Slide 1
Cyberprzemo c
Slide 2
PLAN PREZEN TACJI 1. Definicja i formy cyberprzemocy 2. Skala zjawiska w Polsce 3. Ofiary cyberprzemocy 4. Cyberprzemoc a prawo 5. Jak unikać cyberprzemocy? 6. Gdzie szukać pomocy? 7. Kampanie społeczne
Slide 3
Czym jest CYBERPRZEM O C?
Slide 4
C Y B ER P R Z EM O C to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.
Slide 5
Polska nazwa wywodzi się z angielskiego zestawieniu dwóch słów cyberbulliying - cyber i bull , gdzie bully oznacza brutalność.
Slide 6
Początkicyberbullingu Zjawisko oczerniania, wyszydzania lub kompromitowania za pośrednictwem internetu zaczęło się kilka lat temu w Europie Zachodniej oraz za oceanem (w USA i Kanadzie). Wirtualna przemoc przybrała najpierw formę złośliwych i obraźliwych sms-ów, potem e-maili. Pierwotna definicja określała wówczas cyberbullying jako umyślną i powtarzającą się (wielokrotnie) krzywdę spowodowaną przy pomocy tekstu elektronicznego. Źródło: www.cyberbulling.webpark.pl
Slide 7
D o działań określanych jako cyberprzem oc zalicza się m .in: wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają podszywane się pod kogoś w Sieci Źródło: www.cyberprzemoc.pl
Slide 8
G dzie m ożem y się spotkać z cyberprzem ocą?
Slide 9
Cele internetow ych chuliganów : przeżywanie radości ze zwyciężania, wynikające na przykład z potrzeby potwierdzenia swojej pozycji w grupie, bądź zbudowania swego wizerunku. wyrównanie krzywd pozyskanie uwagi otoczenia, wołaniem o pomoc kierowaną do wszystkich, którzy o nich zapomnieli Źródło: Adam Czesławiak CYBERBULLYING. WSTĘPNE SPOJRZENIE NA ZJAWISKO WIRTUALNEJ AGRESJI WŚRÓD MŁODZIEŻY
Slide 10
Skala zj aw iska w Polsce
Slide 11
Źródło: http:www.dyzurnet.pl
Slide 12
Zgłoszenia-incydenty 2009 Źródło: www.dyzurnet.pl
Slide 13
Źródło: www.av-school.pldownKonkurswyrIV.pdf
Slide 14
Zabójczy żart. Powodzenie jednych bywa katastrofą drugich.
Slide 15
FLAMING Kłótnia internetowa (ang. flame war, flaming) zwana czasem wojną na obelgi to seria wiadomości celowo wrogich lub obraźliwych wysyłanych na grupę, listę dyskusyjną czy forum dyskusyjne. Jest to jedno z największych pogwałceń netykiety. Źródło: www.wikipedia.pl
Slide 16
O FIA R Y C Y B ER P R Z EM O C Y
Slide 18
cyberprzemoc wpływa na psychikę dziecka o wiele mocniej niż przemoc twarzą w twarz. Dziecko czuje się osaczone, zdane tylko na siebie i bezsilne.() Akt w Internecie trwa długo. Obraźliwe wpisy nie znikają, każdy może je przeczytać, a w dodatku pojawiają pod nimi komentarze.
Slide 19
Jeong Da-Bin YUNI
Slide 20
HISTORIA I
Slide 21
H ISTO RIA II
Slide 22
H ISTO RIA III film
Slide 23
CYBERPRZEM O C A PRAW O
Slide 25
Sprawę o przemocy w cyberprzestrzeni można zgłosić na policję, gdzie następnie zostanie ona skierowana do Sądu Rodzinnego, w przypadku gdy sprawca jest małoletni. W wielu sprawach wzywanie policji jest ostatecznością. Na początku warto spróbować rozwiązać problem za pośrednictwem placówki szkolnej, poprzez wyciągnięcie konsekwencji dyscyplinarnych i objęcie opieką psychologiczną, zarówno ofiary, jak i sprawcy.
Slide 26
Jak uniknąć cyberprzem ocy?
Slide 27
1. Nigdy nie podawaj w internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Slide 28
2. Nigdy nie podawaj osobom poznanym w internecie swojego adresu domowego, numeru telefonu i innych tego typu informacji. Nie możesz mieć pewności, z kim naprawdę rozmawiasz!
Slide 29
3. Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo naprawdę trafią.
Slide 30
4. Jeżeli wiadomość, którą otrzymałeś, jest wulgarna lub niepokojąca, nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.
Slide 31
5. Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w internecie. Ktoś, kto podaje się za Twojego rówieśnika, w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec Ciebie złe zamiary.
Slide 32
6. Kiedy coś lub ktoś w internecie Cię przestraszy, koniecznie powiedz o tym rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.
Slide 33
7. Internet to skarbnica wiedzy, ale pamiętaj, że nie wszystkie informacje, które w nim znajdziesz, muszą być prawdziwe! Staraj się zawsze sprawdzić ich wiarygodność.
Slide 34
8. Szanuj innych użytkowników internetu. Traktuj ich tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.
Slide 35
9. Spotkania z osobami poznanymi w internecie mogą być niebezpieczne! Jeżeli planujesz spotkanie z internetowym znajomym, pamiętaj, aby zawsze skonsultować to z rodzicami!!! Na spotkania umawiaj się tylko w miejscach publicznych i idź na nie w towarzystwie rodziców lub innej
Slide 36
10. Rozmawiaj z rodzicami o internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, które Cię niepokoją. Pokazuj im również strony, które Cię interesują i które często odwiedzasz.
Slide 37
11. Zadbaj o ukrycie przed obcymi swoich prawdziwych danych. Nie używaj w adresie poczty elektronicznej swojego imienia i nazwiska.
Slide 38
12. Jeżeli chcesz coś kupić w internecie, zawsze skonsultuj to z rodzicami. Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej i nie wypełniaj internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców. Źródło: Cogito Autor: Marek Łuszczyna 14122007
Slide 39
Jeślidośw iadczasz cyberprzem ocy: 1. Nie odpowiadaj na zaczepki 2. Nie kasuj wiadomości, jakie dostajesz 3. Zrób screen 4. Skonsultuj się z prawnikiem Źródło: www.bezpiecznyinternet.org
Slide 40
G dzie szukać pom ocy?
Slide 42
KAM PAN IE SPO ŁECZN E
Slide 44
fi lm 1 http:www.youtube.comwatch?vk KoUegW5cPE
Slide 45
fi lm 2 http: www.youtube.comwatch?v8ENXyP DA29w Trzeba to przetłumaczyć
Slide 46
fi lm 3 http: www.youtube.comwatch?vpmD8O Kl8vVM Trzeba przetłumaczyć
Slide 47
Film 4 http: www.youtube.comwatch?vhOwpG F1SOQM Trzeba przetłumaczyć
Slide 48
A na koniec kilka praw d o IN TERN ECIE
Slide 52
Dziękujemy za uwagę! Agata Kolińska Paulina Odej Małgorzata Ogiba PPSiR, rok V, grupa: C MAJ 2010
Nie znalazłeść potrzebnej prezentacji multimedialnej? Wypełnij formularz a my zrobimy to za Ciebie i poinformujemy mailowo. Wszystko w mniej niż 24 godziny!