Dramat i jego gatunki

Liczba slajdów:
45
Autor:
Nieznany
Rozmiar:
2.33 MB
Ilość pobrań:
25
Ilość wyświetleń:
1276
Kategoria:
Dramat i jego gatunki - Slajd 44
Dramat i jego gatunki - Slajd 0
Dramat i jego gatunki - Slajd 1
Dramat i jego gatunki - Slajd 2
Dramat i jego gatunki - Slajd 3
Dramat i jego gatunki - Slajd 4
Dramat i jego gatunki - Slajd 5
Dramat i jego gatunki - Slajd 6
Dramat i jego gatunki - Slajd 7
Dramat i jego gatunki - Slajd 8
Dramat i jego gatunki - Slajd 9
Dramat i jego gatunki - Slajd 10
Dramat i jego gatunki - Slajd 11
Dramat i jego gatunki - Slajd 12
Dramat i jego gatunki - Slajd 13
Dramat i jego gatunki - Slajd 14
Dramat i jego gatunki - Slajd 15
Dramat i jego gatunki - Slajd 16
Dramat i jego gatunki - Slajd 17
Dramat i jego gatunki - Slajd 18
Dramat i jego gatunki - Slajd 19
Dramat i jego gatunki - Slajd 20
Dramat i jego gatunki - Slajd 21
Dramat i jego gatunki - Slajd 22
Dramat i jego gatunki - Slajd 23
Dramat i jego gatunki - Slajd 24
Dramat i jego gatunki - Slajd 25
Dramat i jego gatunki - Slajd 26
Dramat i jego gatunki - Slajd 27
Dramat i jego gatunki - Slajd 28
Dramat i jego gatunki - Slajd 29
Dramat i jego gatunki - Slajd 30
Dramat i jego gatunki - Slajd 31
Dramat i jego gatunki - Slajd 32
Dramat i jego gatunki - Slajd 33
Dramat i jego gatunki - Slajd 34
Dramat i jego gatunki - Slajd 35
Dramat i jego gatunki - Slajd 36
Dramat i jego gatunki - Slajd 37
Dramat i jego gatunki - Slajd 38
Dramat i jego gatunki - Slajd 39
Dramat i jego gatunki - Slajd 40
Dramat i jego gatunki - Slajd 41
Dramat i jego gatunki - Slajd 42
Dramat i jego gatunki - Slajd 43
Dramat i jego gatunki - Slajd 44
Dramat i jego gatunki - Slajd 0

Treść prezentacji

1
DRAMAT I JEGO GATUNKI
2
Dramat (gr. drama działanie) - jeden z trzech rodzajów literackich oparty na konstrukcji fabularnej, obejmujący utwory przeznaczone do realizacji teatralnej z dominacją dialogu. Rodzaj literacki, powstały w starożytnej Grecji, wywodzący się z pieśni pochwalnych, śpiewany w czasie misteriów dionizyjskich. Rozwinął się około V w. p.n.e.
3
Cechy dramatu antycznego podział na akty, sceny i odsłony tekst poboczny - didaskalia zasada decorum podzielony na role 3 aktorów brak narratora kreowanie świata poprzez dialogi i monologi zasada trzech jedności - akcja trwająca 24 godziny, jedno miejsce wydarzeń, jeden problem Istnienie chóru
4
Krzywa dramatyczna c ja y z po s k e prolog Punkt kulminacyjny c ji k a ój w z Ro katastrofa Rozwiązanie akcji
5
Dramat antyczny Tragedia Komedia Ajschylos Arystofanes Sofokles Menander Eurypides Plaut Seneka Terencjusz
6
Tragedia Tragedia oznacza pieśń kozłów - aktorów ubranych w koźle skóry mające ich upodobnić do satyrów. W VI wieku p.n.e. poeta Tespis wprowadził dialog między chórem a aktorem, były to początki tragedii. utwór, który przedstawia nieprzezwyciężalny konflikt między dążeniami jakiejś wybitnej osoby, a siłami wyższymi (Bogiem, bogami, losem, prawem, moralnością). Wszystkie dążenia bohatera prowadzą do nieuchronnej klęski. Często też do klęski popycha bohatera Hybris, czyli pycha i zaślepienie na prawdę Służy przeżyciu katharsis.
7
Cechy tragedii Hibris pycha, zaślepienie Hamatia omyłka tragiczna Pathos czyn tragiczny Katastrophe- katastrofa Gnosis wiedza Katharsis - oczyszczenie
8
Wyznaczniki tragedii wysoki styl wznisłośc bogactwo figur stylistycznych patos kommos stasimon
9
Budowa tragedii prolog - temat sztuki i charakter; wprowadzenie parados - pierwsza, wprowadzająca pieśń chóru epejsódion - część mówiona przez aktora, aktorów stásimon - część mówiona przez chór éxodos - kończy sztukę właściwą; zawiera kommos, czyli lament bohatera. Wg Poetyki Arystotelesa
10
Dramat średniowieczny liturgiczny misterium moralitet mirakle dramat liturgiczny intermedium farsa
11
Tragedia renesansowa Jan Kochanowski (Odprawa posłów greckich) Nawiązanie do wzorców antycznych Dramat humanistyczny W. Szekspir i jego twórczość Odrzucenie zasady decorum i trzech jedności, Luźna kompozycja, Łącznie tragedii z elementami epiki, liryki oraz fantastyki.
12
13
14
Miejsce początkowego wystawiania DRAMATU
15
BUDOWA TEATRU
16
17
18
19
20
21
Kolejne etapy rozwoju dramatu XVIII w. - Dramat mieszczański 1 poł. XIX w. - Dramat romantyczny 2 poł. XIX w. - Dramat obyczajowo psychologiczny XX w. -Dramat poetycki i groteskowy
22
Dramat mieszczański Komedia łzawa Melodramat Dramat obyczajowopsychologiczny
23
Drama mieszczański (XVIII w.) Przedstawienie o tematyce historycznej, obyczajowej sentymentalnej Posiada cechy dydaktyczne Upiększa świat Odmiana łzawa komedia
24
Dramat romantyczny Odrzucenie reguły trzech jedności, Wprowadzenie fabuły o luźnej kompozycji, dającej znaczną swobodę poszczególnym epizodom, Swobodne łączenie elementów dramatycznych z poetyckimi i epickimi. Twórcy: W. Hugo, J. Słowacki, Z. Krasiński, A. Mickiewicz.
25
Dramat obyczajowo-psychologiczny, dramat poważny dramat właściwy Idea realizmu Konsekwentna akcja Niewielka liczba postaci, dokładnie określone ideologicznie Język potoczny A. Czechow (Trzy siostry, Czajka, Wiśniowy sad) G. Zapolska (Żabusia)
26
Dramat poetycki Swobodna kompozycja Poetyckość języka Symbole i metafory Elementy przypowieści
27
Komedia Cechy charakterystyczne: pogodna tematyka, żywa akcja, zamknięta rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów, operowanie chwytami komizmu sytuacyjnego, charakterologicznego i językowego, wyjaskrawienia i groteska cel: wywołanie śmiechu u widza.
28
Komedia wyrosła z dwóch źródeł: pierwsze attyckie stanowiły je obrzędy dionizyjskie, w których śpiewane były swawolne i satyryczne piosenki towarzyszące wesołym pochodom ku czci Dionizosa, drugie doryckie były nim mimy ludowe, improwizowane scenki rodzajowe lub mitologiczne.
29
Rozwój komedii Za prekursora uznaje się Epicharma; do głównych przedstawicieli zalicza się : Kratinosa, Eupolisa, Frynicha, Ferekratesa Arystofanesa (m.in. Chmury, Ptaki, Żaby, Rycerze, Plutos, Lizystrata).
30
Antyfanesa, Aleksisa, Eubulosa. Difilosa, Filemona, Menandra (m.in. Pochlebca, Bliźnięta, Sąd rozjemczy), Apollodora z Karystos. Pod jej wpływem rozwinęła się komedia rzymska (Plaut, Terencjusz).
31
Akcja komedii starożytnej nie była konsekwentna, mogła składać się z epizodów, zmian sytuacyjnych, przeszkód, pomyłek, nieporozumień.
32
Comedia dellarte (wł. commedia dellarte sztuka, sztuczka) Źródłami sięga: zarówno sztuk mimu oraz ludowego teatru artystycznego, jak i występów żonglerów i linoskoczków w średniowieczu.
33
Arlekin
34
Dottore
35
Capitano
36
Pantalone
37
Początek nowożytnym formom komedii dała epoka renesansu. Skrystalizowało się wiele jej odmian tematycznokompozycyjnych, po części nawiązujących do doświadczeń komedii antycznej, z których zasadnicze to komedia sytuacji (a w jej obrębie komedia intrygi), komedia charakterów, komedia satyryczna (w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna).
38
Komedia sytuacji akcja obfitująca w konflikty, powikłania sytuacyjne, zbiegi okoliczności i nagłe zmiany kierunku akcji, zaskakujące zarówno bohaterów w niej uczestniczących, jak i widzów, Np. Komedia omyłek, Wieczór Trzech Króli Szekspira, Wesele Figara Baumarchaisgo, Mąż i żona A. Fredry.
39
Wesela Figara w warszawskim Teatrze Wielkim
40
Komedia charakterów przed akcję wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów, postacie są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem, Np. Poskromienie złośnicy, Kupiec wenecki Szekspira, Świętoszek, Skąpiec, Mizantrop Molierea, Pan Geldhab, Dożywocie Fredry.
41
Komedie wzbudzały w ówczesnej Francji wieloletnie nieraz spory o prawo ich wystawiania, gdyż - jak wielu uważało demistyfikując szlachtę godzą w jej uprzywilejowaną pozycję w kraju. Nicolas-Bernard Lepicié, Molier, miedzioryt, 1735
42
Komedia satyryczna akcent główny pada na ośmieszającą charakterystykę zjawisk społecznych danego miejsca i czasu, posługuje się środkami dramatyczno-satyrycznymi w walce z istniejącym układem stosunków społecznych, instytucjami, modą, zepsuciem obyczajów, konwencjami zachowań i mowy, Np. Lizystrata Arystofanesa, Powrót posła J. Ursyna Niemcewicza, Łaźnia W. Majakowskiego.
43
Tragikomedia Zasada trzech jedności zastąpiona wielowątkową fabułą o zawiłej intrydze, Bohaterami mogły być postacie wzniosłe jak i pospolite, przeciętne, Postacie same musiały rozwiązywać zawiłości losu.
44
C E I N O K
45
Źródła: Poetyka Arystotelesa ,,Król Edyp http:www.google.pl http:images.google.pl

Mogą Cię zainteresować

Jan Kochanowski - Slajd 1

Jan Kochanowski

Jan Kochanowski
Sztuka secesyjna - Slajd 1

Sztuka secesyjna

Sztuka secesyjna
Pozytywizm - sztuka - Slajd 1

Pozytywizm - sztuka

Pozytywizm - sztuka
Renesans w Polsce - Slajd 1

Renesans w Polsce

Renesans w Polsce

O stronie

Świat prezentacji to vortal zawierający prezentacje multimedialne przeznaczone nie tylko dla uczniów, ale i nauczycieli. Tylko w naszym vortalu znajdziesz ogrom wiedzy przedstawiony na slajdach prezentacji. Dzięki nam łatwiej przygotujesz się do lekcji czy odrobisz zadanie domowe. Prezentacje podzielone są na kategorię aby łatwiej było Ci odnaleźć to czego szukasz. Nazwy kategorii odpowiadają nazwą przedmiotów szkolnych. Dzięki nam zapomnisz czym jest pracochłonne przygotowywanie prezentacji i ściągniesz "gotowca".

Ostanio dodane

2017 © Wszystkie prawa zastrzeżone

Używamy plików cookies, aby dostosować zawartość strony do Twoich preferencji i oczekiwań oraz zapewnić Ci wygodę podczas przeglądania strony www. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Co to są ciasteczka?