Przysposobienie obronne

Metody szkolenia w dziedzinie BHP

5 lat temu

Zobacz slidy

Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 1
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 2
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 3
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 4
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 5
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 6
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 7
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 8
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 9
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 10
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 11
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 12
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 13
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 14
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 15
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 16
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 17
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 18
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 19
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 20
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 21
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 22
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 23
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 24
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 25
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 26
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 27
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 28
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 29
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 30
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 31
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 32
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 33
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 34
Metody szkolenia w dziedzinie BHP - Slide 35

Treść prezentacji

Slide 1

Metody szkolenia w dziedzinie BHP

Slide 2

Metaplan

Slide 3

Metaplan Metaplan jest to metoda dyskusji w której debatują uczestnicy, wspólnie tworzący plakat, będącym graficznym przedstawieniem tematem dyskusji. Metaplan, może być przeprowadzany w dużej lub małej grupie.

Slide 4

Metaplan Do tej metody należy przygotować : - tablicę, do której można przypinać kartki, - arkusze szarego papieru, - kartki różnych kolorach i różnych kształtach.

Slide 5

Metaplan Dyskusja prowadzona tradycyjnie nie jest w stanie wyeliminować mówienia o niczym. W każdej niemal grupie dyskutujących znajdzie się osoba, która zabiera cenny czas, nie wnosząc nic do omawianego problemu. Metoda metaplanu zapobiega wyżej wymienionym trudnościom i jest powszechnie stosowana na Zachodzie.

Slide 6

Metaplan Zalety tej metody : nie ma potrzeby prowadzenia notatek, oddziaływanie wizualne daje większą możliwość skoncentrowania się na celu dyskusji, następuje wyzwolenie działań twórczych oraz powszechnej aktywności, wypowie się każdy nawet najbardziej nieśmiały uczeń, końcowy wynik jest wypadkową kreatywnych działań całego zespołu.

Slide 7

Metaplan Uczestnicy spotkania zapisują swoje myśli w krótkiej formie zdania, na różnego rodzaju kształtu i kolorach kartkach i przypinają do arkusza, następnie wszystkie kartki są przypinane do wspólnego szarego arkusza. Ważną rzeczą jest aby napisy na kartkach były wyraźne i czytelne dla wszystkich, a ilość słów ograniczać do minimum, oddając tylko sens wypowiedzi.

Slide 8

Metaplan W tej formie dyskusji wypowiedzi uczestników są śmielsze i bardziej szczere. Zastosowanie metody za i przeciw powoduje emocjonalne zaangażowanie się uczniów w debatę, co wzmacnia ich aktywność, uczy stosowania jasnych, precyzyjnych sposobów argumentowania swoich racji, stwarza okazję do pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, ułatwia zapamiętywanie faktów przez emocjonalne zaangażowanie uczniów w debatę, daje okazję do kształtowania poglądów i przekonań.

Slide 9

Metaplan

Slide 10

Metaplan Różnorodne wypowiedzi można szybko uporządkować według dowolnie przyjętych kryteriów. Uzyskany po przyklejeniu kartek plakat można umieścić na widocznym miejscu, tak aby posłużył do dalszej pracy nad rozwiązaniem problemu.

Slide 11

Metaplan W trakcie prezentacji metaplanu każdy uczestnik narady może zadawać pytania i zgłaszać swoje uwagi dotyczące omawianego plakatu. Można w odpowiednich obszarach umieszczać dodatkowe kartki, przesuwać je do innych obszarów, albo nawet usuwać zbędne. Odpowiadać na zarzuty i pytania może odpowiadać nie tylko prezenter, także twórcy plakatu.

Slide 12

Metaplan Po zaprezentowaniu wszystkich plakatów, uczestnicy mają szeroki obraz omawianego problemu i propozycji ich rozwiązań. Każdy plakat może być inny, zależy to od zaangażowania, doświadczenia, wiedzy i specjalności.

Slide 13

Trudności w porozumiewaniu się ze strony mówiącego Dyskusja klasyczna Metaplan - niesprecyzowane treści, które chce przekazać (np. wypowiedzi nie na temat). - nie wystąpi. - niewłaściwa terminologia. - jeżeli zapisany będzie na kartce niewłaściwy termin inni będą domagać się wyjaśnień. - za duże tempo przekazu. - nie występuje. - zbyt duże lub małe zaangażowanie w chęć przekazania. - wypowiedzi na kartkach nie uwzględniają czynników emocjonalnych. - zbyt długi przekaz. - nie ma znaczenia (napisana kartka będzie większą liczbą kartek). - przekazywanie wielu wątków jednocześnie. - nie ma znaczenia (napisana kartka będzie większą liczbą kartek).

