Slide 1
Metody szkolenia w dziedzinie BHP
Slide 2
Metaplan
Slide 3
Metaplan Metaplan jest to metoda dyskusji w której debatują uczestnicy, wspólnie tworzący plakat, będącym graficznym przedstawieniem tematem dyskusji. Metaplan, może być przeprowadzany w dużej lub małej grupie.
Slide 4
Metaplan Do tej metody należy przygotować : - tablicę, do której można przypinać kartki, - arkusze szarego papieru, - kartki różnych kolorach i różnych kształtach.
Slide 5
Metaplan Dyskusja prowadzona tradycyjnie nie jest w stanie wyeliminować mówienia o niczym. W każdej niemal grupie dyskutujących znajdzie się osoba, która zabiera cenny czas, nie wnosząc nic do omawianego problemu. Metoda metaplanu zapobiega wyżej wymienionym trudnościom i jest powszechnie stosowana na Zachodzie.
Slide 6
Metaplan Zalety tej metody : nie ma potrzeby prowadzenia notatek, oddziaływanie wizualne daje większą możliwość skoncentrowania się na celu dyskusji, następuje wyzwolenie działań twórczych oraz powszechnej aktywności, wypowie się każdy nawet najbardziej nieśmiały uczeń, końcowy wynik jest wypadkową kreatywnych działań całego zespołu.
Slide 7
Metaplan Uczestnicy spotkania zapisują swoje myśli w krótkiej formie zdania, na różnego rodzaju kształtu i kolorach kartkach i przypinają do arkusza, następnie wszystkie kartki są przypinane do wspólnego szarego arkusza. Ważną rzeczą jest aby napisy na kartkach były wyraźne i czytelne dla wszystkich, a ilość słów ograniczać do minimum, oddając tylko sens wypowiedzi.
Slide 8
Metaplan W tej formie dyskusji wypowiedzi uczestników są śmielsze i bardziej szczere. Zastosowanie metody za i przeciw powoduje emocjonalne zaangażowanie się uczniów w debatę, co wzmacnia ich aktywność, uczy stosowania jasnych, precyzyjnych sposobów argumentowania swoich racji, stwarza okazję do pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, ułatwia zapamiętywanie faktów przez emocjonalne zaangażowanie uczniów w debatę, daje okazję do kształtowania poglądów i przekonań.
Slide 9
Metaplan
Slide 10
Metaplan Różnorodne wypowiedzi można szybko uporządkować według dowolnie przyjętych kryteriów. Uzyskany po przyklejeniu kartek plakat można umieścić na widocznym miejscu, tak aby posłużył do dalszej pracy nad rozwiązaniem problemu.
Slide 11
Metaplan W trakcie prezentacji metaplanu każdy uczestnik narady może zadawać pytania i zgłaszać swoje uwagi dotyczące omawianego plakatu. Można w odpowiednich obszarach umieszczać dodatkowe kartki, przesuwać je do innych obszarów, albo nawet usuwać zbędne. Odpowiadać na zarzuty i pytania może odpowiadać nie tylko prezenter, także twórcy plakatu.
Slide 12
Metaplan Po zaprezentowaniu wszystkich plakatów, uczestnicy mają szeroki obraz omawianego problemu i propozycji ich rozwiązań. Każdy plakat może być inny, zależy to od zaangażowania, doświadczenia, wiedzy i specjalności.
Slide 13
Trudności w porozumiewaniu się ze strony mówiącego Dyskusja klasyczna Metaplan - niesprecyzowane treści, które chce przekazać (np. wypowiedzi nie na temat). - nie wystąpi. - niewłaściwa terminologia. - jeżeli zapisany będzie na kartce niewłaściwy termin inni będą domagać się wyjaśnień. - za duże tempo przekazu. - nie występuje. - zbyt duże lub małe zaangażowanie w chęć przekazania. - wypowiedzi na kartkach nie uwzględniają czynników emocjonalnych. - zbyt długi przekaz. - nie ma znaczenia (napisana kartka będzie większą liczbą kartek). - przekazywanie wielu wątków jednocześnie. - nie ma znaczenia (napisana kartka będzie większą liczbą kartek).
Slide 14
Trudności w porozumiewaniu się ze strony słuchacza Dyskusja klasyczna Metaplan - brak koncentracji. - bez znaczenia, wszystko jest widoczne na plakacie. - stosunek do mówiącego. - zapisywanie myśli na kartkach ma pewne cechy anonimowości. - zamiast słuchać, myśli o swojej wypowiedzi. - nie wystąpi, nie ma wyznaczonego czasu na słuchanie i mówienie. - podporządkowanie treści do swojego sposobu myślenia. - jeśli wystąpi, nie zmieni obrazu całej dyskusji, nawet najbardziej subiektywna wypowiedź będzie tylko jedną z kartek. - niechęć do tematu dyskusji. - jeżeli wystąpi, nie będzie miała wielkiego znaczenia, objawi się brakiem aktywności w czasie prezentacji.
Slide 15
Metaplan Z powyższej tabeli wynika, że metaplan usuwa większość przeszkód spowodowanych w tradycyjnej konwersacji. Największą zaletą tej metody jest oddziaływanie wizualne, co daje większą możliwość skoncentrowania się na celu dyskusji. W dyskusji prowadzonej tą metodą, wypowie się każdy nawet nieśmiały uczestnik, a wynik końcowy jest działaniem kreatywnym całego zespołu.
Slide 16
Metaplan Ważną rzeczą jest aby każdy uczestnik bardzo uważnie przyglądał się powstającemu plakatowi. Ciągłe spoglądanie na temat w chmurce powoduje że uczestnik zawsze trzyma się ściśle tematu. Tak więc czytając powstający plakat, możemy zapełniać ostatni obszar plakatu wyniki i wnioski.
Slide 17
Metaplan Czynniki wspierające tą metodę to : - aktywność; metaplan sprzyja wyzwalaniu aktywności, daje możliwości wykazania się. - motywacja; lepszy wynik osiągnie się gdy uczestnicy dyskusji chcą coś zmienić i są przekonani o słuszności postawionego im zadania. - otwartość; cecha która pozwala wyzwolenie rzeczywistych opinii i sądów, co w tej metodzie jest niezwykle cenne. - docenianie jednostki; każdy może wyrazić swoje sądy.
Slide 18
Metoda Przypadków
Slide 19
Metoda Przypadków Zwana także metodą zdarzeń Istota tej metody polega na analizie i dyskusji nad zdarzeniem zaprezentowanym przez nauczyciela na piśmie, taśmie magnetofonowej czy magnetowidowej i znalezienie odpowiedzi na pytania typu : - Jakie jest inne, możliwe najlepsze rozwiązanie tego problemu? - Co należy zrobić, aby przedsięwzięcie się powiodło, aby zapobiec zaistniałym skutkom? - Jaką decyzję podjąłbyś na miejscu bohatera przypadku?
Slide 20
Metoda Przypadków Za twórcę tej metody uważa się R. Hacona, który w 1961 podał założenia, istotę oraz elementy składowe. Metoda ta daje doskonałą okazję do wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce szkoleniowej. Uczestnicy zajęć prowadzonych tą metodą ćwiczą także umiejętności zbierania informacji, co dla współczesnego człowieka próbującego zapoznać się z konkretnym zagadnieniem jest rzeczą pierwszoplanową.
Slide 21
Metoda Przypadków Przyjmuje się następującą strukturę : - Faza 0 Przygotowanie opisu przypadków; wyjaśnienie celu i tematu zajęć; wyjaśnienie istoty metody przypadków. - Faza 1 Prezentacja opisu zdarzenia; wstępna analiza zdarzenia;uzupełnianie informacji. - Faza 2 Analiza opisu zdarzenia; Selekcja informacji na ważniejsze i drugoplanowe - Faza 3 Propozycja rozwiązań; wybór rozwiązania optymalnego i jego uzasadnienie - Faza 4 Ocena trafności stawianych pytań; ocena prawidłowości wnioskowania; podkreślenie momentów mających najwyższą wartość dydaktyczną
Slide 22
Metoda Przypadków Stosując tą metodę, nie podaje się nowego materiału nauczania, lecz przedstawia słuchaczowi sytuację problemową tkwiącą w życiu praktycznym, w taki sposób aby zdobytą wiedzę i doświadczenie umiał wykorzystać twórczo w nowych warunkach lub przy podejmowaniu najbardziej trafnych decyzji.
