Slide 1
Sztuka empire, romantyzm, akademizm Sara Kurkowska Agata Gałek Kl. 2a
Slide 2
Empire Rodzaj stylu w sztuce wywodzący się z klasycyzmu, powstały we Francji na początku XIX wieku. Swój rozkwit przeżywał za czasów Napoleona I, szczególnie na ziemiach rosyjskich i polskich. Dominował w modzie, architekturze, malarstwie i sztuce użytkowej. Powstawał na wzór sztuki starożytnej(Grecja, Rzym, Egipt).
Slide 3
Cechy charakterystyczne stylu empire Charakteryzował się monumentalizmem przy zachowaniu surowości formy architektonicznej, ścisłą symetrią, przepychem. Szczególne elementy tego nurtu, które ukształtowały się pod wpływami politycznymi cesarstwa to N otoczone wieńcem laurowym, orły z festonami w dziobach, które to miały ukazywać wielkość cesarstwa i potęgę Napoleona. Z kolei charakterystyczne cechy wywodzące się ze starożytności to sfinksy, kariatydy.
Slide 4
Twórcy empire Najbardziej znanymi, wybitnymi przedstawicielami tego stylu byli: Jacques Louis David - nadworny malarz Napoleona Bonaparte i Antoine Jean Gros uczeń wyżej wymienionego Davida, który łaski cesarza zdobył obrazem Bonaparte na moście pod Arcole.
Slide 5
Obrazy Jacquesa Louisa Davida
Slide 6
Obrazy Antoinea Jeana Grosa
Slide 7
Przykłady nurtu empire w innych dziedzinach sztuki
Slide 8
Romantyzm Epoka w historii sztuki i literatury, która jednak nie stworzyła swojego określonego stylu. Dzieła romantyków to raczej zróżnicowane stylistycznie próby wyrazu idei, światopoglądu oraz uczuć. Miał swój byt na przełomie XVIII i XIX wieku. Powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją przemysłową i rewolucją francuską. Rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał się w poezji, malarstwie i muzyce.
Slide 9
Cechy charakterystyczne romantyzmu Trudno znaleźć jakieś konkretne cechy romantyzmu. Niewątpliwie dla romantyków szczególnie ważne było wnętrze człowieka, to co niepowtarzalne, uczuciowe i nastrojowe. W swoich dziełach często sięgali do legend i podań narodowych niepochodzących z mitologii greckiej i rzymskiej. Przy tworzeniu kierowali się intuicją, uczuciem i wyobraźnią.
Slide 10
Muzyka rPrzewaga treści nad formą Programowość w muzyce (utwór ma treść pozamuzyczną) Uczuciowość Subiektywizm, indywidualizm twórców Synteza wszystkich sztuk. Silne związki z literaturą, oraz z malarstwem. Powstają liczne pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, opery i utwory programowe (Obrazki z wystawy Musorgskiego, Karnawał zwierząt Saint-Saensa). Elementy narodowe i ludowe Tematyka fantastyczna i baśniowa Rozwój wirtuozostwa Rozwój instrumentacji Rozszerzenie harmoniki Rozwój muzykowania domowego Powstawanie szkół narodowych: jest to grupa ludzi opierająca się o muzykę narodową. emocjonalizm (wyrażanie uczuć), indywidualizm, uczuciowość i subiektywizm
Slide 11
Twórcy romantyzmu muzyka
Slide 14
Akademizm Nurt w XIX-wiecznej sztuce ważny szczególnie w malarstwie. Jego nazwa pochodzi od nazw szkół, w których kształcili się artyści czyli akademii. Twórcy tego nurtu uważali, że sztuka nie jest czymś związanym ze zręcznością i wprawą zdobywaną wraz z doświadczeniem, ale dziedziną intelektu. Uważali zatem, że sztuka powinna podlegać jasnym zasadom, a jej celem powinno być tworzenie piękna.
Slide 15
Akademicka hierarchia tematów Należało malować ważne i wzniosłe tematy, głównie mitologiczne lub historyczne; temat był bardzo ważnym aspektem dzieła; jeśli temat był wzniosły, profesorowie akademii zezwalali na namalowanie obrazu na wielkim płótnie wielkość obrazu zależała więc od wzniosłości tematu; Pejzaż Portret Sceny rodzajowe Martwa natura
Slide 16
Twórcy akademizmu Bardziej popularni akademiści to William-Adolphe Bouguereau, Alexandre Cabanel, Hans Makart, Jean Gérome, Lawrence AlmaTadema, Thomas Couture, Fiodor Bruni. Najbardziej znanym polskim akademistą był z kolei Henryk Siemiradzki.
Slide 17
Obrazy
Slide 18
Obrazy
Slide 19
Fin
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!