Fizyka

Tęcza - barwy podstawowe i pochodne

6 lat temu

Zobacz slidy

Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 1
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 2
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 3
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 4
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 5
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 6
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 7
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 8
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 9
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 10
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 11
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 12
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 13
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 14
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 15
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 16
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 17
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 18
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 19
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 20
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 21
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 22
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 23
Tęcza - barwy podstawowe i pochodne - Slide 24

Treść prezentacji

Slide 2

zjawisko optyczne i meteorologiczne występujące w postaci charakterystycznego wielobarwnego łuku, widocznego gdy Słońce oświetla krople wody w ziemskiej atmosferze. Tęcza powstaje w wyniku dyspersji (rozszczepienia światła) oraz przez załamanie i odbicie światła przez niemal kuliste krople wody.

Slide 6

Tęcza w literaturze i sztuce Tęcza jest często podmiotem utworów literackich i dzieł sztuki, malowali ją m.in. Peter Paul Rubens i George Inness (zobacz też skrót do Wikicytatów po prawej stronie). Jak wspomniano powyżej, tęcza wspomniana jest w Biblii Biblia Gdańska, Stary Testament, Księga Rodzaju, Rozdział 9 (hebr. קשתqeszet): [...] 12 Tedy rzekł Bóg: To jest znak przymierza, który Ja dawam między mną i między wami, i między każdą duszą żywiącą, która jest z wami, w rodzaje wieczne. 13 Łuk mój położyłem na obłoku, który będzie na znak przymierza między mną, i między ziemią. 14 I stanie się, gdy wzbudzę ciemny obłok nad ziemią, a ukaże się łuk na obłoku: 15 Że wspomnę na przymierze moje, które jest między mną i między wami, i między każdą duszą żywiącą w każdem ciele; i nie będą więcej wody na potop, ku wytraceniu wszelkiego ciała. [...] Tęcza występuje również w wielu utworach literatury międzynarodowej należy tutaj wymienić takich twórców jak

Slide 7

Maria Konopnicka napisała wiersz zatytułowany Tęcza: A kto ciebie, śliczna tęczo, Siedmiobarwny pasie, Wymalował na tej chmurce Jakby na atłasie? [...] O tęczy również napisał Antoni Kucharczyk: Po długiej niepogodzie zajaśniało słońce, Na niebie zachmurzonym, na kształt pół-obręczy Zajaśniał łuk świetlany siedmiobarwnej tęczy, Piją zbyteczne wody obydwa jej końce. [...]

Slide 8

Pomimo faktu, że w tęczy występuje niemal ciągłe widmo kolorów, tradycyjnie uznaje się, że kolorami tęczy są: czerwony (na zewnątrz łuku), pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy (wewnątrz łuku).

Slide 9

Barwy podstawowe minimalne zestawy kolorów, które łączone umożliwiają uzyskanie dowolnych kolorów z podanego zakresu. Do stosowania u ludzi, układy są oparte o trzy kolory, do addytywnego składania barw stosowanych np w wyświetlaczach, zwykle używane są kolory czerwony, zielony i niebieski lub czerwony, żółty i niebieski. Dla subtraktywnycego mieszania kolorów, jak mieszanie pigmentów lub barwników, zwykle wykorzystywane są magenta, cyjan i żółty Ogólnie panującym, aczkolwiek błędnym przeświadczeniem jest, że trzy podstawowe kolory to: czerwony, niebieski i żółty. Jeśli zachodzi mieszanie światła emitowanego, wówczas zachodzi zjawisko syntezy addytywnej. W oparciu o syntezę addytywną mieszania barw pracują monitory oraz inne wyświetlacze kolorowe, emitując wiązki świateł Red (czerwony), Green (zielony), Blue (niebieski) (RGB). Czarny ekran to wynik braku emisji światła, a biały to wynik złożenia świateł R G B z jednakową jasnością. Jeśli natomiast zachodzi mieszanie kolorów światła odbitego (np. wydruk na papierze lub zestaw filtrów szklanych), wówczas występuje zjawisko syntezy subtraktywnej. W takim przypadku przyjmuje się najczęściej trzy podstawowe kolory to magenta (fioletoworóżowy), cyjan (błękitny) i żółty. Zjawisko to wykorzystuje się m.in. do druku na białym papierze. Farba drukarska, pokrywając papier tworzy filtr, a niepochłonięte długości fal świetlnych docierają do oka wywołując wrażenia określonej barwy.

Slide 13

Tęcza pierwotna i wtórna, tęczę światła odbitego oraz odbicie tęczy w wodzie.

Slide 14

Koniecpoczątek tęczy.

Slide 19

                                                                                                                                                         

Slide 23

Koniecpoczątek tęczy. Podwójna tęcza uwidoczniona na obrazie olejnym autorstwa Petera Rubensa

Dane:
  • Liczba slajdów: 24
  • Rozmiar: 0.92 MB
  • Ilość pobrań: 49
  • Ilość wyświetleń: 5219
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie