYLIA 8 514 km kw (kwadratowych) 2. Argentyna 2 780 km kw 3. Peru 1 285 km kw 4. Kolumbia 1 139 km kw
Slide 3
BRAZYLIA Ilość mieszkańców Brazylii to 194 000 000 mln ludzi w tym dzieci około 54 mln! (ludność Polski to tylko 38 mln) NAJWIĘKSZE MIASTA TO: Sao Paulo - założone zostało w 1554 roku jako misja jezuicka świętego Pawła Rio de Janiero słynne z karnawałów. W 2016 roku w Rio de Janeiro odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie. Porto Alegre Brasilla stolica NAJWIEKSZE KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ
Slide 4
CZĘŚĆ DZIECI POMIMO BIEDY CHODZI DO SZKOŁY I SIĘ UCZY naukę traktują bardzo poważnie! MAJĄ KOCHAJĄCĄ RODZINĘ I BLISKICH PRZY SOBIE (mamę,tatę,rodzeństwo) NIE MAJĄ ZABAWEK (a jeżeli już mają to jedną) NIE MAJĄ SWOJEGO POKOJU DO NAUKI, NIE MAJĄ BIUREK LEKCJE ODRABIAJĄ NA SCHODACH PRZED DOMEM-(na kolanach trzymają zeszyt i odrabiają zadania -często za biurko służy im taboret. który wynoszą z domu) INNA CZĘŚĆ DZIECI POCHODZI Z SKRAJNEJ BIEDY DZIECI KTÓRE MAJĄ KILKA LAT ZACZYNAJĄ PRACOWAĆ! -PRACUJĄ CIĘZKO W POLU -PRACUJĄ W BARACH (obierają warzywa sprzątają, są kelnerkami zbierają zamówienia od klientów a następnie roznoszą jedzenie i picie. -OTWIERAJĄ SWOJE SKLEPIKI w małych kartonikach czasem wiaderkach noszą gumy, picie, owoce próbując je sprzedać. Młode dziewczyny mają dzieci. Często w wieku 20 lat mają już trójkę dzieci dzieci bardzo biedne mieszkają w Favelach czyli dzielnicach skrajnie biednych Dzieci w Ameryce Południowej można podzielić na 2 grupy:
Slide 5
Dzieci z zamożniejszych rodzin w szkole SZKOŁY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ
Slide 6
SZKOŁY AMERYKI POŁUDNIOWEJ
Slide 7
Favele powstają na przedmieściach miast Mieszka tu mnóstwo młodych przestępców oraz najbiedniejsi ludzie których nie było stać na mieszkanie w biednej ,spokojniejszej dzielnicy Dzieci spędzają tu cały dzień na ulicy od świtu do nocy : - Załatwiają zdobywają tu wszystko pieniądze,zabawki,ubrania - nie znają wartości pieniądza i rzeczy (przyjemność znajdują w niszczeniu rzeczy innych) - tworzą gangi i napadają na przypadkowych ludzi -zarabiają głównie żebrząc i kradnąc. Zdobytymi towarami handlują między sobą lub na bazarach -Część dzieci eksperymentuje z alkoholem i innymi używkami, gdyż brak zajęć i opieki, sprawia, że staje się to atrakcyjną formą spędzania czasu FAVELE dzielnice biedy
Slide 8
FAVELE to inny świat Świat który istnieje pośród domów z cegieł i kartonowych dachów, narkomanów, samotnych matek, złodziei, opuszczonych dzieci..