Slide 14

Trudności w porozumiewaniu się ze strony słuchacza Dyskusja klasyczna Metaplan - brak koncentracji. - bez znaczenia, wszystko jest widoczne na plakacie. - stosunek do mówiącego. - zapisywanie myśli na kartkach ma pewne cechy anonimowości. - zamiast słuchać, myśli o swojej wypowiedzi. - nie wystąpi, nie ma wyznaczonego czasu na słuchanie i mówienie. - podporządkowanie treści do swojego sposobu myślenia. - jeśli wystąpi, nie zmieni obrazu całej dyskusji, nawet najbardziej subiektywna wypowiedź będzie tylko jedną z kartek. - niechęć do tematu dyskusji. - jeżeli wystąpi, nie będzie miała wielkiego znaczenia, objawi się brakiem aktywności w czasie prezentacji.

Slide 15

Metaplan Z powyższej tabeli wynika, że metaplan usuwa większość przeszkód spowodowanych w tradycyjnej konwersacji. Największą zaletą tej metody jest oddziaływanie wizualne, co daje większą możliwość skoncentrowania się na celu dyskusji. W dyskusji prowadzonej tą metodą, wypowie się każdy nawet nieśmiały uczestnik, a wynik końcowy jest działaniem kreatywnym całego zespołu.

Slide 16

Metaplan Ważną rzeczą jest aby każdy uczestnik bardzo uważnie przyglądał się powstającemu plakatowi. Ciągłe spoglądanie na temat w chmurce powoduje że uczestnik zawsze trzyma się ściśle tematu. Tak więc czytając powstający plakat, możemy zapełniać ostatni obszar plakatu wyniki i wnioski.

Slide 17

Metaplan Czynniki wspierające tą metodę to : - aktywność; metaplan sprzyja wyzwalaniu aktywności, daje możliwości wykazania się. - motywacja; lepszy wynik osiągnie się gdy uczestnicy dyskusji chcą coś zmienić i są przekonani o słuszności postawionego im zadania. - otwartość; cecha która pozwala wyzwolenie rzeczywistych opinii i sądów, co w tej metodzie jest niezwykle cenne. - docenianie jednostki; każdy może wyrazić swoje sądy.

Slide 18

Metoda Przypadków

Slide 19

Metoda Przypadków Zwana także metodą zdarzeń Istota tej metody polega na analizie i dyskusji nad zdarzeniem zaprezentowanym przez nauczyciela na piśmie, taśmie magnetofonowej czy magnetowidowej i znalezienie odpowiedzi na pytania typu : - Jakie jest inne, możliwe najlepsze rozwiązanie tego problemu? - Co należy zrobić, aby przedsięwzięcie się powiodło, aby zapobiec zaistniałym skutkom? - Jaką decyzję podjąłbyś na miejscu bohatera przypadku?

Slide 20

Metoda Przypadków Za twórcę tej metody uważa się R. Hacona, który w 1961 podał założenia, istotę oraz elementy składowe. Metoda ta daje doskonałą okazję do wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce szkoleniowej. Uczestnicy zajęć prowadzonych tą metodą ćwiczą także umiejętności zbierania informacji, co dla współczesnego człowieka próbującego zapoznać się z konkretnym zagadnieniem jest rzeczą pierwszoplanową.

Slide 21

Metoda Przypadków Przyjmuje się następującą strukturę : - Faza 0 Przygotowanie opisu przypadków; wyjaśnienie celu i tematu zajęć; wyjaśnienie istoty metody przypadków. - Faza 1 Prezentacja opisu zdarzenia; wstępna analiza zdarzenia;uzupełnianie informacji. - Faza 2 Analiza opisu zdarzenia; Selekcja informacji na ważniejsze i drugoplanowe - Faza 3 Propozycja rozwiązań; wybór rozwiązania optymalnego i jego uzasadnienie - Faza 4 Ocena trafności stawianych pytań; ocena prawidłowości wnioskowania; podkreślenie momentów mających najwyższą wartość dydaktyczną

Slide 22

Metoda Przypadków Stosując tą metodę, nie podaje się nowego materiału nauczania, lecz przedstawia słuchaczowi sytuację problemową tkwiącą w życiu praktycznym, w taki sposób aby zdobytą wiedzę i doświadczenie umiał wykorzystać twórczo w nowych warunkach lub przy podejmowaniu najbardziej trafnych decyzji.

Slide 23

Metoda Przypadków Faza 0, zwana także wstępną. Źródłami pozyskiwania opisu przypadków tej fazy mogą być : 1. Opracowanie własne prowadzącego zajęcia. 2. Dłuższe cytaty z literatury przedmiotowej. 3. Doniesienia i anonse prasowe. 4. Fragmenty audycji prasowych i telewizyjnych. 5. Przykłady opisów zdarzeń, opracowane na różnego rodzaju kursach szkoleniowych.

Slide 24

Metoda Przypadków Faza 1, tutaj powinno nastąpić wręczenie tekstu z opisem zdarzenia, każdemu uczestnikowi oraz zaapelowanie o wnikliwe prześledzenie informacji w celu uświadomienia problemu. Po wstępnej analizie opisanego zdarzenia następuje seria pytań uzupełniających. Odpowiedzi na zadawane pytania są udzielane przez nauczyciela w konwencji : pytanie- odpowiedź. Prowadzący powinien zwracać uwagę na to aby pytania były krótkie i zwięzłe, to samo tyczy się odpowiedzi.

Slide 25

Metoda Przypadków Faza 2, w tej fazie słuchacze uczą się odróżniania spraw ważnych od mniej istotnych. Następuje tutaj analizowanie na tablicy tych czynników.

Slide 26

Metoda Przypadków Faza 3, jest najważniejszą ze wszystkich faz metod przypadków. Przypadek który ma tylko jedno rozwiązanie, nie ma zbyt dużej wartości dydaktycznej. Na podstawie wcześniej zebranych informacji, uczestnicy analizują zespołowo alternatywne rozwiązania i wybierają najlepsze z nich podając argumenty. Jeżeli na zajęciach bierze udział większa liczba osób niż 25 to możemy zastosować dyskusję wielokrotną. Łączymy w zespoły tych, których propozycje rozwiązań są podobne.

Slide 27

Metoda Przypadków W ostatniej fazie nauczyciel nawiązując do celu zajęć, podsumowuje je, ocenia sposób, kolejność i trafność stawiania pytań. Na zakończenie prowadzący zajęcia wspólnie z uczącymi się, analizuje te fragmenty lekcji, które miały największą wartość dydaktyczną.

Slide 28

Metoda Sytuacyjna

Slide 29

Metoda Sytuacyjna Metoda ta została wprowadzona już w 1908 r. na Uniwersytecie Harvardzkim. Stąd bogate doświadczenie i ugruntowana tradycja w jej stosowaniu.

Slide 30

Metoda Sytuacyjna Różnice między metodą sytuacyjną a przypadków : Najistotniejsza różnica dotyczy jakościowej strony podstawowego środka dydaktycznego stosowanego jako opis. Konieczność wcześniejszego wręczenia uczącym się opisu sytuacji (w metodzie przypadków opis wręcza się na tych samych zajęciach. W opisie sytuacji powinny być zawarte wszystkie potrzebne informacje w odróżnieniu od metody przypadków, potrzebne do znalezienia rozwiązania.

Slide 31

Metoda Sytuacyjna Istota metody sytuacyjnej sprowadza się do analizy przez uczącego opisu sytuacji dokonanej odpowiednio wcześnie przed zajęciami a następnie do dyskusji nad zawartymi problemami.

Slide 32

Metoda Sytuacyjna Tok zajęć prowadzony jest także w następujących fazach jak w metodzie przypadków : Faza 0 Przygotowanie opisu sytuacji przez nauczyciela. - dostatecznie wczesne ich przekazanie. - analiza opisu sytuacji przez uczących się, wraz z wszystkimi załącznikami.

Slide 33

Metoda Sytuacyjna Faza 1 Wyjaśnienie istoty metody sytuacyjnej. - dyskusja nad problemem zawartym w opisie, zgodnym z treścią pytań.

Slide 34

Metoda Sytuacyjna Faza 2 Wybór wspólnego rozwiązania i podjęcie decyzji. - uzasadnienie dokonanego wyboru rozwiązania lub decyzji.

Slide 35

Metoda Sytuacyjna Faza 3 Podkreślenie momentów mających dużą wartość dydaktyczną. - Ocena prawidłowości wnioskowania uczących się.

Dane:
  • Liczba slajdów: 35
  • Rozmiar: 17.00 MB
  • Ilość pobrań: 24
  • Ilość wyświetleń: 4780
Mogą Cię zainteresować
Czegoś brakuje?

Brakuje prezentacji,
której potrzebujesz?

Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!

Znajdziemy prezentację
za Ciebie