Slide 23
Metoda Przypadków Faza 0, zwana także wstępną. Źródłami pozyskiwania opisu przypadków tej fazy mogą być : 1. Opracowanie własne prowadzącego zajęcia. 2. Dłuższe cytaty z literatury przedmiotowej. 3. Doniesienia i anonse prasowe. 4. Fragmenty audycji prasowych i telewizyjnych. 5. Przykłady opisów zdarzeń, opracowane na różnego rodzaju kursach szkoleniowych.
Slide 24
Metoda Przypadków Faza 1, tutaj powinno nastąpić wręczenie tekstu z opisem zdarzenia, każdemu uczestnikowi oraz zaapelowanie o wnikliwe prześledzenie informacji w celu uświadomienia problemu. Po wstępnej analizie opisanego zdarzenia następuje seria pytań uzupełniających. Odpowiedzi na zadawane pytania są udzielane przez nauczyciela w konwencji : pytanie- odpowiedź. Prowadzący powinien zwracać uwagę na to aby pytania były krótkie i zwięzłe, to samo tyczy się odpowiedzi.
Slide 25
Metoda Przypadków Faza 2, w tej fazie słuchacze uczą się odróżniania spraw ważnych od mniej istotnych. Następuje tutaj analizowanie na tablicy tych czynników.
Slide 26
Metoda Przypadków Faza 3, jest najważniejszą ze wszystkich faz metod przypadków. Przypadek który ma tylko jedno rozwiązanie, nie ma zbyt dużej wartości dydaktycznej. Na podstawie wcześniej zebranych informacji, uczestnicy analizują zespołowo alternatywne rozwiązania i wybierają najlepsze z nich podając argumenty. Jeżeli na zajęciach bierze udział większa liczba osób niż 25 to możemy zastosować dyskusję wielokrotną. Łączymy w zespoły tych, których propozycje rozwiązań są podobne.
Slide 27
Metoda Przypadków W ostatniej fazie nauczyciel nawiązując do celu zajęć, podsumowuje je, ocenia sposób, kolejność i trafność stawiania pytań. Na zakończenie prowadzący zajęcia wspólnie z uczącymi się, analizuje te fragmenty lekcji, które miały największą wartość dydaktyczną.
Slide 28
Metoda Sytuacyjna
Slide 29
Metoda Sytuacyjna Metoda ta została wprowadzona już w 1908 r. na Uniwersytecie Harvardzkim. Stąd bogate doświadczenie i ugruntowana tradycja w jej stosowaniu.
Slide 30
Metoda Sytuacyjna Różnice między metodą sytuacyjną a przypadków : Najistotniejsza różnica dotyczy jakościowej strony podstawowego środka dydaktycznego stosowanego jako opis. Konieczność wcześniejszego wręczenia uczącym się opisu sytuacji (w metodzie przypadków opis wręcza się na tych samych zajęciach. W opisie sytuacji powinny być zawarte wszystkie potrzebne informacje w odróżnieniu od metody przypadków, potrzebne do znalezienia rozwiązania.
Slide 31
Metoda Sytuacyjna Istota metody sytuacyjnej sprowadza się do analizy przez uczącego opisu sytuacji dokonanej odpowiednio wcześnie przed zajęciami a następnie do dyskusji nad zawartymi problemami.
Slide 32
Metoda Sytuacyjna Tok zajęć prowadzony jest także w następujących fazach jak w metodzie przypadków : Faza 0 Przygotowanie opisu sytuacji przez nauczyciela. - dostatecznie wczesne ich przekazanie. - analiza opisu sytuacji przez uczących się, wraz z wszystkimi załącznikami.
Slide 33
Metoda Sytuacyjna Faza 1 Wyjaśnienie istoty metody sytuacyjnej. - dyskusja nad problemem zawartym w opisie, zgodnym z treścią pytań.
Slide 34
Metoda Sytuacyjna Faza 2 Wybór wspólnego rozwiązania i podjęcie decyzji. - uzasadnienie dokonanego wyboru rozwiązania lub decyzji.
Slide 35
Metoda Sytuacyjna Faza 3 Podkreślenie momentów mających dużą wartość dydaktyczną. - Ocena prawidłowości wnioskowania uczących się.
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!