Slide 9
Favela
Slide 10
Dzieci Faveli
Slide 11
Dzieci Faveli
Slide 12
Dzieci Faveli
Slide 13
Niewolnicza praca dzieci Dzieci w Favelach bardzo ciężko pracują aby móc przeżyć. Pracują za odrobinę feijoady (tradycyjna potrawa z ryżu, fasoli i wołowiny )
Slide 14
Niewolnicza praca dzieci
Slide 15
Niewolnicza praca dzieci
Slide 16
Piłka nożna Capoiera Jedyna rozrywka dzieci to:
Slide 17
Mimo, że futbol narodził się w Europie, Latynoamerykanie traktują go znacznie poważniej niż Europejczycy. Dla większości mieszkańców Ameryki Łacińskiej jest to bowiem ta dziedzina sportu, która najlepiej wyraża latynoamerykański temperament. w Ameryce Południowej uważa się, że piłkarskie talenty rodzą się z brazylijskiej biedoty Piłka nożna dla wielu jest przepustką do lepszego życia. Ćwiczą od najmłodszych lat mając nadzieję że kiedyś będą bogaci. Piłka nożna : Ameryka Południowa od dawien dawna może poszczycić się świetnymi piłkarzmi! -Najlepsi piłkarze w Ameryce Łacińskiej są podnoszeni do rangi bogów. Jednym z przykładów jest Diego Armando Maradona. Ogłoszony przez FIFĘ najlepszym zawodnikiem XX wieku! -w ostatnich 15 latach za najlepszych uważa się: Romario, Tevez,Neymar,Ronaldinho
Slide 18
Capoeira to sztuka walki. Została stworzona w XVIII i XIX wieku przez niewolników w Brazylii stała się dla nich sposobem na manifestowanie odrębności kulturowej, sposobem rozrywki, zabawy pozwalającej zapomnieć o codziennej niedoli, ciężkiej pracy.Formy Capoeira są rytmiczne, akrobatyczne i skupiają się na kopnięciach. Istotą capoeira są elementy tańca wpływające na płynność i nieprzewidywalność ataków. Capoiera:
Slide 19
Inny wymiar Ameryki Południowej
Slide 20
Pomimo wielkiej biedy dzieci obecnej Ameryki są dumne ze swojej historii. Historii 3 wielkich Imperiów jakie istniały na terenach obecnej Ameryki Środkowej i Południowej. Bogactwo kulturowe Ameryki
Slide 21
MAJOWIE AZTEKOWIE INKOWIE WIELKIE IMPERIA AMERYKI
Slide 22
MAJOWIE MAJOWIE to grupa ludów indiańskich mówiących językami z rodziny maja, zamieszkujących pd.-wsch. Meksyk. Kultura Majów istniała przez ok 4000 lat. Majowie byli twórcami wysoko rozwiniętej cywilizacji, której początki sięgają (400 p.n.e.250 n.e.) DZIEDZICTWO MAJÓW : twórcy pierwszego kalendarza słonecznego (przepowiadali że w 2012 r. będzie koniec świata na tej podstawie powstało mnóstwo filmów ;-)) stworzyli pismo hieroglificzne oraz dwudziesiątkowy system liczbowy w dziedzinie architektury: stworzyli wysokie piramidy schodkowe, pałace,tarasy kamienne boiska w dziedzinie sztuki: ozdoby ze stiuku, malowidła ścienne ,rzeźby z kamienia, drewna,kości prowadzili obserwacje astronomiczne i posługiwali się precyzyjnymi systemami rachuby obecnie Majowie, to przede wszystkim ludność wiejska, zajmująca się rolnictwem, hodowlą i rzemiosłem, zwłaszcza tkactwo i garncarstwo .Mówią ponad 20 językami i dialektami, większość posługuje się też językiem hiszpańskim; ich liczbę szacuje się na ok. 2 mln
Slide 23
MAJOWIE system zapisywania liczb
Slide 24
MAJOWIE Świątynia Kukulcan Pozostałości miasta DEL Norte
Slide 25
Aztekowie czas trwania i rozwoju to okres od XIII wieku do początków XVI wieku. Najważniejszym ośrodkiem kultury założonym przez Azteków było miasto Tenochtitlan Byli najsilniejszym w prekolumbijskim Meksyku narodem indiańskim Uchodzili za niezwykle krwiożerczy lud składali ofiary z ludzi Prowadzili mnóstwo wojen. Podbili ok. 500 miast-państw. Terytorium AZTEKÓW zajmowało ok. 207 tys. km2 i liczyło około 56 mln mieszkańców. Do najpopularniejszych dorobków ich sztuki należą : Kamień Słońca (Piedra del Sol) Kalendarz aztecki ( ma 19 miesięcy) AZTEKOWIE (DZISIEJSZE TERYTORIUM Meksyku)
Slide 26
AZTEKOWIE Do najbardziej monumentalnych (największych) pomników epoki należy Kamień Słońca (Piedra del Sol) kalendarz aztecki. piramida słońca Kamień Słońca Waży około 24 tony. Kamień został ułożony poziomo tak, że odczyt jest możliwy tylko z piramidy słońca. W centrum umieszczono znak poczwórnego ruchu przedstawiający cztery słońca (4 pory roku, 4 strony świata)poprzednich epok i znak współczesnej epoki oraz symbole czterech stron nieba. Za nimi, po obwodzie umieszczono symbole dwudziestu dni. Kamień otaczają dwa węże znak przemijającego czasu.
Slide 27
AZTEKOWIE piramida księżyca pismo Nahuati
Slide 28
AZTEKOWIE W wyniku kolonizacji z wielkiego imperium Azteków pozostały jedynie ruiny, lecz nadal w Meksyku żyją potomkowie Azteków i innych ludów, posługujący się starożytnym językiem nahuatl.
Slide 29
Inkowie, Inka, plemię zamieszkujące południowo-zachodnią część Ameryki Południowej, które prawdopodobnie w połowie XII w. stworzyło doskonale zorganizowane państwo o nazwie Tawantinsuyu (państwo pszczół każdy za coś odpowiadał). terytorium Inków obejmowało pas zachodniej części Ameryki południowej o długości 3000 km. Imperium które trwało 350lat ( XIII-XVI w.) W okresie największego rozkwitu Tawantinsuyu zajmowało powierzchnię przeszło 950 tys. km2 i liczyło co najmniej 7 mln mieszkańców. Głównym ośrodkiem państwa Inków było miasto Cuzco (w chwili odkrycia przez Europejczyków zbudowane na planie zbliżonym do kształtu ciała pumy, czczonej przez Inków za odwagę i siłę) INKOWIE : (DZISIEJSZE TERYTORIUM PERU)
Slide 30
INKOWIE Twórcy sieci kamiennych dróg, tuneli i mostów które zachowały się prawie nienaruszona do dzisiaj i są wykorzystywane przez współczesnych ludzi. najlepiej Ruiny miasta Machu-Picchu zachowane miasto Inków to MACHU PICCHU -stary szczyt. Położone jest na wysokości 2090-2400 m n.p.m. Miasto zbudowano w II połowie XV wieku. Jako ciekawostkę można powiedzieć ,że wykuty w kamieniu ponad 749-metrowy kanał, który służył jako system nawadniający pola oraz dostarczający wodę działa do dziś dnia.
Slide 31
INKOWIE Robili świetne drogi! Łączną długość inkaskiej sieci komunikacyjnej szacuje się na ponad 40 000 kilometrów, z czego do dnia dzisiejszego zachowało się ponad 20 000 km. Wzdłuż dróg funkcjonowało kilka tysięcy państwowych zajazdów zwanych tambos, zapewniających podróżnym nocleg, wyżywienie, a w razie potrzeby również nową odzież na koszt króla. Tambos rozmieszczone były jeden od drugiego mniej więcej w odległości jednego dnia marszu
Slide 32
INKOWIE Twórcy systemu pisma węzełkowego KIPU Pismo węzełkowe inaczej sznurkowe polega na zapisie z wykorzystaniem sznurka. Zapis ten polegał na przywiązywaniu do grubego sznurka szeregu cieńszych sznurków o różnej grubości i barwie, dodatkowo każdy z tych sznurków miał szereg dodatkowych węzłów. -podobno znaleziono takie pismo w Polsce na zamku w Niedzicy natomiast na zamku w Tropsztynie. Ponoć po śmierci inkaskiej księżniczki ukryto przywieziony z Peru skarb Inków, a kosztowności znajdują się w podziemnym tunelu, wykutym pod Dunajcem.
Slide 33
Zamek w Niedzicy Zamek w Tropsztynie Ślady Inków na południu Polski
Slide 34
INKOWIE Potomkowie Inków żyją w dzisiejszym Peru
Slide 35
WSPÓŁCZEŚNI POTOMKOWIE INKÓW
Slide 36
DZIĘKUJĘ I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ PRACY
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!