Geografia

Orientowanie się w terenie bez mapy

6 lat temu

Zobacz slidy

Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 1
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 2
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 3
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 4
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 5
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 6
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 7
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 8
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 9
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 10
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 11
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 12
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 13
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 14
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 15
Orientowanie się w terenie bez mapy - Slide 16

Treść prezentacji

Slide 2

Określanie stron świata według Słońca Jesteśmy w nieznanej okolicy. Przed nami las obiecujący przygodę, niespodziankę, może nawet ryzyko i niebezpieczeństwo. Wyobraźnia nasuwa barwne, zapamiętane z książek obrazy: Indianin bezszelestnie przemykający wśród traw, w dolinie rzeki sznur wigwamów i strzelające w niebo iskry ogniska. Wiemy z książek przygodowych, jak doskonale Indianie orientowali się w pierwotnej puszczy, w terenie pełnym jezior i rzek. Ta umiejętność wynikała przede wszystkim z bliskiego obcowania z przyrodą. Każdemu z nas może zdarzyć się, że zabłądzi w lesie, odłączy się od wycieczki lub wędrując samotnie zmyli kierunek marszu. Żeby zorientować się w nieznanym terenie, trzeba umieć ustalić, w jakim miejscu się znajdujemy i jaki należy przyjąć kierunek marszu do zamierzonego cel u. Podstawową czynnością w takiej sytuacji jest określenie stron świata. Najpierw należy wyznaczyć kierunek północny, a wtedy pozostałe kierunki określimy już bez trudu.

Slide 10

Określanie stron świata na podstawie charakterystycznych cech przedmiotów terenowych Uważna i systematyczna obserwacja, zjawisk przyrody jest szczególnie pomocna przy określaniu stron świata na podstawie cech przedmiotów terenowych. Zazwyczaj więc korony drzew rosnących samotnie są bardziej rozwinięte od południa. Kora tych drzew bywa od strony północnej grubsza, niekiedy porośnięta mchem. Jeśli mech rośnie na całym pniu drzewa, to po stronie zacienionej (północnej) zawsze jest go więcej. Nie można się jednak ograniczyć do powierzchownych i jednostkowych obserwacji. Na ukształtowanie się korony drzewa istotny wpływ może mieć także kierunek wiatrów, np. przy intensywnych wiatrach zachodnich korony drzew odchylają się w kierunku wschodnim. Ścięte pnie, oddzielnie rosnących drzew mają słoje roczne bardziej rozszerzone od strony południowej.

Slide 11

Mchy i porosty rozwijają się na zacienionych obszarach. Dlatego duże kamienie i skały są porośnięte mchem od strony północnej, natomiast strona południowa jest szorstka i popękana. Ukształtowanie się cech przedmiotów terenowych jest uzależnione odpór roku. Podczas lata z pni sosen i jodeł wydziela się żywica, która na południowej stronie pni gromadzi się w większej ilości. Wiosną obserwacja traw pozwala wyciągnąć wniosek, że od strony bardziej oświetlonej i nagrzanej przez Słońce trawa jest o wiele bujniejsza niż po stronie zacienionej. Owoce szybciej dojrzewają od strony południowej. Żeby obserwacje były trafne, należy zdobyć umiejętność właściwej oceny zjawisk dostrzeganych w przyrodzie oraz prawidłowego ich kojarzenia i wyciągania wniosków.

Slide 12

KOMPAS Trudno wyobrazić sobie współczesnego turystę, który wyrusza w teren bez kompasu, czy busoli. W trudnych, nie sprzyjających warunkach, niezależnie od pogody można wyznaczyć strony świata precyzyjnie i dokładnie tylko za pomocą kompasu i busoli. Kompas to jeden z najstarszych przyrządów służących człowiekowi do odnajdywania stron świata niezależnie od warunków atmosferycznych. Jest to okrągłe pudełko z podziałką w stopniach na obwodzie, zawierające ruchomą, zawieszoną na ostrzu igłę magnetyczną. Jeżeli na pudełku kompasu umieścimy pudełko do celowania powstanie busola.

Slide 13

BUSOLA W busoli otwarte wieko tworzy kąt prosty z podstawą, a w dwu przeciwległych jego bokach znajdują się pionowe szczeliny, przez które celuje się w kierunku danego przedmiotu w terenie. Do podstawy busoli przymocowane jest ruchome lusterko, dzięki któremu podczas celowania można obserwować ruchy igły magnetycznej. Kiedy zamykamy lusterko, igła magnetyczna zostaje automatycznie zdjęta z ostrza i unieruchomiona.

Slide 14

1.Wypisz 4 główne kierunki świata: . 2.Dokończ zdania: Tam, gdzie Słońce rano wschodzi jest........................ Tam, gdzie Słońce wieczorem zachodzi jest ................... 3. Wpisz brakujące nazwy kierunków świata, używając pełnych polskich nazw i angielskich skrótów: Północ

Slide 15

4. Uzupełnij zdania na podstawie rysunku. Północ Na wschód od drzewa znajduje się . Na zachód od drzewa jest . Na południe od drzewa stoi

Dane:
  • Liczba slajdów: 16
  • Rozmiar: 0.48 MB
  • Ilość pobrań: 21
  • Ilość wyświetleń: 4037
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie