Slide 1
EKONOMICZNE PODSTAWY PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ PRODUCENTA CZYLI ILE PRODUKOWAĆ I PO JAKIEJ CENIE SPRZEDAĆ ABY OSIĄGNĄĆ ZYSK Autor
Slide 2
WYNIK FINANSOWY CZYLI DOCHODY Wynik finansowy to różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży i kosztami całkowitymi. DOCHÓ D PRZYCH ÓD KOSZTY CAŁKOWI TE
Slide 3
OPTIMUM EKONOMICZNE Inaczej równowaga przedsiębiorstwa, to taka wielkość produkcji, która umożliwi maksymalizację zysku Warunki osiągnięcia równowagi przedsiębiorstwa: Przychód marginalny równy kosztowi marginalnemu. Cena wyższa od kosztu całkowitego przeciętnego. JAK JE OSIĄGNĄĆ
Slide 4
OBLICZANIE PRZYCHODU MARGINALNEGO PRZYCHÓD MARGINALN Y ABSOLUTNA ZMIANA PRZYCHODU CAŁKOWITE GO ABSOLUTNA ZMIANA WIELKOŚCI PRODUKCJI
Slide 5
PRZEDSIĘBIORSTWA A KONKURENCJA DOSKONAŁA CECHY PRODUCENT DZIAŁAJĄCY NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ MOŻE INGEROWAĆ TYLKO W WIELKOŚĆ PRODUKCJI, PONIEWAŻ CENĘ OKREŚLA RYNEK. PRODUCENT MOŻE SPRZEDAĆ DOWOLNĄ ILOŚĆ WYTWARZANYCH PRZEZ SIEBIE PRODUKTÓW. PRZYCHÓD MARGINALNY, BEZ WZGLĘDU NA WIELKOŚĆ PRODUKCJI, JEST RÓWNY CENIE RYNKOWEJ, PONIEWAŻ CENA SIĘ NIE ZMIENIA.
Slide 6
WIELKOŚĆ PRODUKCJI WYNIK FINANSOWY NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ CEN A PRZYCHÓ D CAŁKOWI TY PRZYCHÓD MARGINAL NY W SZTUKACH KOSZTY CAŁKOWI TE KOSZTY MARGINAL NE KOSZTY CAŁKOWIT E PRZECIĘTN E WYNIK FINANSO WY W ZŁOTYCH 10 15 150 15,0 160 ----- 16,00 -10 20 15 300 15,0 185 2,5 9,25 115 30 15 450 15,0 205 2,0 6,83 245 40 15 600 15,0 230 2,5 5,85 370 50 15 750 15,0 270 4,0 5,40 480 60 15 900 15,0 340 7,0 5,67 560 70(OPTIMU M) 15 1050 15,0 490 15,0 7,00 560 80 15 1200 15,0 790 30,0 9,88 410
Slide 7
35 30 OPTIMUM EKONOMICZNE PRODUCENTA KONKURENCJA OPTIMUM EKONOMICZNE DOSKONAŁA 25 20 15 10 5 0 10 20 30 40 KOSZTY MARGINALNE KOSZTY CAŁKOWITE PRZECIĘTNE 50 60 PRZYCHÓD MARGINALNY 70 80
Slide 8
KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA CECHY PRODUCENT MUSI LICZYĆ SIĘ Z POPYTEM WIĘC POWINIEN ZMNIEJSZAĆ CENĘ WRAZ ZE ZWIĘKSZENIEM WIELKOŚCI PRODUKCJI. PRZYCHÓD MARGINALNY ZMNIEJSZA SIĘ WRAZ ZE WZROSTEM PRODUKCJI
Slide 9
WYNIK FINANSOWY NA RYNKU KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ WIELKOŚĆ PRODUKCJI CEN A PRZYCHÓ D CAŁKOWI TY PRZYCHÓD MARGINAL NY W SZTUKACH KOSZTY CAŁKOWI TE KOSZTY MARGINAL NE KOSZTY CAŁKOWIT E PRZECIĘTN E WYNIK FINANSO WY W ZŁOTYCH 10 27 270 27,0 160 ----- 16,00 110 20 25 500 23,0 185 2,5 9,25 315 30 23 690 19,0 205 2,0 6,83 485 40 21 840 15,0 230 2,5 5,85 610 50 19 950 11,0 270 4,0 5,40 680 60(OPTIMU M) 17 1020 7,0 340 7,0 5,67 680 70 15 1050 3,0 490 15,0 7,00 560 80 13 1040 -1,0 790 30,0 9,88 250
Slide 10
35 30 OPTIMUM EKONOMICZNE PRODUCENTA KONKURENCJA OPTIMUM EKONOMICZNE MONOPOLISTYCZNA 25 20 15 10 5 0 10 20 30 40 50 60 -5 KOSZTY MARGINALNE KOSZTY CAŁKOWITE PRZECIĘTNE PRZYCHÓD MARGINALNY POPYT 70 80
Slide 11
DOCHODY NA RÓŻNYCH RYNKACH WEDŁUG WIELKOŚĆI PRODUKCJI 800 700 600 500 400 300 200 100 0 10 20 30 40 50 60 70 -100 RYNEK DOSKONAŁY RYNEK MONOPOLISTYCZNY 80
Slide 12
WNIOSEK JAK WYNIKA Z WYKRESU PRODUCENT FUNKCJONUJĄCY NA RYNKU MONOPOLISTYCZNYM MOŻE PRODUKOWAĆ MNIEJ I SPRZEDAWAĆ PO WYŻSZEJ CENIE W PORÓWNANIU DO FIRMY DOSKONALE KONKURENCYJNEJ.
Slide 13
EFEKTYWNE DZIAŁANIE W SENSIE EKONOMICZNYM OZNACZA NAJEFEKTOWNIEJSZE WYKORZYSTYWANIE POSIADANYCH ZASOBÓW. WYŻSZA EFEKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA STWARZA MOŻLIWOŚCI OBNIŻENIA KOSZTÓW WYTWARZANIA, ZWIĘKSZA WYNIKI PRODUKCYJNE I ZYSK.
Slide 14
ASPEKT SPOŁECZNY EFEKTYWNOŚCI GOSPODAROWANIA ROZWIJAĆ POTRZEBY POWODOW AĆ BY ICH WYMAGANI A ROSŁY ZADAWALA Ć NABYWCÓW PRODUKT Y POWINNY
Slide 15
ŹRÓDŁA Podstawy ekonomii. Janina MierzejewskaMajcherek
Slide 16
KONIEC
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!